בגלל הנגיף החדש: עלייה מדאיגה בגזענות כלפי סינים ברחבי העולם

בתי מלון ומסעדות בקוריאה מסרבים לשרת לקוחות סינים, בפיליפינים שרפו את דגל סין ובארה"ב הסטודנטים שומרים מרחק: הנגיף גרם לתופעות של גזענות ושנאה כלפי סינים ואסייאתים ברחבי העולם

זמן צפייה: 01:28

הנגיף הסיני עדיין לא הפך למגפה כלל עולמית, אך הוא גרם למגפה אחרת, חמורה לא פחות, להרים את ראשה: בעקבות הדיווחים המטרידים על התפרצות נגיף הקורונה בסין, החלה מגמה של גזענות כלפי סינים ברחבי העולם, החל מקריאות לאסור על מטיילים סינים להיכנס למדינה, דרך בתי מלון, חנויות, מסעדות ובתי עסק נוספים שמסרבים לתת להם שירות, ועד השפלות יומיומיות ברשתות החברתיות, ברחוב, בבתי הספר ובתחבורה הציבורית.

המגמה הגזענית הזו לא פוסחת כמעט על אף מקום בעולם ולעיתים קרובות, ביטויי הגזענות מופנים כלפי כל אדם ממוצא אסייאתי, ולא רק סינים. בקוריאה הדרומית, יפן, הונג קונג ווייטנאם, מסעדות סירבו לקבל לקוחות סינים. באינדונזיה, התושבים צבאו על בתי מלון וקראו לאורחים סינים לעזוב. בארה"ב, סטודנטים אסייאתים דיווחו על התעמרות מצד חבריהם ללימודים. בצרפת, דנמרק, גרמניה ואוסטרליה, עיתונים ספגו ביקורת על כותרות גזעניות.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הנגיף הסיני: רה"מ יכנס מחר דיון רב משתתפים להיערכות לאומית

הנגיף שמסעיר את העולם: עד כמה צריך לדאוג – ומה אפשר לעשות?

מומחה למחלות זיהומיות: "ניתן לשלוט על התפרצות הנגיף בישראל"

Poeple Ware Masks To Prevent The Spread Of The New Coronavirus In Bangkok
אנשים לובשים מסכות בבנגקוק, תאילנד, בעקבות נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

אנטי-סיניות אינה תופעה חדשה. מדובר בתופעה מוכרת שנמצאת איתנו מאות שנים ומתייחסת לרגשות שליליים כלפי סין, העם הסיני והתרבות הסינית. סינים רבים בגולה סבלו מגזענות זו, שנעה בין כינויי גנאי, השוואה לחיות ועד תקיפות אלימות. התפרצות הקורונה הציפה מחדש את הרגשות השליליים ללב השיח.

כעת, הסינים מואשמים גם בהפצת המחלה, שהתפרצה בשוק הדגים ופירות הים בווהאן. למרות שכלל לא בטוח שהנגיף הגיע מהמזון שנמכר בשוק, החלה מגמה כלל עולמית שמאשימה את הסינים והרגלי האכילה הייחודיים שלהם בגרימת המגפה. אחת הדוגמאות היא סרטון שהפך ויראלי לפני כשבוע, ובו נראית מגישת טלוויזיה סינית ממליצה על מרק עטלפים. מדובר בקטע ששודר לפני כשלוש שנים, אך חזר לכותרות עקב החשד שעטלפים הם האחראיים להפצת המחלה. אותה מגישת טלוויזיה זכתה לקיתונות של שנאה ברשת, דברי נאצה ושטנה ואפילו איומים ברצח.

בכל רחבי העולם ניתן למצוא ביטויי גזענות ושנאה כלפי סינים, מהמזרח ועד המערב. בקוריאה הדרומית, יותר מ-650,000 אנשים חתמו על עצומה שקוראת לאסור על כניסת מבקרים סינים למדינה. הרשת התמלאה בתגובות ופוסטים שקראו לסלק את האזרחים הסינים, מלאי הערות גזעניות על הרגלי האכילה וההיגיינה שלהם.

במלזיה, שבה חיה קהילה סינית גדולה, נרשמה גזענות בוטה במיוחד. 400,000 אזרחים חתמו על עצומה שקראה לממשלה לאסור על סינים להיכנס למדינה כדי "להגן על ילדינו ומשפחותינו". בפיליפינים, שוטר וראש עיר לשעבר שרף את דגל סין במחאה על "הצרות שגרמה סין לאסיה". גם בווייטנאם, אינדונזיה ומקומות נוספים באזור, בתי עסק רבים החלו לאסור כניסת סינים.

גם בהונג קונג, שם המחאות כנגד השליטה הסינית הפכו לדבר שבשגרה, ההתפרצות העמיקה את המגמה האנטי-סינית. בשבוע שעבר מושלת הונג קונג הודיעה על ביטול הרכבות לסין ועל צמצום הטיסות לשטחה. מסעדות בעיר מסרבות לקבל לקוחות סינים. "אנו רוצים לחיות יותר ולהגן על לקוחותינו המקומיים. אנא סלחו לנו", כתבה אחת המסעדות האלו בחשבון הפייסבוק שלה.

Funeral Parlour Staff Members In Protective Suits Help A Colleague With Disinfection After They Transferred A Body At A Hospital, Following The Outbreak Of A New Coronavirus In Wuhan
צילום: רויטרס

בארצות הברית, סטודנטים ממוצא אסייאתי דיווחו על גזענות כלפיהם מצד חבריהם לכיתה ולמעונות. אחת מהם, ארי דנג, סיפרה כי התיישבה בשולחן לצד חמישה סטודנטים נוספים, שהחלו להתלחש ביניהם - ואז קמו ועזבו באותו זמן. "שמעתי סטודנטים מתלוננים על ה'סטודנטים הבין-לאומיים' שחיים איתם במעונות, ואומרים שהם מקפידים לשמור מרחק ולשטוף ידיים", סיפרה ארי. "זה מכאיב, אבל אני מנסה לא לתת לזה לפגוע בי".

באותו זמן באוניברסיטת קליפורניה, שירותי הבריאות נאלצו להסיר פוסט שבו נכתב כי "חשש מפני אינטרקציה עם אנשים שעשויים להיות ממוצא אסייאתי, ותחושת אשמה בשל כך", הינה תגובה נורמלי ולגיטימית להתפרצות הקורונה. "לא משנה כמה זמן נהיה במדינה הזו, כמעט תמיד מסתכלים עלינו כעל זרים", אמר יו"ר המועצה הלאומית של אסייאתים-אמריקנים, גרג אורטון. "זוהי מציאות מתסכלת עבור רבים מאיתנו".

תינוקת עם מסיכה בסין
תינוקת עם מסיכה בסין | צילום: רויטרס

גם לאירופה הגיעה הגזענות האנטי-סינית. בצרפת, שבה נמצאת קהילה הולכת וגדלה של אסייאתים והתיירים הסינים מהווים חלק ניכר משוק התיירות המקומי, נרשמו מקרים רבים של גזענות. הצקות וביריונות כלפי ילדים ממוצא אסייאתי ונוסעים שעוברים מקום ברכבת התחתית אם מתיישב לידם אדם בעל חזות אסייאתית. עיתון צרפתי כינה את המגפה "האזעקה הצהובה", עיתון דני פרסם קריקטורה של דגל סין כאשר איור של הנגיף מחליף את הכוכבים ואילו עיתון גרמני פרסם תמונה של אדם חבוש מסכה והכיתוב "מייד אין צ'יינה".