ביידן: "פוטין האמין שהפלישה תפרק את נאט"ו - אין לו מוצא באוקראינה"

יממה לאחר שברוסיה ציינו את יום הניצחון, נשיא ארה"ב אמר כי הוא מודאג מכך שהנשיא הרוסי מתקשה להבין מה עליו לעשות הלאה. נשיא אוקראינה זלנסקי אישר כי הגיש את החלק השני בהליך המועמדות לחברות באיחוד האירופי

ולדימיר פוטין וג'ו ביידן
ולדימיר פוטין וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

יממה לאחר שברוסיה ציינו את יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הוא מודאג מכך לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "אין מוצא" באוקראינה". המלחמה במזרח אירופה נכנסה הבוקר (שלישי) ליומה ה-76, וביידן טוען כי פוטין "האמין בטעות שהפלישה לאוקראינה תפרק את נאט"ו ותפרק את האיחוד האירופי".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר במהלך נאום הווידאו הלילה שלו כי הגיש את החלק השני בהליך המועמדות לחברות באיחוד האירופי, בשיחת וידאו עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "היום עשינו צעד נוסף, חשוב מאוד ולא רק פורמלי - בדרכנו לאיחוד האירופי", אמר זלנסקי, "בדרך כלל זה לוקח חודשים, אבל עשינו הכל תוך שבועות".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

בתוך כך, בארצות הברית טוענים כי סימנים לכך שאזרחים אוקראינים מסולקים בכוח ממולדם - ונשלחים לרוסיה. דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר כי המעשים הללו "בלתי מתקבלים על הדעת", והוסיף כי מדובר באינדיקציה נוספת לכך שהנשיא הרוסי פוטין "פשוט לא יקבל את הריבונות האוקראינית". זלנסקי אמר בתחילת אפריל כי אלפי אוקראינים נשלחו לשטח רוסיה, אך הנתון הזה עלה מאז ליותר ממיליון, כולל לפחות 200 אלף ילדים.

על נאום "יום הניצחון" של פוטין אמרו בוושינגטון כי מדובר ב"היסטוריה רוויזיוניסטית". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי הטענה של פוטין לפיה תוקפנות המערב הובילה למלחמה באוקראינה היא "אבסורדית בעליל". סאקי אמרה כי יום הניצחון אמור להיות "חגיגה של שלום ואחדות באירופה", אך במקום זאת פוטין "מעוות את ההיסטוריה כדי להצדיק את מלחמתו הבלתי צודקת".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ב''יום הניצחון''
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ב''יום הניצחון'' | צילום: רויטרס

בנאומו אמש האשים פוטין את אוקראינה והמערב באחריות למלחמה: "בחודש דצמבר האחרון הצענו משא ומתן, אבל הוא היה לשווא", אמר הנשיא הרוסי, "חזינו מראש מה יקרה. בקייב התחמשו, נאט"ו ניסתה לחרחר מלחמה והמערב תכנן לפלוש למדינתנו. הם לא רוצים להקשיב לנו".

ולדימיר פוטין מצעד יום הניצחון רוסיה
פוטין מוצא זמן לחייך במצעד יום הניצחון על הנאצים | צילום: רויטרס

הנשיא האוקראיני זלנסקי התייחס גם הוא ליום הניצחון, ואמר: "אנו נלחמים בשביל החופש של ילדינו. לעולם לא נשכח מה עשו אבותינו במלחמת העולם השנייה, בה נהרגו למעלה מ-8 מיליון אוקראינים. בקרוב לאוקראינה יהיו שני ימי ניצחון בעוד למישהו אחר לא יהיה בכלל. ניצחנו אז וננצח גם היום. יום הניצחון שמח! תהילה לאוקראינה!".