איך תשמרו על האוזניים מבלי לגרום לעצמכם לנזק בלתי הפיך

הקיץ כבר ממש כאן, השמש לוהטת וכולנו מחפשים פעילויות שכוללות מים כדי לצנן אותנו מהחום הנורא. עם העליה בתדירות השהייה במים, עולה גם תדירותה של דלקת האוזן החיצונית ותסמיניה הנפוצים: כאבים, אודם וגירוי באוזן שלעיתים מלווים גם בחום ובתסמינים נוספים שמפריעים לשגרת חיינו

דלקת אוזניים

בדרך כלל הסיבה לדלקת האוזניים החיצונית היא כניסת מים המכילים חול, לכלוך וחיידקים אל תוך תעלת האוזן. במידה והמים לא מתייבשים כראוי, החיידקים מוצאים להם קרקע פורייה להתרבות בתעלת האוזן ומייצרים דלקת מקומית של הרקמות הרכות.

הנה חמישה טיפים שעשויים להפחית את הסיכוי לפתח דלקת אוזניים כתוצאה משהייה במים, כולל המלצה מועילה למי שבכל זאת חווה דלקת אוזניים.

1. הצטיידו באטמים ובכובעים

האמצעי הבסיסי ביותר למניעת כניסתם של המים לתוך האוזן הוא פשוט להשתמש באטמי אוזניים, שתפקידם לשמש חסם פיזי בפני חדירת נוזלים. אם אין לכם אטמים זמינים, גם צמר גפן טבול בווזלין יעשה את העבודה. אפשרות אחרת היא להשתמש בכובע שחייה. הוא אומנם לא האביזר האופנתי ביותר, אבל הוא יכול לסייע לכסות את האוזן באופן מלא ולמנוע חדירה של נוזלים.

2. הוציאו את המים המיותרים

אם האוזן שלכם התמלאה בנוזלים, זה ממש לא סוף העולם, אבל חשוב להקפיד לייבש היטב את תעלת האוזן לאחר השהייה במים בכדי שחיידקים מזיקים לא יוכלו לשגשג. השיטה הראשונית והפשוטה ביותר היא ניעור הראש באלכסון, הצידה וכלפי מטה. סבירות גבוהה שחלק מהמים שנכלאו באוזן יעזבו אותה במהירות. אפשרות איטית אך נעימה יותר היא שכיבה על הצד על גבי כרית שעטופה במגבת, כך שהמים הנותרים יוכלו לטפטף.

עוד ב"בריאות"

זו עונת השיא להדבקות בדלקת שהורסת את הקיץ לחצי מהנשים בעולם

קמתם בבוקר ואתם לא רעבים? מצאנו את הסיבה

זה אפשרי: כך תאכלו בריא במסגרת תקציב מוגבל

3. הקפידו לייבש את האוזן

במידה ונותרו נוזלים באוזן האמצעי היעיל והמהיר ביותר לצורך ייבוש התעלה הוא מייבש שיער בעוצמה נמוכה למספר שניות, כאשר פיית הייבוש נמצאת כ-20 ס"מ מפתחה של תעלת האוזן. (היזהרו לא להפעיל על עוצמה גבוהה)

4. הביקור הבלתי נמנע במקלחת

כאשר אתם מתקלחים לאחר השהייה בים או בבריכה, חשוב להקפיד על שטיפה חיצונית נאותה של האוזן באמצעות מים חמים וסבון. יש להקפיד שלא להכניס מים ישירות לתוך תעלת האוזן, שכן אלה עשויים לייצר סביבה רטובה ולהחמיר את הבעיה.

5. מקלוני אוזניים? לא בבית ספרינו

הטעות הבאה נפוצה מאוד: הרבה אנשים משתמשים במקלוני אוזניים על מנת לספוג את שאריות המים אחרי השהייה בים, בבריכה או אחרי מקלחת שגרתית. טעות! רוב הרופאים לא ממליצים על שימוש במקלוני אוזניים כלל, מכיוון שהם מסירים את שכבת השעווה בתעלת האוזן. שעוות האוזניים חשובה וחיונית משום שאינה חדירה לנוזלים ומגנה על רקמות האוזן מפניהם. יתרה מזאת, המקלונים עלולים לדחוף פנימה לכלוך או מים ולהכניס אותם עמוק יותר לתעלת האוזן ובכך להגדיל את הסיכוי להווצרותה של דלקת. לא נעים.

מקלות אוזניים
לא בבית ספרינו - מסירים את שכבת השעווה בתעלת האוזן | צילום: shutterstock

 

בכל זאת התפתחה לכם דלקת? יש מה לעשות!

ניתן להקטין את חוסר הנוחות והכאבים הנובעים מהדלקת. מומלץ לפנות לרופא ללא דיחוי על מנת שיאבחן אם יש דלקת וימליץ על הטיפול המתאים. עבור דלקת אוזניים חיצונית שנגרמת לרוב משהייה במים או בבריכה, הרופא וודאי יבחר בטיפות אוזניים המשלבות בין אנטיביוטיקה וסטרואידים. טיפול זה הוכח כמקצר את משך המחלה ואת זמן הכאב ביחס לטיפות המכילות אנטיביוטיקה בלבד. חשוב לבחור בשילוב בין אנטיביוטיקה וסטרואיד שאינו אוטוטוקסי – כלומר שאינו רעיל לאוזן במידה וישנו נקב בעור התוף שאינו מאובחן.

 

*המידע בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי*