ברגל, בג'יפ או על האומגה: חורשים את נהר הירדן

חוצים נחלים, קופצים על בולדרים ומטפסים בשבילים הרריים. כזהו המסלול לאורך גדות נהר הירדן - צפו

זמן צפייה: 00:58

מופע התכלית של כל ג'יפאי גאה הוא לחזור מהשטח מכוסה בבוץ שיעיד על חוויית הגבר-גבר שחוו הוא וג'יפו הנאמן. "הנה" יעיד הג'יפ המדוגם, "אנחנו לא משייטים רק ברחובות העיר אלא טועמים את טעמו של השטח האמיתי". אז נכון, הגשמים, והבוץ האמיתי, טרם התחילו אבל  זה לא אומר שיורדים לשטח לא "אוכלים" אבק ובוץ מהשבילים הבוציים של המטעים והשדות, מחציית נחלים, מקפיצות על בולדרים ומטיפוס על שבילים הררים. כזהו המסלול לאורך גדות נהר הירדן, ממנו בטוח שלא תחזרו מצוחצחים. את המסלול תוכלו לדגום ב-4X4 הפרטי שלכם, באופני שטח, בהליכה רגלית או בצי הרכבים שממתינים בחניה של "רפטינג נהר הירדן" - מתחם חוויות מים, אתגר ואקשן שממוקם באזור הכי ירוק, הכי פורח והכי זורם של הירדן.

קפצנו למג'רסה ולא רצינו לצאת - צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-015' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_rgnwqn4d' duration='45'']

נרטבים ונהנים

לאתר, כאמור, שפע של אטרקציות ואקשן מאיצי אדרנלין שימלאו לכם יום כיף שלם בלב הטבע. תוכלו להתחיל בפעילות רטובה ב- zip line - גלישה אמיצה מגובה 25 מטרים באומגה שגולשת לאורך 70 מטרים וסופה היישר למי הנהר הצוננים. עוד פעילות רטובה, מרעננת וכיפית היא שייט בסירות ובקיאקים במסלול הנהר הרגוע שמתאים לכל המשפחה (מגיל 5). את המסלול מלווים נופי הגליל והגולן,  צמחיית נחלים עשירה ועצי אקליפטוס, תומר ותאנה שגדלים שמקשטים הגדות. נתיב המים מתחיל בחניון הירדן, עובר מתחת לגשר בנות יעקב ומסתיים במצודת עטרת - מצודה צלבנית מסתורית. עטרת היא גם נקודת המפגש עם הנהר האמיתי, שבו המים כבר יותר שוצפים וזורמים בתוואי הירדן ההררי.

אם אתם בעניין של יותר אדרנלין ואקשן לכו ישר על רפטינג הרפתקני וסוער, בירדן ההררי. האמת שעכשיו עוד מוקדם למסלול הסוער, כי הזרימה איטית ורגועה, אך לכשיפתחו ארובות השמים, ומבול ירד על הארץ, הוא יעלה את המפלס ואז המים יגעשו ויסערו, מהירות הזרימה תגבר והרפתקת הרפטינג תהיה בשיאה - המשייטים יחתרו במרץ במסלול שמדורג בדרגה 4-5, חוויה מאיצת אדרנלין להרפתקנים שלא נרתעים מהמים הגועשים.

ועדיין, השייט במסלול ההררי הוא יפה ומרתק גם עכשיו. אורך המסלול 12 ק"מ שעוברים בתוך קניון עמוק ומצוקי, חולפים על פני מצודות, תחנות קמח עתיקות, פריחות עונתיות,  להקות ציפורים  נודדות ונוטריות שמקפצות על הגדות, חווית טבע במיטבה. תחילת המסלול בחניון הירדן וסופו בבקעת בית צידה, בואכם  לשפת הכינרת. על הדרך הרפתקאות רטובות של  אשדים, מעברים צרים, גלים וגם נפילות מצחיקות למים.

רפטינג הרפתקני וסוער בירדן ההררי | צילום: shutterstock

החצב כבר כאן: טיול משפחתי לתחילת הסתיו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-026' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_uu6c80a5' duration='78'']

דיווש משפחתי

גם אופניים יש באתר.כך שלא תצטרכו להעמיס את שלכם מהבית כי אפשר לשכור במקום. החבר'ה יציידו אתכם בטיפים ובמסלולים מומלצים ותוכלו לרכוב בקצב וברמה שלכם. ההמלצה שלנו היא לבחור במסלול הקל והנוח, שמתאים לכל המשפחה, ולדווש במסלול הטבע שעובר בנוף פראי, חוצה את גשר הפקק, את שפך הג'ילבון וגדות הירדן. כראוי לטבע, הדיווש הוא רגוע ובקצב שלכם ועל הדרך תוכלו לבחור איפה  לעצור, איפה לטבול ומתי לחזור.

גם על הקטנטנים חשבו באתר ולהם מציעים את ה"צוציק דרייב" - טיולי טרקטורונים במסלול אקסטרימי, בשטח המתחם, שמותאם לגילאי 4-12, וכן משחקי פיינטבול בסבך הצמחיה, שמותאמים לגיל ולרמת השחקנים.

אקשן בשטח

זוכרים את הג'יפ והג'יפאי מהפתיח? אז הפעם בחרנו לוותר עליהם, ועל הבאגי ועל הטום קאר, וללכת על דייט עם ריינג'ר ירקרק שהתאים גם לזאטוטי הבית. בחירה נוספת הייתה במסלול קל-בינוני שמדלג בין נופים, מטעים, שדות, מעיינות,  נחלים, גשרים מעל נהר, מורדות הרים ובריכה שמזמינה לעצירה, טבילה והשמחה גדולה. את מסלול תוכלו לעשות לבד, בכל דרך תנועתית שתבחרו, או לחילופין להתייצב במתחם הרפטינג, לבחור באחד מרכבי השטח ולהצטרף אליהם לטיול מודרך באזור.

ראשיתו של מסלולנו בחורשת האקליפטוס הסמוכה לגדות הנהר, משם הצפנו בנסיעה נגד הזרם, אל מחוזות הטבע המוריקים ואל המעיינות הנובעים בחלק המערבי של מורדות הגולן. חצינו את גשר הפקק והמשכנו במסלול התפתל לכיוון האזור הדרומי של עמק החולה והתעלה המזרחית של הירדן. מימין הנהר הזורם, משמאל השדות הירוקים ומאות מטרים של מטעי נשירים. חלפנו על פני שמורת אחו גונן (תחזרו במרץ, אז תקדם אתכם פריחה סגלגלה, יפהפייה, של פרחי התורמוס הגליליים) ועצרנו בתחנה הראשונה, בסמוך לבריכה שממוקמת על תוואי הזרימה של נחל גילבון, שמימיו ממלאים אותה. עוד בטרם תגידו "ג'ק רובינזון" ותספיקו להחנות את הרכב בצל העצים, הילדודס כבר ישכשכו במים הקפואים, גם אם מדובר ביום של שרב  לוהט.

אחרי האתנחתא הרטובה המשכנו צפונה בדרך העפר הלבנה (המסומנת באדום) שהובליה ללתחנה השנייה, חרבת דרדרה המוכרת גם בשם חניון אשמורת – חניון מוסדר בתוך חורשה בה זורמים פלגי מים מנביעת עין דרדרה. הלאה בשביל למרגלות הרי הגולן, על דרך הפטרולים הסורית שעברה בין המוצבים שטיפסו לרמה. עלינו מעט בדרך ההררית כשסלעי בזלת מקשטים את הדרך, מימיננו תל הלל, עליו ישבו הסורים במלחמת ששת הימים. ממרום התל נוף עמק החולה עם השדות, האגם והרי הגליל שמכתרים את העמק.

זו  הנקודה שבה דרך מתפצלת. אנחנו בחרנו את המסלול השמאלי שהוביל עוד כמה עשרות מטרים עד לעין פג'אר (על ניתבו של נחל שוח) שמסתתר מתחת לעצי המילה הסורית. המקום מקסים ביופיו ומחייה נפשות בימי קיץ חמים. כעצרנו להפסקת תה-קפה- נשנושים-ממתקים בטרם עשינו את דרכנו חזרה. ומי שרוצה עוד, מכאן אפשר להמשיך על ציר המעיינות עד לעין תינה ועין דרבשייה, או להתפצל לעין פיק עד לתל עזזית והחרמון.

נוסעים נגד הזרם. מתחם האקשן בנהר הירדן | צילום: רפטינג נהר הירדן

מסלול שכולו מים: צאו לטייל בנחל שניר

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-019' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_uj0qnxo9' duration='52'']

רעבים?

גם אנחנו, אז חזרנו היישר לזרועותיה של איסקנדר, מסעדה טורקית-גלילית-בשרית (וכשרה) שממוקמת על שפת הנהר, בשטח מתחם הרפטינג. מטאבון האבן נשלפים מאפים טורקיים ובהם לוואש, לחמאעג'ון עם בשר טלה, עגבניות ובצל ופידה - מאפה ממולא בחצילים ועגבניות, שקשה להפסיק לזלול. אחריהם מגיע מגש ברזל רוחש עמוס בקבב טורקי, כמובן, צלעות טלה ונתח קצבים. וכיאה לאזור עם בריכות דגים, יש גם פורלים מקומיים שנעטפים בעלי גפן וניצלים על הגריל. וכן, יש גם מנות טבעוניות ומנות לילדים.

מסעדת איסקנדר, רפטינג נהר הירדן | צילום: אריאלה אפללו

הגעה: מצומת מחניים בכביש 90 פונים לכביש 91, נוסעים עד צומת גדות, פונים שמאלה לכביש 918 וממשיכים לפי השילוט.