חוסרים במינרלים וויטמינים בגוף: מה שחשוב שתדעו – ואיך ניתן לזהות זאת מראש?

הוויטמינים והמינרלים מסייעים לחילוף חומרים תקין, מספקים לנו אנרגיה, לוקחים חלק בבניית כדוריות הדם ומשפיעים על לא מעט תהליכים נוספים בגוף ומחסור בהם עשוי לגרום לבעיות בריאותיות רבות

עייפות

התזונה שלנו מושתתת על אבני היסוד שהגוף זקוק להן – אבות המזון. אחד מאבות המזון החיוניים והחשובים ביותר לגופנו מורכב משני אלמנטים: ויטמינים ומינרלים, אשר תורמים לנו מבחינות רבות.

חוסר בוויטמינים ובמינרלים עשוי לגרום לבעיות בריאותיות רבות. כאשר החוסר הוא קל ומינורי ההשפעות יהיו מזעריות, לא פעם בלתי מורגשות, אך כאשר החוסר חמור ומתמשך, מחסור בוויטמינים ובמינרלים בגוף יביא לבעיות בריאותיות משמעותיות, עד כדי פגיעה באיכות החיים ובמקרים חמורים – סכנת חיים.

נחלק את השניים להגדרות ברורות: ויטמינים – C, B12, K, D ועוד, הם תרכובות אורגניות אשר הגוף לא מסוגל לייצר בעצמו, ולכן זקוק להן ממקור חיצוני, לרוב מהמזון; מינרלים – ברזל, אבץ, מגנזיום, סידן ועוד, נוצרים בתהליכים טבעיים שמתרחשים בטבע, ומהווים למעשה יסודות טבעיים. גם נוכחותם, בשיעורים כאלו ואחרים, חיונית לגוף ונצרכת לרוב באמצעות המזון.

אורח החיים המודרני הוא 'תורם' מרכזי למחסור בוויטמינים ובמינרלים, וזאת משום שאורח החיים שלנו היום, מקשה על הקפדה על תזונה נכונה ועשירה באבות המזון. בין הגורמים המרכזיים לכך – המזון המעובד: בתהליך הייצור נהרסים המינרלים והוויטמינים הטבעיים הקיימים במזון, וכך כאשר הוא מגיע אל פינו, הוא לא מכיל מינרלים ו־ויטמינים בכמות נאותה.

עוד ב"בריאות"

השירים האלה יעניקו לכם את שנת הלילה הטובה ביותר, על פי המדע

תזונה ממושכת של מאכלים דלים בוויטמינים ובמינרלים תוביל, בסופו של דבר, למחסור חמור בהם בגוף. בהקשר זה חשוב לציין גם את תפקוד מערכת העיכול: כאשר היא אינה מאוזנת, או כאשר כושר הספיגה שלה נמוך (מצב אשר מאפיין בעיקר אנשים מבוגרים), הוויטמינים והמינרלים לא מגיעים בשיעור מספק אל מחזור הדם ולא נספגים בגוף – אשר, שוב, מתמודד עם מחסור הולך ומחמיר. כאמור, בשלב הראשון מחסור בוויטמינים ובמינרלים יוביל לתסמינים קלים, אולי לא מורגשים תמיד, אך כאשר הוא מתמשך – עלולים להתפתח תסמינים רבים, עד כדי מחלות מסוגים שונים.

סימנים למחסור בוויטמינים ובמינרלים

ככלל, אבחון רפואי מדויק של מחסור בוויטמינים ובמינרלים מתבצע באמצעות בדיקת דם. עם זאת, תסמינים שונים בהחלט יכולים לאותת על בעיה, ולסמן על אפשרות למחסור באחד מהם. אספנו כמה דוגמאות נבחרות לתסמינים הנובעים בדרך כלל ממחסור בוויטמינים או במינרלים ספציפיים:

B12

נתחיל בעובדה חשובה: מחסור קל בוויטמין B12 אינו גורר, לרוב, תסמינים מיוחדים. התסמינים מופיעים בדרך כלל רק כאשר מדובר במחסור חמור (מצב שכיח יותר בקרב טבעונים וקשישים, למשל). מצב כזה עשוי לגרום לעייפות כללית ולתחושת חולשה, לירידה במשקל, לפגיעה בזיכרון, למצב רוח ירוד עד כדי דיכאון, לכאבים ולהפרעות בקצות העצבים, לבעיות תנועה ואף להפרעות בקצב הלב. מחסור בוויטמין זה יכול לגרום גם לאנמיה מגלובלסטית (הגדלת תאי הדם האדומים) ולהפרעות נוירולוגיות.

ויטמין C

ויטמין C, כמו שיודע כמעט כל ילד, קיים בכמויות מרשימות בפירות ובירקות. לא במקרה הוא נחשב לוויטמין המחזק את הגוף ואת בריאותו: מחסור משמעותי בו יכול לגרום לעייפות ולהתפתחות אנמיה, לריבוי דלקות ודימומים בחניכיים ואף להאטה בקצב ההחלמה של פצעים. אחד התסמינים המרכזיים – אך הנדירים כיום – של חוסר חמור בוויטמין C נצפית  במחלת הצפדינה, שגורמת לשיבוש בייצור הקלוגן ובכך לפגיעה בתהליכי ייצור העצמות – עד כדי מצב של פגיעה בחניכיים ובשיניים, ובהמשך במערכת השלד כולה.

סידן

הסידן הוא מינרל אשר קיים בכמויות משמעותיות בגוף – ובעיקר במערכת העצמות. הוא נמצא במזונות על בסיס חלב, וכן במוצרים על בסיס סויה, בירקות ירוקים ועוד. חוסר בסידן יכול לגרום לתהליכים משמעותיים וחמורים, החל בתפקוד לקוי של העצבים והתכווצויות שרירים בידיים וברגליים ועד לאוסטיאופניה ואוסטאופורוזיס במבוגרים – בריחת סידן ודלדול העצמות, אשר גורמת בין היתר לשברים בתדירות גבוהה.

ברזל

הברזל הוא מינרל מהחשובים ביותר בגוף האדם, משום שהוא לוקח חלק בשלל תהליכים ומשפיע עליהם באופן ישיר. כך, הוא תורם לחיזוק המערכת החיסונית, מסייע במלחמה בזיהומים, הופך את האנרגיה האצורה במזון שאנחנו צורכים לזמינה, תורם לתהליך חילוף החומרים בשרירים, מסייע לתפקוד תקין של המוח ומוביל חמצן מהריאות אל כל חלקי הגוף.

לכן מחסור בברזל יכול להשפיע באופן מיידי כמעט על בריאות גופנו, במישורים רבים. אחד הביטויים המרכזיים של מחסור בברזל הוא, כמובן, האנמיה. ישנם כמה סוגים של אנמיה, אך אנמיה מחוסר בברזל נחשבת לנפוצה מאוד מביניהן – ויכולה להיות מסכנת חיים במצבים מתקדמים. התסמינים השכיחים ביותר שלה הם חיוורון, עייפות כללית, עור 'צהוב' וקושי בביצוע פעילות גופנית. יש לציין כי כאשר המחסור בברזל חמור מאוד, ואספקת החמצן לאיברי הגוף משובשת מאוד, עלול להיגרם אף שבץ מוחי או התקף לב.

נציין כי מחסור בברזל לא מתבטא רק בתסמיני האנמיה שהוזכרו לעיל. תסמינים נוספים ונפוצים מאוד הם 'תסמונת הרגליים חסרות המנוחה' (כאשר ישנו צורך להזיז את הרגליים כל העת, בישיבה למשל), כאבי ראש, קוצר נשימה, צורך לא מוסבר לאכול אדמה או קרח, קור מתמשך בכפות הידיים והרגליים, נשירת שיער, ציפורניים שנוטות להישבר, ירידה בשמיעה, התפתחות כיבים בפה ואובדן זיכרון.

 

הכותבת היא אפי ארמן, דיאטנית קלינית