מים בששון: האם שתייה מרובה של מים יכולה להיות קטלנית?

ידוע כי מים חיוניים לבריאות טובה, אבל יותר מדי מהם עלול להוביל להרעלת מים. איך יודעים כמה זה יותר מדי ומה עושים אם מבחינים בתסמינים? תמשיכו לקרוא

שתיית מים

תופעת שיכרון מים, כוללת סימפטומים קבועים ואף עלולה להיות מסכנת חיים. התסמינים נוטים להתחיל להופיע לאחר צריכת יותר מ-3 עד 4 ליטר מים תוך מספר שעות וכוללים:

כאב ראש, התכווצויות, עוויתות או חולשה בשרירים, בחילה או הקאות, ישנוניות ועייפות. במקרים חמורים יותר, שיכרון מים יכול גם לגרום להתקפים או לאובדן הכרה. אם אדם אינו מקבל טיפול, שיכרון מים עלול להיות קטלני.

שתיית מים
אם לא מקבלים טיפול, שיכרון מים עלול להיות קטלני | צילום: Shutterstock

מה עלי לעשות אם אני מבחין בתסמינים?

אם אתם או מישהו אחר מראים סימפטומים של שיכרון מים, במיוחד התקפים או נמנום, עדיף לפנות לטיפול רפואי מיידי. עם הצטברות נוזלים בגוף, תאי המוח מתחילים להתנפח. נפיחות במוח יכולה בסופו של דבר להוביל לתרדמת, להתקפים ולמוות אם רופא לא מטפל בהם במהירות. אכילת חטיף מלוח עשויה לספק הקלה לטווח הקצר בזמן ההמתנה לעזרה שתגיע.

כמה זה יותר מדי מים?

אין כמות מוגדרת של מים שגורמת תמיד להרעלת מים מסכנת חיים. במקום זאת, עדיף לחשוב במונחים של כמות המים שמישהו שותה בשעה. גם גיל, מין ובריאותו הכללית של מישהו יכולים לשחק תפקיד.

עוד ב"בריאות"

7 טיפים שישאירו אתכם ערים מבלי לשתות קפה

כך העבודה מהבית מסכנת את הבריאות הנפשית שלכם

משתמשים באוזניות? אתם עלולים לאבד את השמיעה שלכם לאורך זמן

 

כליות של מבוגר בריא יכולות להכיל 20 עד 28 ליטר מים בכל יום, אך הן יכוליות להיפטר מכ -1 ליטר בלבד בשעה. זה מקשה על הכליות לשמור על קשר כשאנחנו שותים יותר מליטר לשעה. הכליות של מבוגרים וילדים נוטות להיות פחות יעילות, כך שכמות המים שהם יכולים לשתות בבטחה בשעה עשויה להיות מעט נמוכה יותר.

שיכרון מים יכול לקרות מהר יותר אצל ילדים או מבוגרים.

מה גורם לשיכרון מים?

כשאתם שותים יותר מדי מים זה יכול לגרום להיפונתרמיה, מה שקורה כאשר ריכוז הנתרן בדם שלנו הופך נמוך מאוד. אם אתם שותים יותר מים מכפי שהכליות שלכם יכולות להכיל, זה ידלל את הנתרן בזרם הדם שלך ויגרום לתאים להתנפח.

מרבית המקרים המדווחים של שיכרון מים מסכן חיים כללו פעילות גופנית אינטנסיבית, כמו אימונים צבאיים או ריצת מרתון. אחרים נבעו מצריכת מים מופרזת בגלל מצב נפשי בסיסי או צריכה כפויה כצורה של התעללות. אמנם זה טוב למניעת התייבשות, אבל זה יכול במהירות להפוך ליותר מדי.

האם ניתן למנוע שיכרון מים? באופן כללי, עדיף להישאר עם שתיית מים בתחושת הצמא הראשונה. ברגע שאתם מרגישים מרווה, המתינו עד שתתחילו לחוש שוב צמא. צבע השתן יכול גם להיות אינדיקטור מועיל. שתן צלול עשוי להיות סימן לכך שאתם נמצאים בסיכון להגזים. בפני עצמו, שתן צלול אינו בהכרח רע, אך זהו אינדיקטור טוב לכך שאינכם צריכים לשתות מים במשך זמן מה.

שתיית מים
אם אתם ספורטאיo יכול להיות שיש לכם סיכון גבוה יותר | צילום: shutterstock

אמנם אפשר למות משתיית מים רבים מדי, אבל זה נדיר. אבל אם אתם ספורטאי סיבולת או עושים פעילות גופנית מאומצת רבה, יכול להיות שיש לכם סיכון גבוה יותר. במקרים אלה, אתם יכולים בדרך כלל להסתכל על צבע השתן ורמת הצמא כדי לדעת אם אתם באמת צריכים לשתות מים נוספים.

אם אתם מודאגים לגבי צריכת המים שלכם, שוחחו עם הרופא. הוא יכול לתת לכם המלצות ספציפיות יותר המבוססות על בריאותכם הכללית, משקלכם וגורמים אחרים.