הסערה בארה"ב: האם נשים שיבצעו הפלה יועמדו לדין?

ההשלכות של פסיקת בית המשפט העליון האמריקני, שמאפשרת למדינות האיחוד לאסור על הפלות בתחומן, קשות כבר עכשיו - אבל הפסיקה הזו עלולה להיות רק ההתחלה. לפי הארגונים המתנגדים להפלות, האישה היא הקורבן, אולם בשטח כבר ניתן לזהות סימנים מדאיגים לעתיד קודר

זמן צפייה: 01:51

פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית, שמאפשרת למדינות האיחוד לאסור על הפלות בתחומן ממשיכה להסעיר את העולם גם הערב (שני). ההשלכות כבר עכשיו הן קשות - אבל הפסיקה הזו עלולה להיות רק ההתחלה בשרשרת תרחישים קשה.

נכון לעכשיו, על פי חוקי ההפלות שנכנסו לתוקף במדינות רבות בארה"ב, מי שמסייע להפלה - כלומר רופא, או רוקח המספק גלולה להפסקת הריון הם שיעמדו לדין, ולא הנשים. במדינת טקסס למשל, העונש על כך הוא מאסר לכל החיים, בעוד שבלואיזיאנה, "העבריינים" ישלחו לכלא לעשר שנים עם עבודות בכפיה.

מפגינים נגד חוק ההפלות צועדים מביהמ''ש העליון בוושינגטון לבית הלבן
מפגינים נגד חוק ההפלות צועדים מביהמ''ש העליון בוושינגטון לבית הלבן

לפי הארגונים המתנגדים להפלות, במקרה של הפלה, האישה היא הקורבן ולכן אין להעמיד אותה לדין. אולם, בשטח כבר ניתן לזהות סימנים מדאיגים לעתיד קודר. במדינת מיזורי דנו כבר בהצעת חוק שמטרתה למנוע מנשים החופש לנוע למדינה אחרת בכדי לבצע הפלה.

בלואיזיאנה דנו בהצעת חוק להעמיד נשים לדין באשמת רצח אם ביצעו הפלה, הצעת חוק שבינתיים לא קודמה, ובטקסס נעצרה אשה לאחר שניסתה לבצע הפלה בכוחות עצמה. בנוסף, במדינות רבות כבר קיימים חוקים בעזרתם ניתן להעמיד לדין ולכלוא נשים שבוחרות בהפלה.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון

ומי שחושב שסתם מדובר בחששות ובאיומי סרק, כדאי שישים לב לנתון הבא: בין השנים 2020-2006, 1,300 נשים נעצרו, נכלאו - ונגד חלקן אפילו הוגשו כתבי אישום, על עבירות הקשורות להריונות שלהן ולהפלות שעברו. זכור במיוחד המקרה המזעזע באינדיאנה מ-2015, כשאישה בשם פארווי פאטל נידונה ל-20 שנות מאסר לאחר שניסתה לבצע הפלה עצמית.

ואם עוד לפני הפסיקה האחרונה נשים נעצרו, נשפטו ונכלאו בארה"ב על ביצוע הפלות, אפשר רק להתחלחל ממה שיהיה צפוי להן מעתה ואילך.