החמרה ביחס לנשים באפגניסטן: צו חדש קובע - כיסוי מלא בציבור

המנהיג העליון של אפגניסטן וראש הטליבאן, הייבתוללה אח'ונדזאדה, קבע לראשונה מאז חזרתו לשלטון כי נשים ייאלצו לחבוש את הבורקה המסורתית ולכסות את פניהן באופן מלא בפומבי, פרט לעיניהן. לפי דיווחים נוספים, הומלץ לנשים גם לא לצאת מבתיהן אם הן לא מוכרחות

נשים אפגניות
נשים אפגניות | צילום: שאטרסטוק

הייבתוללה אח'ונדזאדה, המנהיג העליון של אפגניסטן וראש הטליבאן, הורה היום (שבת) על הנשים באפגניסטן להתכסות באופן מלא בעת הופעתן בפומבי, כולל חבישה של הבורקה המסורתית, כך לפי ה-AFP. ארגון הטרור המוסלמי-סוני נקט בכמה מההגבלות הקשות ביותר כלפי נשות המדינה דרך הצו, מאז שעלה לשלטון בשנית.

הכוחות של הארגון השתלטו בחזרה על המשטר באוגוסט אשתקד, והבטיחו שלטון רך יותר מהקדנציה הקודמת שלהם, בין 1996 ל-2001, אשר התאפיינה בהפרות זכויות אדם רבות. עם זאת, הארגון כבר הטיל שלל הגבלות על נשים, כמו איסור עבודה במספר משרות ממשלתיות, התרה של השכלה תיכונית בלבד ואיסור לטייל לבדן מחוץ לערים שבהן הן גרות.

לפי הצו החדש שנקבע, הדרך המומלצת ביותר עבור נשים לכסות את פניהן וגופן, היא ללבוש את הצ'דארי, כלומר הבורקה הכחולה המסורתית באפגניסטן, שמכסה את הכול.

בצו שפורסם בטקס בקבול, בירת אפגניסטן, נקבע כי "הנשים צריכות ללבוש אותו כפי שהוא, מסורתי ומכבד. נשים שאינן מבוגרות או צעירות מדי, חייבות לכסות את פניהן פרט לעיניים, בהתאם להנחיות הדין האסלאמי, כדי להימנע מהתגרות במפגש עם גברים שאינם קרובי משפחה בוגרים".

בצו של אח'ונדזאדה גם נכתב כי אם אין סיבה לנשים לצאת מבתיהן, אז "עדיף שהן יישארו בבית". כזכור, בתקופת שלטונו הראשון, הטאליבן הפך את הבורקה לפריט חובה עבור נשים.