מחשש לתקיפה אמריקנית: "אסד העביר מטוסיו מחשש לתקיפה"

גורמי ביטחון אמריקניים דיווחו כי צבא אסד החליט לנקוט במשנה זהירות והעביר כמעט את כל מטסי חיל האוויר לבסיס רוסי במדינה - המוגן באמצעות מערכות נ"מ מתקדמות

תגן על מטוסי אסד? סוללת S-400
תגן על מטוסי אסד? סוללת S-400 | צילום: RIA novosty

צבא אסד העביר בחשאי את רוב מטוסי הקרב שנותרו ברשותו, כך אמרו הלילה (חמישי) גורמים ביטחוניים אמריקניים לרשת CNN. על פי הגורמים, המטוסים הועברו במטרה להגן עליהם מפני תקיפה אמריקנית אפשרית נוספת ולהרתיע את ארה"ב מפני תקיפה של המשטר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

עוד דיווחו הגורמים כי העברת המטוסים בוצעה כבר בתחילת החודש, זמן קצר לאחר התקיפה האמריקנית על בסיס חיל האוויר ממנו המריאו המטוסים שביצעו את הטבח הכימי באידליב שבסוריה.

הגורמים טענו כי כמעט כל כלי הטיס של חיל האוויר הסורי - אם לא כולם - הועברו לבסיס בלטקיה שבמערב סוריה, המהווה את אחד משני הבסיסים העיקריים של רוסיה במדינה. מהדיווח עולה כי בסיס זה נבחר בשל פריסת סוללות S-400, מערכת רוסית ליירוט מטוסים, באזור הבסיס.

הבסיס הסורי שהופצץ בתחילת החודש
הבסיס הסורי שהופצץ בתחילת החודש | צילום: התקשורת הרוסית

אתמול קבע הארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי באופן חד משמעי כי בתקיפה שביצעו כוחות אסד באידליב בתחילת החודש נעשה שימוש בגז העצבים הקטלני סארין. "תוצאות בלתי ניתנות לערעור מהמעבדה מראות כי הקורבנות הושפעו מהגז הקטלני", נכתב בהודעת הארגון.

בהודעת הארגון נמסר עוד כי אמנם פרטים רבים מניתוחי המעבדה יפורסמו בהמשך, אך בשלב הזה ניתן לקבוע מעל לכל ספק כי נעשה שימוש בגז סארין. באותה מתקפה רצחנית נהרגו למעלה מ-100 בני אדם ונפצעו מאות נוספים. נשיא סוריה בשאר אסד הגיב לטבח הכימי באידליב המיוחסת לצבאו, ואמר כי "הדיווחים על המתקפה הם פברוק" משום לטענתו, צבא סוריה כבר "ויתר על מאגר הנשק הכימי שהיה ברשותו".

ילדים שנפגעו במתקפה הכימית באידליב
ילדים שנפגעו במתקפה הכימית באידליב | צילום: טוויטר

"ארצות הברית איננה רצינית לגבי השגת פתרון למשבר בסוריה", הוסיף ואמר אסד בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. בנוסף, הודיע אסד כי הוא מוכן לכך שגורמים ניטרליים יבדקו האם אכן התרחשה מתקפה כימית כפי שטוענים במערב.

בתחילת החודש תקפו מטוסי קרב של צבא סוריה אסד מספר מטרות של המורדים בעיר אידליב בעזרת פצצות שעליהן חומרים כימיים. בתגובה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה לתקוף את בסיס חיל האוויר ממנו המריאו אותם מטוסים באמצעות 59 טילי "טומהוק" לטווח ארוך ששוגרו ממשחתת של הצי האמריקני ששיגרה את הטילים מהים התיכון.