ראש ממשלת פולין: "מחויבים למאבק באנטישמיות על כל צורותיה"

במכתב ששלח ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, לאחר אירוע הירי בבית הכנסת בגרמניה במהלך יום הכיפורים, כתב מטאוש מורבייצקי: "גאה שמדינתנו מהווה בית בטוח לאזרחיה היהודים"

זמן צפייה: 02:22

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, כתב השבוע מכתב ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, בו גינה את האנטישמיות שמרימה את ראשה באירופה לאחרונה. את המכתב כתב הנשיא הפולני לאחר אירוע הירי בבית הכנסת בגרמניה שהתרחש במהלך יום הכיפורים, ובו הבטיח "פולין מחויבת למאבק באנטישמיות על כל צורותיה. אנו מגנים כל מעשה אלימות המופנה כלפי חברים בקהילה היהודית ובתי התפילה שלה, וכוחות הביטחון שלנו מאבטחים אתרים אלו בקפידה".

"סיכול אירועים מסוג זה עומד בראש סדר העדיפויות של הממשל שלי, ואני גאה שפולין מהווה בית בטוח לאזרחיה היהודים", הוסיף מורבייצקי.

כזכור, לפני כשבועיים נהרגו שני בני אדם באירוע ירי סמוך לבית כנסת במהלך תפילות יום הכיפורים בעיר האלה שבמזרח גרמניה. המשטרה הודיעה לאחר זמן קצר כי עצרה את אחד החשודים, אך הפצירה בתושבים להישאר בבתים ולשמור על עירנות. מהמשטרה נמסר כי אחד ההרוגים נורה למוות בדוכן שווארמה לא רחוק מבית הכנסת. לפי דיווחים, ההרוגה הנוספת נורתה סמוך לבית העלמין היהודי בעיר, שלעברו גם הושלך רימון. שני נפגעים נוספים מהירי פונו לבית החולים. ההערכה היא שהרקע הוא טרור ימין קיצוני.

עוד בחדשות 13:

ביום כיפור: שני הרוגים מירי סמוך לבית כנסת בגרמניה

דוח: גל תקריות אנטישמיות בארה"ב מאז הטבח בפיטסבורג

2 ישראלים הותקפו בוורשה: "קראו 'לשחרר את עזה' – והיכו אותנו"

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

לישראל יחסים מורכבים על רקע האנטישמיות הגוברת באירופה בכלל, וזכר השואה בפרט. לפני כחודש, אמר נשיא פולין, אנדז'יי דודה, בפגישה עם נציגי ארגונים יהודים בניו יורק כי דבריו של שר החוץ ישראל כץ לפיהם "הפולנים ינקו אנטישמיות בחלב אמם", היוו השפלה עבור העם הפולני והביאו להגברת מתקפות אנטישמיות נגד יהודים בפולין - כך דווח ב"ג'ואיש אינסיידר" מפי מספר משתתפים בפגישה. זאת, לאחר תקיפת שני הסטודנטים הישראלים בוורשה כמה שבועות קודם לכן.

עוד דווח, כי דודא טען בפני הנוכחים, שכללו גם נציגים של השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב - איפא"ק, שבעקבות הדברים של כץ, מספר אנשים ייעצו לו שלא להגיע לישראל עד לקבלת התנצלות רשמית.

ישראל כץ
ישראל כץ | צילום: החדשות 13

כזכור, בחודש פברואר עורר שר החוץ כץ סערה גדולה כאשר התייחס למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישגראד, ואמר בריאיון כי פולנים פעלו יחד עם הנאצים: "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר - הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת, ואנחנו, כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בהמשך, אמר כץ בריאיון לחדשות 13 שאינו מצטער על דבריו. "אני לא מצטער על מה שאמרתי. שני ההורים שלי היו בשואה, ואני כבן לניצולי שואה חייב להגיד את האמת - פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה. ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה הייתה אנטישמיות בפולין. זה לא אומר דבר לגבי האפשרות לשיתוף פעולה עם פולין בימים אלה".