10 מקרים שאתם משתמשים יותר מדי בחיטוי ידיים

כל מי שניסה להשתמש בחיטוי ידיים כדי לנקות לכלוך מידיו יודע שזה רק יוצר בלאגן בוצי. חיידקים נמצאים בכל מקום, ולמי שמודאג במיוחד מלהידבק בנגיף הקורונה, חומרי חיטוי ידיים יכולים להיראות כמו התשובה. מתי השימוש הופך ליותר מדי? המשיכו לקרוא

חיטוי ידיים

אם יש לכם מזל שעדיין יש לכם חומר חיטוי ידיים, אתם כנראה משתמשים בו כל הזמן. חיידקים נמצאים בכל מקום, ולמי שמודאג במיוחד מלהידבק בנגיף הקורונה, חומרי חיטוי ידיים יכולים להיראות כמו התשובה.

רק מעט מהחומר, אנשים רבים חושבים, יכול להגן עליהם מפני באגים מגעילים שיש בכל מקום בחיי היומיום שלנו. אבל רופאים ומדענים הבינו שחיטוי ידיים אינו בהכרח הברכה שכולנו חשבנו.

זו הסיבה שאתם צריכים לדאוג לגבי חומרי חיטוי ידיים: שימוש רב מדי עלול לגרום לתוצאות קשות על מיקרוביום הידיים שלנו, החיידקים ה"טובים" ששומרים על עורנו ועל גופנו בריא.

"אין ספק ששימוש בחומר חיטוי ידיים - לא רק שימוש יתר, כנראה כל שימוש - 'יפריע' למיקרוביום הידיים", אומר דויד קויל, דוקטור למיקרוביולוג במרכז הגנום של UC דייויס.

חומר חיטוי ידיים יכול למחוק את החרקים הטובים יחד עם הרעים; אך מכיוון שמחקרים עדיין נמשכים על מה שמהווה מיקרוביום ידיים בריא, זה יכול להיות קשה לקבוע כמה חיטוי הוא יותר מדי.

יש לכם גישה לסבון ומים

אינכם צריכים להשתמש בחיטוי ידיים כדי להישאר נטולי חיידקים. למעשה, חומרי חיטוי ידיים צריכים תמיד להתיישב אחורה בכדי לסבון ומים ישנים: לפי המרכזים האמריקאים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), הדרך הטובה ביותר להיפטר מחיידקים היא באמצעות שטיפת ידיים נכונה, המסירה פיזית את החיידקים ושוטפת אותם במורד הניקוז.

"סבון ומים הם תמיד דרך מצוינת לנקות את הידיים", אומר גרהם סניידר, מנהל רפואי למניעת זיהומים ב- UPMC. "בבית, סבון ומים צריכים להיות השיטה המתאימה. חיטוי ידיים על בסיס אלכוהול יכול להועיל כאשר אין סבון ומים".

השימוש בחיטוי ידיים עשוי להיראות קל יותר מאשר ללכת לכיור, אך אם יש אחד כזה, עליכם להשתמש בו. סבון ומים עדיפים בכל המצבים האפשריים.

הידיים שלכם מלוכלכות בעליל

כל מי שניסה להשתמש בחיטוי ידיים כדי לנקות לכלוך מידיו יודע שזה רק יוצר בלאגן בוצי. "חומרי חיטוי ידיים מבוססי אלכוהול אינם מסירים לכלוך, והם פחות יעילים בהריגת חיידקים ווירוסים כאשר הידיים מלכלכות", אומר ד"ר סניידר. "חשוב להשתמש במים וסבון אם צריך לנקות את הידיים מלכלוך." אז לאחר השתתפות בספורט, גינון, או משחק בחוץ, הימנעו מחיטוי הידיים.

כשמישהו מתעטש לידכם

אם אתם במשרד או ברכבת ואדם חולה משתעל ומתעטש קרוב אליכם, האינסטינקט הראשון עשוי להיות להושיט יד לחיטוי הידיים, אבל רוב הסיכויים שתדביקו את הזיהום שלהם דרך טיפות האוויר שאתם נושמים, לא החיידקים על הידיים שלכם.

כדי למנוע טוב יותר את השפעת, הקפידו לקבל זריקת שפעת שנתית; וזכרו דרכים אחרות להימנע מחלות כגון מניעת עקיצות חרקים, והכנה נכונה ואחסון מזון.

התעטשות
צילום: shutterstock

לא נגעתם באף אחד או בשום דבר אחר

יתכן שאתם שמים חיטוי ביד מבלי לחשוב אפילו על מה שעשיתם או לא נגעתם בו; זה רק הרגל. אבל שימוש יתר זה יכול ליצור חיידקים עמידים, על פי מחקר שנערך לאחרונה.

"הם הראו בצורה די משכנעת שחיידקים אלה הפכו לעמידים יותר עם הזמן", אומר ד"ר קויל. "חיידקים יכולים להתפתח ולפתח עמידות כמעט לכל דבר".

כך שככל שאנו משתמשים יותר בחיטוי ידיים באופן שגרתי, כך גדלים הסיכויים שחיידקים עלולים להפוך לסבילים לאלכוהול.

אתם באמצע טיול

בניסיון לקצץ בשימוש בחומרי חיטוי ידיים, כמה מומחים אומרים שזה כנראה לא הכרחי גם כשאתם בחוץ, אלא אם אתם הולכים לאכול ולא יכולים לשטוף ידיים. במקום זאת, הימנעו מלגעת בפניכם כדי למנוע מחיידקי ידיים להיכנס לגופכם עד שתוכלו לשטוף ידיים בכיור. כשאתם חוזרים הביתה, שטפו את הידיים מיד.

רק חיטאתם לפני חמש דקות

ככל שאתם משתמשים יותר בחיטוי ידיים, כך העור שלכם לא יאהב אותו יותר. למרבה האירוניה, האם קיים סיכון לעור יבש וסדוק שיוביל לזיהום נוסף? זה לפחות נראה סביר.

נגעתם בבשר נא

אין צורך לומר שלפני ואחרי שאתם מכינים אוכל אתם צריכים לשטוף את הידיים. בשר ודגים גולמיים יכולים להפוך את הידיים לשומניות, מה שיגרום לחומרי חיטוי ידיים לא לפעול גם כן. מדריך ה- FDA לעובדי שירותי מזון מדגיש גם כי לא ניתן להשתמש בחיטוי ידיים במקום שטיפת ידיים.

כשמישהו מקיא

אם אתם או מישהו בבית חולים מקיא או משלשל, שטיפת ידיים במים וסבון היא דרך טובה יותר מחיטוי ידיים מבוססי אלכוהול כדי למנוע מאחרים לחלות.

זכרו כי ניסיון להימנע מכל חיידקים באמצעות חומר חיטוי ידיים יכול ליצור תחושת ביטחון מזויפת.

שטיפת ידיים
צילום: shutterstock

אתם בסביבת ילדים

למרות שחיטוי ידיים בטוח לשימוש לילדים, ישנן כמה חששות בנוגע לילדים שיש להם גישה קבועה אליו. בליעה או שאיפה של שפשוף ידיים על בסיס אלכוהול עלולה לגרום לפציעה או רעילות.

בדיוק הלכתם לשירותים

גם לאחר החלפת חיתול מלוכלך, נגיעה בבעלי חיים או הורדת זבל. על פי ה- CDC, כל סיטואציה שאתם מחשיבים כמלכלכת, בדרך כלל חיטוי טוב יותר יהיה עם מים וסבון.

הזמן היחיד להשתמש בחיטוי ידיים במקרים אלה הוא אם אין לך באמת גישה לכיור.