דאע"ש ייסוג מגבול סוריה-לבנון?

במהלך מתואם הכריזו בזה אחר זה ארגון הטרור חיזבאללה וצבא לבנון על הפסקת אש במערב סוריה, על גבול לבנון. המטרה - משא ומתן על איתור מקום קבורתם של 9 חיילים צבא לבנון.

הפסקת אש במערב סוריה
הפסקת אש במערב סוריה | צילום: רויטרס

 

הפסקת אש בגבול לבנון-סוריה: דאע"ש הכריז הבוקר (ראשון) על הפסקת הלחימה עם כוחות צבא אסד, כשבמקביל, צבא לבנון וחיזבאללה הכריזו על הפסקת אש בלחימה מול ארגון הטרור באזור, כדי לשאת ולתת על גורל החיילים הלבנונים השבויים - כך דווח ברשת הטלוויזיה הלבנונית אל-מנאר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

שתי ההודעות השונות על הפסקת האש במערב סוריה, באזור הגבול עם לבנון, הגיעו בסמוך אחת לשנייה. לפני כשבוע החלו הקרבות כשצבא לבנון, צבא אסד וחיזבאללה החלו בקרבות שונים, אך מתואמים נגד כוחות דאע"ש באזור.

הלחימה בסוריה גלשה לאזור צפון-מזרח לבנון בשנת 2014, כשכוחות דאע"ש וקבוצות מורדים אחרות השתלטו לזמן קצר על העיר ארסל שעל הגבול. 9 חיילים לבנוניים נלקחו אז בשבי וגורלם לא נודע מאז.

שטח הלחימה של חיזבאללה בסוריה
שטח הלחימה של חיזבאללה בסוריה

 

לדברי מקור בחיזבאללה, כוחות של הארגון נכנסו לתוך האזור בו נעלמו החיילים, כדי לאתר את מקום קבורתם. מיד לאחר הכרזת הפסקת האש החלו בצבא לבנון בשיחות עם כוחות דאע"ש כדי לברר את גורלם של החיילים.

בימים שלפני תחילת הלחימה באזור, התעורר ויכוח לגבי גבולות הגזרה של חיזבאללה, במסגרת המבצע המשותף עם צבא לבנון, בדגש על השאלה עד כמה הארגון השיעי פועל בתיאום עם הצבא ומי מנהל בפועל את המבצע מן הצד הלבנוני. עד שהתקבלה ההחלטה להרחיב את שטח הלחימה, חיזבאללה נלחם נגד דאע"ש ואל-קאעידה מתוך עמדות שתפס באזור הגבול עם סוריה ומתוך השטח הסורי.

מכחישים שת''פ עם חיזבאללה, צבא לבנון
מכחישים שת''פ עם חיזבאללה, צבא לבנון | צילום: רויטרס

 

לטענת המקורות המקורבים לארגון, בשלב הזה החל חיזבאללה לתקוף מתוך שטח לבנון - ובפרט מאזור דרום-מזרח המדינה - ואף סימן זאת בעדכונים רשמיים על התקדמות הקרבות, על גבי מפה. מנגד, גורמים בצבא לבנון הכחישו כי קיים תיאום בין הצבא לחיזבאללה.

בצבא מסבירים כי הצבא הוא שמופקד על המבצע מן עברו הלבנוני של הגבול. ואולם, אם להתבסס על הדיווחים של המקורות, אין אלה פני הדברים וחיזבאללה למעשה מגדיר את העובדות בשטח בכך שהוא פועל צבאית מתוך האזור הלבנוני, וודאי שאינו בכפוף להחלטות צבא לבנון.