כיצד הסופגניה משפיעה על ההריון שלך?

הנה כמה עובדות על אכילת סופגניות, לביבות וכל האוכל המטוגן החגיגי בחנוכה בזמן ההיריון ועל תופעות הלוואי. לגזור ולשמור

זמן צפייה: 01:23

מאת: רונית דוייב

חנוכה בפתח ועימו שלל המאכלים שכולנו אוהבים: לביבות תפו"א, הסופגניות עם המילויים השונים וכמובן הספינג' המסורתי שטבול בדבש. עבור האישה ההריונית שממילא נאסר עליה לאכול מזונות שונים שיכולים להזיק לעובר, אי אכילת ממתקי החג המטוגנים יכולה להיות גזרה קשה.

האם אסור לאכול מזון מטוגן בזמן ההיריון?
אוכל מטוגן בתקופת ההיריון לא נמנה ברשימת האיסורים המסוכנים של האישה ההריונית אך יכול לגרום לתופעת לוואי לא נעימות, כל אחת בכמות שמשפיעה עליה. באופן כללי שינויים בתפריט התזונתי אליו אנו רגילים יכול להוביל לתופעות שונות במערכת העיכול כגון בחילות, צרבות, גזים ועד שלשול או דווקא עצירות. הצרבות נגרמות משתי סיבות עיקריות: לחץ שמופעל על הקיבה מכיוון הרחם, והאטה מסויימת בעיכול המזון ותזוזתו לאורך מערכת העיכול, מה שמכונה פריסטלטיקה. אכילת מזונות מטוגנים וחריפים יכולה להגביר את הצרבות. חשוב לציין שמי שאינה סובלת מצרבות יכולה בהחלט לאכול מזון חריף או מטוגן. מי שכן סובלת מצרבות, כדאי כמובן שתוריד הילוך עם המזון החריף, המטוגנים וגם פירות ההדר

8386_1448028771_1448028771
צילום: <strong>אוכל מטוגן יכול לגרום לתופעת לוואי לא נעימות</strong>

חישוב כמויות ועלייה תקינה במשקל
נושא חשוב שיש להתייחס אליו בעת אכילת מזונות מטוגנים הוא חישוב כמות הקלוריות הנכנסת לגופנו ושמירה על עלייה תקינה במשקל. עלייה רבה מידי במשקל עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות סוכרת הריון, יתר לחץ דם וסיבוכים במהלך הלידה (שלא לדבר על סימני מתיחה שנשארים על פני העור ותוספת הקילוגרמים לאחר הלידה). כמובן שגם עליה קטנה מידי אינה מומלצת עבור אישה בהריון מאחר והדבר מגביר את הסיכון ללידה מוקדמת או לתינוק קטן מדי.

כמה קלוריות את באמת צריכה לאכול?
המפתח לעלייה בריאה במשקל בהריון הוא תזונה מאוזנת ומגוונת. בהקשר הזה, יש לנו חדשות לא כל כך כיפיות, הביטוי "אוכלת בשביל שניים" הוא מיתוס - או לכל הפחות הגזמה. אינך צריכה להכפיל את כמויות המזון שצרכת לפני ההיריון. גם בהקשר זה, ההמלצות משתנות לפי שלבי ההיריון. במרבית המקרים, במהלך הטרימסטר הראשון אינך צריכה כל תוספת קלורית. החל מהשליש השני, עלייך להוסיף כ- 300 קלוריות נוספות ליום, ובשליש האחרון של ההיריון שלך תצטרכי קרוב ל -500 קלוריות ליום יותר ממה שאכלת לפני שנכנסת להריון.

הסופגנייה מורכבת מבצק, הרבה סוכר, מילוי (ריבה, שוקולד, קרם פטיסייר, ריבת חלב ועוד) וקצת סוכר שמפוזר למעלה. הבצק, שמכיל כמות סוכר גדולה מוכנס לטיגון עמוק בשמן, והסופגנייה כשמה כן היא, סופגת. סופגת הרבה מאוד שמן. גם הלביבה אינה תמימה, גם היא סופגת המון שמן בזמן הטיגון. סופגנייה בינונית שוקלת כ- 80 גרם ומכילה 400 קלוריות, תלוי במילוי ובציפוי. בכל ביס כ-50 קלוריות בממוצע. הקלוריות הן קלוריות ריקות. ללא ערכים תזונתיים.

ספינג'
צילום: <strong>הביטוי אוכלת בשביל שנייםהוא מיתוס - או לכל הפחות הגזמה</strong>

סופגנייה פשוטה מכילה כ-400 קלוריות ואילו סופגנייה "משודרגת" במילוי עשיר או עם ציפוי מיוחד עשויה להכיל 600 קלוריות ואפילו יותר. סופגנייה הינה במרבית המקרים הקינוח שלאחר הארוחה, דבר שמעלה את הערך הקלורי של הארוחה בצורה ניכרת.
• סופגנייה קלאסית גדולה כ- 100 גר 'לערך עם ריבה מכילה כ-500 קלוריות.
• סופגנייה קלאסית מוקטנת כ- 60 גר' לערך עם ריבה מכילה כ-300 קלוריות.
• סופגנייה הכי קטנה ומיוחדת כ- 40 גר' לערך עם ציפויים ומילויים מיוחדים שווה כ-250 קלוריות.
• סופגנייה מיני קטנה עם מעט ריבה למעלה כ- 30 גר' לערך מכילה כ-160 קלוריות.

ההמלצה שלנו, בכל מקרה להעדיף סופגניה אפויה בתנור, המתכונים מרובים וההצלחות מובטחות. במידה ואתן לא סובלות מתופעות לוואי כמו צרבת, העדיפו את סופגניית המיני או שאיכלו באופן יותר מדוד את הסופגנייה הקלאסית על מנת לשמור על משקל תקין במהלך ההיריון. כך גם לגבי הלביבות והספינג'.

ולא פחות חשוב, נצלו את חופשת החנוכה לפעילות גופנית, כן כן, זה לא הזמן להתעצל. אם עסקת בפעילות גופנית מתונה לפני ההריון, מאוד מומלץ להמשיך ולהתמיד, צריך כמובן להוריד את הקצב ואת דרגת המאמץ לפי היכולות האישיות. אך גם אם לא עסקת בפעילות גופנית מיוחדת לפני ההריון את עדיין יכולה להרוויח מהליכה יומיומית, מתיחות קלות ובילוי מחוץ לכותלי הבית. כל אלה יעזרו לשרוף את הקלוריות המיותרות ויתרמו לבריאותך ולבריאות העובר.

רונית דוייב היא דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק

אבל אם כן בא לך להתפרע? כך תכיני את עוגת הסופגניה הכי מושחתת