הכירו את ג'מייקה: חמישה דברים שלא ידעתם על המדינה

כדי לעזור לכם להעשיר את הידע על אחד האיים היפים בעולם, קבלו חמישה דברים שלא ידעתם על ג'מייקה, אליה הגיעו הזוגות של המירוץ למיליון

זמן צפייה: 01:15:38

הזוגות של המירוץ למיליון הגיעו לג'מייקה בירת הרגאיי והרסטות. האי הפך גם לאתר תיירות מאוד מוביל, בעיקר בשנים האחרונות. לא סתם כריסטופר קולומובוס כינה את ג'מייקה "כאי היפה ביותר שהוא ראה". אז כדי להבין קצת לאן הזוגות הגיעו הנה חמש עובדות שלא ידעתם על ג'מייקה:

1. אי אפשר לדבר על ג'מייקה ולא לדבר על בוב מארלי, זמר הרגאיי המפורסם ביותר בעולם. עובדה שיכולה להפתיע חלק מהאנשים : "מארלי לא היה חייב למות". בשנת 1977 אובחנה אצל מארלי מחלת הסרטן בבוהן כף הרגל. הוא סירב לקטיעה של האצבע, בשל אמונתו הדתית הרסטפארי לפיה הגוף צריך להישאר שלם ולא מושחת. לכן, מצבו הרפואי התדרדר ולאחר שתי הופעות במדיסון סקוור גארדן בניו יורק בספטמבר 1980, הוא התמוטט במהלך ריצת כושר בסנטרל פארק. בדיקות הראו כי הסרטן התפשט בגופו במהירות וב-1981, בהיותו בן 36, הכוכב הענק נפטר במיאמי שם שהה לפני שתכנן לחזור לביתו. גופתו הועברה לג'מייקה ושם הוא נקבר עם גיטרת הגיבסון שלו, כדורגל ופרח מריחואנה מארלי, יש שאומרים כי הוא גם נקבר עם ספר תנ"ך. במידה והוא היה מסכים לכרות את הבוהן כנראה שהיינו נהנים ממנו עוד כמה שנים טובות, אך מי שממשיך את המורשת שלו הם ילדיו שגם הם אמנים לא פחות טובים ממנו, מילותיו האחרונות של בוב היו לבנו זיגי: "כסף לא קונה חיים".

כיום זיגי מארלי הוא אמן רגאיי מצליח, הוא הופיע בעבר בישראל והוא מתוכנן להגיע שוב בשנת 2018. הדבר המעניין באמת הוא שזיגי נשוי לאישה ישראלית בשם אורלי מארלי.

''מה נשמע'' איתך אורלי מארלי?

2. "ג'יימס בונד"- יותר משניים עשר ספרים בכיכובו של הסוכן 007 נכתבו בג'מייקה. איאן פלמינג, קצין המודיעין הבריטי שנהפך לעיתונאי ואז היה לסופר ריגול, בילה את החורפים בביתו בג'מייקה במשך כמעט שני עשורים, הסופר התאהב באי וקנה שם חלקת אדמה ובכל שנה היה מגיע כדי לכתוב ספר נוסף בסדרת ג'יימס בונד. הסרטים שהתבססו על שני הספרים הראשונים של פלמינג אף צולמו באי בג'מייקה.

3. השפה הרשמית בג'מייקה היא אנגלית, יחד עם זאת רוב תושבי המדינה מדברים גם בשפה מקומית בשם "פאטואה" שהיא בעיקרה שילוב של אנגלית עם קריאולית מתובלת בהשפעה של שפות רבות אחרות כגון: ספרדית, סינית, צרפתית.

הביטוי הכי נפוץ בג'מייקה הוא Irie mon פירוש הביטוי הוא: הכל טוב, זה ה"סבבה" של תושבי ג'מייקה.

דניאל ואליהו בנסיעה הראשונה שלהם בג'מייקה ניסו ללמוד כמה משפטים בשפה המקומית:

[brightcove_iframe video_id='mood-the-amazing-race-season-06-clips-ep17-part-04' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_zzjg6jpb' duration='59'']

4. א. הג'מייקנים נוהגים בצד שמאל של הכביש כי שנים רבות הם היו תחת השלטון הבריטי.

ב. הנשים הג'מייקניות נחשבות נורא יפות ומתחילת תחרות מיס עולם בשנת 1951, הנציגות של ג'מייקה זכו 3 פעמים בתואר הנכסף, לעומת מדינת ישראל שזכתה פעם אחת עם הנציגה לינור אברג'יל בשנת 1998. (רינה מור זכתה בתחרות מיס יוניברס).

5. האתלטיקה הג'מייקנית היא מהמובילות בעולם. יוסיין בולט, הדמות הג'מייקנית הכי מפורסמת אחרי בוב מארלי כמובן, הוא אצן ג'מייקני המדורג במקום הראשון מבין הספורטאים של ג'מייקה במספר מדליות הזהב ואחד מגדולי האצנים בכל הזמנים, אשר הביא הרבה כבוד וגאווה למדינה הקטנה בעלת קרוב ל-3 מיליון תושבים. באולימפיאדת בייג'ינג, שנערכה בשנת 2008 הוא שבר שלושה שיאי עולם באולימפיאדה אחת. סוף הקריירה שלו נגמרה בטעם מעט מר, לפני כמה חודשים הוא החליט לתלות את נעליו ולסיים את הקריירה הענפה שלו בתור אצן ובאליפות האחרונה בלונדון הוא נפצע ובפעם הראשונה בקריירה שלו הוא זכה רק במדליית ארד.

שמו של יוסיין בולט האגדי לא הגיע מעולם לאוזניה של נטע ברזני והיא מחליטה לכנות אותו בשם אחר:

[brightcove_iframe video_id='mood-the-amazing-race-season-06-articles-ep17-next-02' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_gpkg0b25' duration='17'']

יוסיין בולט או יוסי ביטון?

העונה החדשה של המירוץ למיליון | רביעי ושבת מיד אחרי החדשות | רק בערוץ 13

>> כל הפרקים של המירוץ למיליון לצפייה ישירה

>> מה קורה לזוגות בבית המלון מחוץ למירוץ? הכנסו לטירוף חדרים