דרמה בסוריה: אחרי מוסול, גם א-ראקה כותרה

כוחות הלוחמים בסיוע הכורדים וארצות הברית חסמו את הכניסות והיציאות מבירת המדינה האסלאמית - א-רקה. בשעות האחרונות הצליחו הלוחמים להשתלט על שביל הגישה האחרון לעיר הגדולה ולמנוע מלוחמי המדינה האסלאמית לעזוב את העיר

א-ראקה, בירת דעאש, סוריה
א-ראקה, בירת דעאש, סוריה | צילום: רויטרס

קבוצות העוקבות אחר הלחימה בסוריה דיווחו הערב (חמישי) כי כוחות לוחמים הפועלים בחסות אמריקנית החלו לכתר את בירת דאע"ש בסוריה. על פי הדיווח המיליציות הלוחמות סגרו את דרך הגישה האחרונה לא-רקה ומונעים מאנשי המדינה האסלאמית לעזוב את העיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מוקדם יותר השבוע פרסמה רשת CNN תיעוד מרחובות העיר המתכוננת ללחימה. בתחילה ניתן לראות בסרטון מה שנראה כמו רחוב מזרח תיכוני רגיל - אנשים יוצאים לקניות, תנועה לא דלילה עוברת ברחובות. מבט מעמיק יותר מבהיר שמדובר בעיר תחת איום: בדים נמתחו מעל הרחובות - להגנה ממתקפות אוויריות, שקי חול בצדי הרחוב מגנים ממתקפות מבחוץ ומוכנים ליום שבו תתפתח בעיר מלחמה מרחוב לרחוב.

פעיל בשם אחרר אל פוראת תיעד, על ידי הצמדת מצלמה נסתרת לבגדיו כיצד נראית היום א-רקה - העיר שהייתה מרכז הפיקוד והמקלט לחמושים ולהנהגת המדינה האסלאמית. היום, הפחד מזרוע השלטון האכזרי כבר לא מרתיע, גם לא את הצלם שיודע כי יש עונש מוות על ראשו של מי שמצלם בעיר.

לוחמי המדינה האסלאמית (ארכיון)
לוחמי המדינה האסלאמית (ארכיון) | צילום: רויטרס

לוחמי דאע"ש מבולבלים, והקשר לעולם החיצון ולשאר מרכזי הארגון נותק: א-רקה מלאה בפצועים מהקרבות ויש כבר מי שמעזים לצאת ולכתוב על בנייני הממשל של דאע"ש את הדרישה ל"חופש".

גם בעירק ארגון הטרור סובל מקשיים ועומד בפני תבוסה. דובר צבא עירק אמר היום כי "המדינה הפיקטיבית נפלה". הדובר התייחס להתקדמות בלחימה מול ארגון המדינה האסלאמית בעיר מוסול ולקראת הכרעתה בשכונות הבודדות בהן לוחמי הארגון הקיצוני עדיין שולטים. גם ראש הממשלה העירקי חיידר אל עבאדי אמר היום כי זהו סופה של המדינה האסלאמית.