מהם הנזקים הפיזיים והנפשיים של עישון קנאביס?

הקנאביס הוא תרופה, שבשונה מתרופות אחרות התגובה שלה משתנה מחולה לחולה. גם בסוג התגובה, גם לפי ה-DNA של החולה וגם לפי המינון שהוא זקוק לו

זמן צפייה: 07:48

קנאביס הוכר כתרופה בספר התרופות כבר בשנת 1937 או 1930, ורק לאחר מכן הוצא משם והפכך לסם. ההתמכרות המדוברת היא התמכרות פסיכולוגית יותר מפזיולוגית.

בכל צמח קנאביס יש חומרים שונים ממשפחת הקנבינואידים, העיקריים הם THC - החומר שמשפיע על התודעה, והחומר השני הוא ה-CBD שהוא לא סם. השילוב של שניהם והשילוב של סך הקנבינואידים, הוא זה שנותן את האפקט הממסטל.

פרופ' קרסו, בין הראשונים שרשמו קנאביס למטופלים, מספר על הקנאביס. "זו תרופה בניגוד לתרופות אחרות שמשתנה מחולה לחולה, גם בתגובה, גם לפי הדנ"א של החולה ולפי המינון שלו. קנאביס אחד זה לא קנאביס שני." הוא מספר לאברי ורותם בתוכנית הבוקר.

עוד ב"בריאות"

אמאל'ה, צירים! כיצד ניתן להתמודד עם הכאב ולהפוך לידה לחוויה מעצימה?

מה הקשר בין הפחמימות שאתם אוכלים לבריאות השיניים?

10 סיבות לקום מוקדם - כי התעוררות מוקדמת היא ממש לא רק לציפורים

 

ההשפעות על הגיל הצעיר

יש עובדות שאומרות שלמוח מתפתח לא בריא לצרוך קנאביס. בנוגע ללגליזציה, פרופ' קרסו ממליץ לאפשר צריכת קנאביס חוקית מעל גיל 20 ולא מעל גיל 18, כמו בצריכת אלכוהול. מצד שני, הסם הזה נצרך במינונים גדולים, ואי אפשר תמיד בעישון לקבוע את המינון. בטיפות למשל הרבה יותר קל לקבוע.

כשלוקחים קנאביס בעישון הוא מתחיל להשפיע תוך רבע שעה וההשפעה נפוגה תוך חצי שעה נוספת. בטיפות, לוקח שעה עד שעתיים עד שמתחיל להשפיע, והוא נמשך למספר שעות.

ההשפעות על הגיל המבוגר

צריך לקחת בחשבון שלאנשים מבוגרים הקנאביס יכול לגרום להפרעות בשיווי משקל. אנשים צעירים וגם אנשים יותר מבוגרים יכולים להיכנס למצבים של פסיכוזה ולמצבים של מחלת נפש. גם בטיפות הקנאביס יכול לגרום לפסיכוזה.

שמן קנאביס
גם בטיפות הקנאביס יכול לגרום לפסיכוזה | צילום: shutterstock

יש חשש של התמכרות?

כן, אבל הרבה פחות מאשר לסמים אחרים. הבעיה הגדולה ביותר כשהקנאביס נצרך בשוק השחור ולא בשוק רשמי, היא שחלק גדול מהמוכרים מערבבים בתוכו חומרים אחרים. חלקם מכניסים חומרים סמיים אחרים, חלקם מערבבים אותו עם חומרים נגד ג'וקים שנותנים תחושה של הרעלה, ואלו שלוקחים את זה חושבים שהחומר יותר חזק.

חלק גדול מהשימוש בקנאביס מתבטא בפראנויה. אנשים מבוגרים רואים דמויות ושומעים דברים, נכנסים למצבים זמניים ולא קבועים. יכולות להיות גם הפרעות קוגנטיביות, הפרעות בזיכרון והפרעות בריכוז.

לצד כל החסרונות הללו ישנם גם יתרונות גדולים לשימוש בקנאביס, אבל חשוב לדעת שלא לכל המחלות הקנאביס עוזר וצריך לדעת את המינון הנכון והקומבינציה הנכונה בין הקנבינואידים השונים על מנת להפיק את המיטב מהצמח.

בשורה התחתונה צריך לזכור ששימוש בקנאביס מומלץ בפן רפואי ולא בשימוש חזירי.