מכה לרפובליקנים: תומכי ההפלות במשאל העם בקנזס זכו לרוב מוחץ

במבחן האלקטורלי הראשון מאז ביטול פסק הדין "רו נגד ווייד" בבית המשפט העליון בארה"ב, מרבית תושבי קנזס השמרנית הצביעו בניגוד לכל הציפיות, כנגד הצעד להקשחת ההגבלות לביצוע הפלות במדינה

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון | צילום: רויטרס

במבחן האלקטורלי שהתקיים אתמול (שלישי), הראשון מאז ביטולו של פסק הדין "רו נגד ווייד" בבית המשפט העליון שבארצות הברית, תושבי קנזס, שנחשבת למדינה שמרנית, הצביעו בניגוד למצופה דווקא ברוב מוחץ כנגד הצעד להקשחת ההגבלות של הזכות לביצוע הפלות במדינה.

משאל העם שבוצע במדינה, הראה כי מרבית התושבים מגנים על הזכות לבצע הפלה במדינתם, ודוחים צעד שהיה מאפשר לבית המחוקקים, הנשלט על ידי רפובליקנים, להחמיר את הגבלות ההפלה או לאסור זאת על הסף.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון

מדובר בניצחון גדול לאמריקנים התומכים בזכויות לביצוע הפלות, אחרי שבועות שבהם מדינות רבות בדרום ובמערב ארה"ב אסרו במידה רבה על השימוש בהפלות. המצביעים בקנזס דחו הצעה לתיקון חוקת המדינה, שאמורה הייתה לשנות את החלטת בית המשפט העליון משנת 2019 שבה הוכרז כי גישה להפלות היא זכות "בסיסית" במסגרת מגילת הזכויות של המדינה.

קריסטי ווינטר בת ה-52, מורה באזור קנזס סיטי, אמרה בעקבות ההצבעה בקנזס לתקשורת הצרפתית כי הצביעה נגד הצעד להגבלת ההפלות וכי הביאה איתה את בתה בת ה-16 כדי להצביע עימה: "אני רוצה שתהיה לה הזכות לעשות מה שהיא מרגישה שצריך לעשות, בעיקר במקרה של אונס או גילוי עריות", אמרה. "אני רוצה שיהיו לה את אותן הזכויות שהיו לאימי רוב חייה".

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

מתנגדי הצעד להגבלת ההפלות חזו כי הקבוצות המתנגדות לביצוע הפלות, יחד עם המחוקקים העומדים מאחורי הצעד, ידחפו במהירות לאיסור ההפלות אם הבוחרים יאשרו זאת. אלא שקולות רבים בארה"ב גורפים כעת שההכרעה אמש בקנזס שינתה את התמונה, ומהווה נורת אזהרה לרפובליקנים - אשר הספיקו לחגוג את פסיקת בית משפט העליון וקידמו, כאמור, במדינות שונות חוקים המגבילים את ההפלות.

כזכור, ביוני האחרון נכנסו לתוקף חוקי הפלות במדינות רבות בארה"ב, לפיהם מי שיסייע להפלה - כלומר רופא או רוקח המספק גלולה להפסקת היריון, יעמדו לדין - ולא הנשים. במדינת טקסס למשל, העונש על כך הוא מאסר לכל החיים, בעוד שבלואיזיאנה, "העבריינים" ישלחו לכלא לעשר שנים עם עבודות בכפיה.