מצרים: 25 שנות מאסר למורסי

לאחר קרב משפטי ממושך, בית המשפט לערעורים הפחית את עונשו של הנשיא לשעבר בפרשת הריגול למען קטר וחשיפת סודות המדינה מ-40 שנות מאסר ל-25 "בלבד"

מורסי מאחורי הסורגים, ארכיון | צילום: רויטרס

פסיקה קובעת ואחרונה בפרשת הריגול במצרים למען קטר: בצל הקרע בעולם הערבי סביב היחס לנסיכות קטר, בית משפט במצרים קבע היום (שבת) את עונשו של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי בפרשת הריגול - וגזר עליו 25 שנים. מדובר למעשה בהפחתת עונשו של מורסי, לאחר שנגזרו עליו 40 שנות מאסר. מורסי הואשם והורשע במסירת מסמכים רגישים לקטר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ב-2014 הוגש נגד מורסי כתב האישום החמור בפרשה: הנשיא לשעבר, ותשעה בכירים נוספים, הואשמו אז ב"סיכון ביטחונה הלאומי של מצרים" לאחר שהדליפו מסמכים שהוגדרו בסודות מדינה לקטר. חלק מהפעילים בתנועת "האחים המוסלמים" הואשמו בהדלפת סודות מדינה לגורמים קטריים, באופן שחשף את מיקומם של כלי נשק של הצבא המצרי.

לאחרונה דווקא נרשם קרע בין המדינות, לאחר שמצרים ומדינות נוספות בהנהגת סעודיה האשימו את קטר בתמיכה בטרור ובשיתוף פעולה עם אירן.

מורסי בן ה-66 כבר מרצה עונש מאסר אחר בגין הריגת מפגינים ב-2012 - 20 שנות מאסר נגזרו עליו בפרשה זו. מורסי עלה לשלטון ב2011, אך ב-2013 הודח והוחלף על ידי עבד אל-פתאח א-סיסי. בעבר הורשע מנהיג האחים המוסלמים, התנועה שהוצאה מהחוק במצרים, בשלושה משפטים שונים - כשבאחד מהם הוא נידון למוות בגין הימלטות מהכלא ומאסר עולם נוסף בגין ריגול עבור חמאס. לצד מורסי, נידונו למוות שישה בני אדם נוספים, בהם שלושה עיתונאים. שני עובדים נוספים במשרדו של מורסי הורשעו ונידונו למאסר עולם.

מאז ההשתלטות הצבאית על מצרים בשנת 2013, מתנהלים במדינה משפטים רבים נגד פעילים בתנועת האחים המוסלמים - ובראשם מורסי. חלק מהעונשים בוטלו או הומתקו, ורק לפני כשנה בוטל זמנית עונשו של מורסי בפרשת הרג המפגינים.