חורף קשה בסוריה מוכת המלחמה: "נואשים לעזרה"‎

איש הסוכנות למען פליטים של האו"ם מזהיר: "יש מיליוני נזקקים, זה לא ייעלם". במסר לישראלים ששלחו סיוע אמר: "מודים לכל מי שיכול לתרום". צפו

חורף קשה לפליטים בסוריה

פיראס אל חאטיב, איש הסוכנות למען פליטים של האו"ם בסוריה, נמנע בעבר לדבר איתנו בגלוי אבל כיום הוא מוכן להתראיין לתקשורת בישראל - או בכל מקום אחר - על מנת לספר לעולם על המציאות הבלתי נסבלת במדינה. כעת, כמעש שש שנים בתוך מלחמת האזרחים במדינה, נדמה שנקודת המבט משתנה - גם כלפי התקשורת בישראל. אל חאטיב מזהיר מהמשבר המתמשך במדינה: "הגענו ליותר ממיליון נזקקים בחורף הזה, הם נואשים לעזרה", אמר בריאיון שנערך באמצעות סקייפ לחדשות 2 Online.

חורף קשה לפליטים בסוריה
חורף קשה לפליטים בסוריה | צילום: רויטרס

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אל חאטיב שוחח איתנו ממטה האו"ם בדמשק, לאחר שכוחותיו הגיעו לחאלב הנצורה ולמקומות נוספים. שוחחנו איתו גם בקיץ, אז ניסה להגיע לחאלב במהלך הנסיונות להגיע להפסקת האש בקיץ האחרון, ואז רק שמענו את קולו. כיום הוא מספר כי המשימה קשה והקור העז מסבך את פעולת אנשי הסיוע. "קר כאן בדמשק, מתחת לאפס מעלות בלילה, גם הבקרים קרים. הצרכים עצומים והחורף קשה".

הוא מספר על ציוד שהצליח להעביר, לראשונה מאז תחילת הלחימה: "הצלחנו להעביר עצים לחימום בחאלב ובגדי חורף ליותר ממיליון איש". הפעם, בחורף השישי למלחמה, ילדי ותושבי חאלב קיבלו מגפיים, כפפות וכובעים - וגם יריעות מפלסטיק ושמיכות תרמיות להגנה מפני הגשם והקור.

''החורף קשה''. פיראס אל חאטיב
''החורף קשה''. פיראס אל חאטיב | צילום: או''ם

"מסע מלא ייסורים וסבל"

בסוכנויות הידיעות סופרים כחצי מליון הרוגים, כמעט שני מיליון פצועים ושישה מיליון סורים שנטשו את המדינה. ארגון האו"ם כבר התייאש מהניסיונות להוציא את סוריה מהכאוס: מעצמת בינלאומיות ובעלות אינטרסים הן אלו שמחמשות מצד אחד את הצדדים, ודנות מצד שני על הסכם הפסקת האש במדינה.

במקביל, אנשי הסיוע של האו"ם בסוריה מנסים לסייע לאלו שנשארו במדינה לשרוד עוד יום: "מיליונים תלויים בסיוע ההומניטארי, זה לא עומד להיעלם", הסביר אל חאטיב. "אנו נאלצים להכפיל או לשלש את המאמצים שלנו להגיע לאנשים באזורים מבודדים שקשה להגיע אליהם", הוא מספר.

המשימות שניצבות בפני ארגוני הסיוע בחודשים הקרים והרטובים רבים: אל חאטיב מדבר על "6.3 מיליון סורים עקורים בתוך המדינה ו-13.5 מיליון שזקוקים לסיוע כלשהו". לרבים אין גישה ישירה למי שתיה ובמקומות אחרים מורגש גם מחסור במזון או תרופות זמינות, בעוד החשמל בחלק מסוריה הוא מותרות.

''צריכים לשלש את המאמצים''
''צריכים לשלש את המאמצים'' | צילום: רויטרס

"מייחל שהמשבר יהיה מאחורינו"

"עקירה היא מסע מלא ייסורים וסבל – זו סוגיה כבדת משקל והקהילה הבינלאומית צריכה להיות מחויבת אליה, כמו גם קהילות ארגוניות נוספות והאו"ם", הוסיף. "בהיעדר פתרון של שלום המשבר יימשך והסבל לא ייפסק. אנחנו צריכים לתמוך בכל העקורים והנזקקים".

איש האו"ם ביקש מראש לא להיכנס לעניינים מדיניים, כמו הוועידה הבינלאומית בפריז והתעסקות העולם בסכסוך הישראלי-פלסטיני בזמן שסוריה מתמוטטת: בשלב זה הוא גם אינו יכול להגיב ישירות ליוזמות הסיוע מישראל לסוריה, כמו הפינוי לבתי החולים או משלוחי הסיוע המיוחדים. הוא הסתפק באמירה הכללית הבאה: "אנו מודים לכל מי שיכול לתרום או רוצה לעזור, אנחנו מעריכים את כל המאמצים שנעשים - הלוגיסטיקה והאישורים של העברת סחורות לאזור לא נתונים להחלטתנו אלא להחלטת המדינה".

הבוס לשעבר יעזור?
הבוס לשעבר יעזור? | צילום: רויטרס

אל חאטיב מבקש באמצעותנו מהקהילה הבינלאומית שלא לוותר על "רדיפת פתרון של שלום לסוריה". הבוס הקודם של אל חאטיב, אנטוניו גוטרס, קודם והפך למזכ"ל האו"ם - ייתכן שהדבר ייקדם את המטרה שלו ויקל על הסורים.

לסיכום השיחה שאלתי את פיראס אל חאטיב מה יקרה בעתיד הקרוב: "אני מקווה שיגיע פתרון של שלום בחודשים הקרובים, אני מקווה ומייחל שהמשבר יהיה מאחורינו בפעם הבאה שנדבר". למרות זאת, איש האו"ם יודע שבכל תרחיש, שיקום סוריה יימשך עוד זמן רב והקהילה הבינלאומית תצטרך להתגייס כלכלית ומדינית כדי להוציא את סוריה מהבוץ: "גם אם העימות החמוש ייגמר, סוריה תצטרך להשתקם ולהיבנות מחדש וזה ייקח הרבה זמן".