הלוחמים מתקרבים והמסוקים תוקפים: תיעוד חיסול מנהיג דאע"ש

ראש המטות המשולבים הציג צילומים בהם נראים הלוחמים מקיפים את המתחם בו שהה אבו בכר אל-בגדאדי, ומסוקי חיל האוויר האמריקני תוקפים אותו

זמן צפייה: 00:35

צבא ארה"ב פרסם הערב (רביעי) את תיעוד התקיפה האווירית שהביאה לחיסולו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי ואנשיו. בתיעוד ניתן לראות את לוחמי "אריות הים" מתקרבים למתחם שבו שהה, ולאחר מכן את הפצצת המתחם בתקיפה אווירית.

במסיבת עיתונאים, הגנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית הציג את תיעוד המבצע המורכב. מקנזי אמר כי "כאשר התברר כי המודיעין שהושג בנוגע למקום הייחבאו של אל-בגדדי הוא בר חלוף וכי ניתן לפעול לפיו, פיתחנו תוכנית מעשית במטרה ללכוד או להרוג אותו והתחלנו להתכונן למבצע באמצעות צוות של כוחות מיוחדים".

הגנרל מקנזי המשיך והסביר כי "הקווים המנחים הכלליים של המשימה כללה תקיפת מסוק על ידי כוחות מיוחדים שהוצבו בסוריה מבעוד מועד. בתיעוד האירוע ניתן לראות את התקיפה על המבנה המבודד באזור אידליב שבצפון סוריה".

עוד ציין הגנרל כי במנהרה שבה מת אל-בגדאדי נמצא שני ילדים ולא שלושה, כי שדווח בעבר, וכפי שאמר טראמפ בהצהרתו. "הוא זחל אל תוך המנהרה ופוצץ את עצמי בזמן שאנשיו נותרו בשטח. ניתן להבין מכך איזה סוג של אדם הוא היה", אמר הגנרל מקנזי במסיבת העיתונאים שערך.

גנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית
גנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית | צילום: רויטרס

לדבריו, היו במקום ארבע נשים שנהרגו, כשלגופן היו חגורות נפץ, וגבר אחד, שמת אף הוא. כמו כן, אמר שמספר לא ידוע של בני אדם נהרגו כשהחלו לירות לעבר מסוקי הצבא האמריקני.

"אני רוצה להבהיר, שעל אף תנאי הלחץ ואופי המבצע, עשינו כל מאמץ להימנע ממות אזרחים חפים מפשע. כמו כן, עשינו הכל על מנת להגן על הילדים שחשדנו שיהיה נוכחים במתחם".

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר במסיבת העיתונאים שערך ביום ראשון, כי אל-בגדאדי ברח אל תוך מנהרה, שם פוצץ את עצמו באמצעות חגורת נפץ שהייתה על גופו. לאחר הפשיטה על המתחם שבו שהה, הוא הופצץ לחלוטין. הגנרל מקנזי התייחס להריסת המקום ואמר: "הותרנו את המקום נראה כמו מגרש חנייה מלא מהמורות".

טראמפ התייחס לנושא בנאום בבית הלבן בו אמר: "אמש, ארצות הברית עשתה צדק עם הטרוריסט מספר אחד בעולם, אבו בכר אל-בגדאדי מת". עוד אמר נשיא ארה"ב כי אל-בגדאדי "מת לאחר שרץ לתוך מנהרה ללא מוצא, כשהוא בוכה, צורח וזועק. הוא מת כמו כלב, כמו פחדן".

"ארה"ב חיפשה אותו במשך שנים ארוכות", המשיך טראמפ, "תפיסתו הייתה העדיפות העליונה של הממשל שלי. הכוחות המיוחדים ביצעו פעולה מסוכנת בשעת ליל והצליחו במשימתם. הם היו מדהימים. המתחם פונה לגמרי באותה עת, 11 ילדים פונו מהבית ולא נפגעו. מי שנותר היו אל-בגדאדי ושלושה מילדיו שהוא גרר איתו למוות ודאי. הכלבים שלנו רדפו אחריו, הוא הדליק את חגורת הנפץ שלו והרג את עצמו ואת שלושת ילדיו".

טראמפ ציין גם כי שתי נשים מתו במהלך המבצע וסיפר: "היו שתי נשים שלו שלבשו חגורות נפץ שלא התפוצצו. היה קושי רב משום שהן היו עם חגורות נפץ עליהן". לפי חלק מהדיווחים, ארה"ב קיבלה מידע שעזר ללכידת מנהיג דאע"ש מאחת הנשים שלו.

על פי דיווחים, שמונה מסוקים אמריקניים הגיחו לשטח האווירי של מחוז אדליב בצפון סוריה כשהם מלווים בשני מל"טים שהגיעו ממזרח ולוו מרחוק במטוסי אף-16 אמריקניים. ארבעה מהמסוקים הפציצו את אזור הבית בכמה טילים. מיד לאחר ההפצצה, הוצנח כוח מן המסוקים האחרים של לוחמי קומנדו, והם צרו על מנהרה שאליה נמלט אל-בגדאד - שם הוא פוצץ את עצמו עם שלושה מילדיו. הלוחמים שהונחתו חזרו למסוקים כשבידיהים גופתו של אל-בגדאדי. כל הפעולה הזו ערכה בערך ארבע שעות.

עוד ציין טראמפ במסיבת העיתונאים שערך כי "גופתו הושחתה בפיצוץ והמנהרה קרסה עליה. הבריון שניסה לאיים על אחרים בילה את רגעיו האחרונים בפחד וחרדה מהכוחות האמריקניים. היינו במקום שעתיים ולקחנו משם חומרים חשאיים, מקורות ומטרות עתידיים של דאע"ש. מותו מדגיש את המאבק הבלתי פוסק של ארהב בטרור ובדאע"ש, כמו גם בארגונים אחרים. הזרוע שלנו ארוכה מאוד".

תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי
תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי | צילום: STEP NEWS

"היה אדם רע מאוד", המשיך, "האנשים האלה לא ימלטו מאיתנו ומהשיפוט הסופי של אלוהים. אל-בגדאדי היה במנוסה שנים ארוכות עוד לפני שנכנסתי לתפקיד. עכשיו, המשטר שלי חיסל אותו ואת החליפות שלו".

טראמפ תקף את מנהיג דאע"ש ואמר כי "אל-בגדאדי והלוזרים שעובדים עבורו, והם היו לוזרים, הם היו גורים מפוחדים בחלק מהמקרים, וחלק היו רוצחים קשוחים שרצחו רבים. הוא הוביל חיסולים של יחידים ושל רבים כמו היזידים. עריפת הראשים וההמרה של הדת בכפייה - אלה היו הדברים שבהם היה גאה. הוא היה אדם אלים ופחדן וכך הוא מת". טראמפ הודה גם לרוסיה, טורקיה, סוריה, עיראק והכורדים "שהעניקו לנו תמיכה".

טראמפ סיפר גם על המבצע שהוביל ללכידתו ואמר כי "עקבנו אחריו במשך שבועיים, ידענו בערך לאן הוא הולך. היו כמה מבצעים שתוכננו ובוטלו. ראינו בסופו של דבר שאתמול בלילה הוא היה במתחם שבו איתרנו אותו. שמונה מסוקים הגיעו למקום, והם ירו חורים בצידי הקירות. צפיתי בזה יחד עם מייק פנס ואחרים. הטכנולוגיה שבה צפינו בחיסול הייתה כמו לראות סרט. אתמול היה לילה נהדר לעולם ולארצות הברית. רוצח שגרם לקשיים ומוות מת ולא יפשע יותר בחפים משע. העולם כעת הוא מקום מוגן יותר"