מתי ידיים קרות הופכות לבעיה רפואית?

זה נשמע מוכר? אתם צופים בטלוויזיה על הספה או עובדים במחשב במשרד ופתאום הידיים מרגישות קרות כקרח, למרות שאתם לא בסביבה קרה. האם אתם מוצאים את עצמכם מנסים כל הזמן לחמם את הידיים הקרות? ואיך אנחנו יכולים לדעת אם זה שגרתי או שמדובר במשהו רציני יותר?

ידיים קרות

יכולות להיות סיבות רבות לכך שאתם סובלים מכפות ידיים קרות, כולל מצבים בריאותיים בסיסיים כמו בעיות נוירולוגיות, אנדוקריניות או לב וכלי דם. לעיתים, זה יכול להיות קשור לתרופות מסוימות. אנשים הסובלים מאנמיה, סוכרת, זאבת, מחלת בלוטת התריס, מחזור נמוך או הפרעות במערכת העצבים עשויים להיות רגישים יותר לבעלי ידיים קרות. ובשביל אנשים בריאים רבים אחרים, זה פשוט מייצג את התגובה הטבעית של גופם לסביבה קרה, וכנראה שהוא אינו גורם לדאגה.

כדי להגן על עצמו מפני הקפאה, העדיפות של הגוף שלנו היא לשמור על חום האיברים החיוניים. בטמפרטורות קרות, הגוף לוקח באופן אינסטינקטיבי את הדם החם מהגפיים ומושך אותו לעבר הליבה, שם הוא יכול לשמור על הלב, הריאות ואיברים אחרים. אמנם זה נורמלי לחוות אצבעות קרות כשאנחנו בסביבה קרה, אך יש אנשים הנמצאים בסיכון גדול יותר מאחרים בגלל כוויות קור.

עוד ב"בריאות"

טיפול הוא לא תמיד האופציה הראשונה: 7 עובדות שלא ידעתם על סרטן הערמונית

4 מיתוסים נפוצים על הגנה מהשמש

אם גם לכם התמונה עשתה חשק לפהק, יש לזה סיבה

 

הסיבות הבסיסיות משתנות, אך יכולות להיות קשורות לשינויים במחזור הדם ו/ או לשינויים נוירולוגיים. אנשים עם ידיים קרות סובלים לעיתים קרובות גם מכפות רגליים קרות, מאותן סיבות. ידיים או רגליים קרות יתר על המידה, במיוחד אם מדובר רק ביד אחת או ברגל אחת, יכולות להיגרם כתוצאה ממחלת כלי דם חמורה בבסיסה, ויש לאבחן אותה מיד על ידי רופא משפחה.

איך אנחנו יכולים לדעת אם זה יכול להיות משהו רציני יותר?

אם הידיים שלכם קרות ללא הרף ומשנות צבע, זה יכול להיות סימן אזהרה לתסמונת ריינו. מדובר במצב בו כלי הדם ההיקפיים מתכווצים יותר מדי בתגובה לסביבה קרה. זאת יכולה להיות רק תגובה נורמלית לקור, אבל אצל אנשים מסוימים זה יוצר התכווצות חזקה מדי בכלי הדם בידיים או ברגליים. האצבעות עשויות להפוך לבנות ואז סגולות או כחולות כיוון שאינן מקבלים מספיק דם.

בסופו של דבר האצבעות יהפכו לאדומות ברגע שכלי הדם מכווץ נעצר והידיים או הרגליים מתחילות להתחמם בחזרה. זרימת דם מופחתת זו עלולה לגרום נזק אצל אנשים מסוימים. תסמונת ריינו חמורה עלולה להוביל להתמוטטות עור וכיבים בעור האצבעות או בהונות.

ידיים ורגליים
'' הסיבות הבסיסיות משתנות, אך יכולות להיות קשורות לשינויים במחזור הדם ו/ או לשינויים נוירולוגיים'' | צילום: shutterstock

כיצד ניתן למנוע ידיים או רגליים קרות?

העצה הטובה ביותר היא להתלבש כיאה לסביבה כדי לשמור על חום הידיים. חבשו כובעים, כפפות וגרביים חמות. אל תשכח לשמור גם על ליבת הגוף על ידי לבישת מספר שכבות ומעיל או מעיל. מחממי ידיים יכולים לספק גם הקלה זמנית. הימנעו משימוש במוצרי ניקוטין, כולל סיגריות. ניקוטין הוא מכוון כלי דם שגורם לכלי הדם שלך להתהדק או להתכווץ. הימנעו מצריכת אלכוהול. התאמנו באופן קבוע כדי לשמור על בריאות לב וכלי דם טובה.

 

*אהרון קלארק הוא פרופסור חבר במכללה לרפואה באוניברסיטת אוהיו סטייט ויו"ר עמית במחלקה לרפואת משפחה במרכז הרפואי וקסנר במדינת אוהיו.*
מקור הכתבה wexnermedical