עדויות הניצולים מהמתקפה הכימית: "לא הצלחתי לנשום - וצנחתי לקרקע"

יממה וחצי לאחר מתקפת הגז בעיר אידליב בסוריה, העדויות של הניצולים מהטבח הזוועתי מתחילות לזרום. תושבת העיר שפונתה לטורקיה: "כשהטיל התפוצץ יצא המון עשן"

"צנחתי לקרקע מיד". אחמד
"צנחתי לקרקע מיד". אחמד | צילום: רויטרס

עדויות ראשונות של נפגעי התקיפה בגז עצבים: הרשויות בטורקיה מעריכות כי חלק מהפצועים במתקפה הכימית החמורה בסוריה אכן נפגעו מ"גז עצבים" - זאת על סמך הטיפול בנפגעים שפונו מסוריה לטורקיה. כ-15 מהנפגעים בתקיפה, בה נהרגו יותר מ-70 בני אדם, מטופלים בבית חולים בעיר רייחנלי שבמזרח טורקיה. בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" שחזרו הנפגעים את המתקפה וסיפרו על הפגיעות שספגו בפיצוץ הענק. במקביל, הממשל הסורי - וגם רוסיה - טוענים כי הפיצוץ נגרם ממחסן נשק כימי של המורדים שהופצץ על ידי צבא אסד.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אחמד, אחד הפצועים, סיפר על רגעי הזוועה: "ישנו בבית שלנו, והוא נפגע בין 6 ל-7 בבוקר. יצאתי החוצה כדי להגיש סיוע לאנשים שנפגעו בבניין שספג פגיעה של נשק כימי, יצאתי להגיש סיוע ואז הרחתי ריח מוזר מסביב". כשנשאל איך ידע שמדובר בנשק כימי, השיב: "בגלל שלא הצלחתי לנשום וצנחתי לקרקע מיד".

וודה עג'ג', תושבת אידליב, הוסיפה: "היה טיל, כשהטיל התפוצץ היה המון עשן שיצא ממנו. היה המון עשן והיה ריח חריף, היה מאוד קשה לנשום, לא הצלחנו לנשום... לא הצלחנו לנשום".

''היה ריח חריף''. וודה
''היה ריח חריף''. וודה | צילום: רויטרס

"הסימפטומים תואמים תגובה לגז עצבים"

כל הפצועים סיפרו כי התקשו לנשום וסבלו מבחילה וסחרחורות - והאשימו את צבא סוריה במתקפה. גם הממשל בארה"ב סבור כי מדובר בגז סארין "כמעט בוודאות" - כך לפי גורם בכיר בוושינגטון. שר החוץ האירני מוחמד ג'וואד גינה את מה שתואר כמתקפה כימית בסוריה והציע להגיש עזרה לקורבנות: עם זאת, ברוסיה טוענים כי לא מדובר במתקפה אלא ב"זיהום שנגרם על ידי מחסן כימי של המורדים".

ארגון הבריאות העולמי של האו"ם אמר כי הפגיעות של הסורים "כוללות סימפטומים שתואמים תגובה לגז עצבים". לפי הודעת הארגון, "יש סימנים שמעידים על חשיפה לחומרים כימיים שכוללת גז עצבים". עוד עולה מבדיקת הגופות כי ההרוגים לא מתו מפגיעות חיצוניות אלא ככל הנראה מתו מפגיעות במערכת הנשימה.

משרד ההגנה הרוסי אישר הבוקר כי צבא אסד עומד מאחורי המתקפה סמוך לאידליב, במהלכה דווח כי נעשה שימוש בגז עצבים: לטענת הרוסים, מטוסיו של אסד הפציצו מחסן תחמושת בו הוחזק נשק כימי של המורדים. הבוקר הפציצו כוחותיו של אסד פעם נוספת את העיר.

זירת המתקפה, אתמול
זירת המתקפה, אתמול | צילום: טוויטר

בהודעה של דובר משרד ההגנה הרוסי נטען כי המקום שהותקף שימש הן לייצור והן לאחסון של פגזים כימיים, שבהמשך אף נשלחו לעירק. הדובר ציין כי מומחים מהצבא הרוסי זיהו שימוש בתחמושת זהה בידי המורדים בתקיפה אחרת שהתרחשה בחאלב בסוף 2016. עוד נטען כי התסמינים מהם סובלים קורבנות התקיפה באידליב נצפו גם בזמן התקיפה המדוברת בחאלב בסוף השנה שעברה, מה שלדברי הדובר מחזק את טענות ארצו.

משטר אסד מכחיש את הטענות כי השתמש בנשק כימי ואת תקיפת בית החולים שאליו פונו מאות הפצועים מהמתקפה. למרות זאת, כבר אתמול כוחות האופוזיציה במדינה האשימו את אסד וממשלתו בפשע מלחמה ודרשו שהאו"ם יחקור את האירועים. "הקואליציה הלאומית דורשת ממועצת הביטחון של האו"ם שתקיים דיון חירום, תפתח מיד בחקירה ותנקוט בצעדים ההכרחיים להבטיח שהגורמים בממשל, תומכיהם ומי שמשתף עימם פעולה - ייקחו אחריות", אמרו.

בעקבות התקיפה, מועצת הביטחון של האו"ם תערוך דיון חירום בנושא לבקשת בריטניה וצרפת. בינתיים בארצות הברית מאשרים כי נעשה שימוש בנשק כימי, ככל הנראה בגז העצבים סארין, אך בממשל טראמפ לא קוראים לפעולה ומאשימים את הממשל הקודם של אובמה במצב בסוריה. גם האיחוד האירופי צפוי לערוך כנס מיוחד בנושא "עתידה של סוריה" בהשתתפות בכירים ממדינות האיחוד ונציגים מהמזרח התיכון.