זה מה שקורה לכם כשאתם אוכלים יותר מדי

אכילת ארוחה גדולה יכולה להשפיע על השינה, המשקל והאיברים שלכם בטווח הקצר והארוך. גלו מה באמת קורה לגוף שלכם כאשר אתם אוכלים יותר מדי

אכילת יתר

לפעמים זה טעם, לפעמים זה הרגל, או אולי זה מתח או ארוחות החגים הבלתי נגמרות, רוב הסיכויים שבשלב מסוים אכלתם יותר מדי. "לוקח כעשרים דקות עד שהמוח שולח איתות לבטן שיודיע לכם שאתם שבעים. אכילת יתר מתרחשת כאשר אתם ממשיכים לאכול מעבר לנקודה זו של מלאות" אומרת ארמה לוי, דיאטנית חוקרת במרפאת אנדרסון.

אכילת יתר יכולה להוביל לעלייה לא רצויה במשקל, ונשיאת משקל עודף יכולה להגדיל את הסיכון לסרטן. אבל לא מדובר רק בקלוריות הלא רצויות. אכילת יתר משפיעה על גופכם במגוון דרכים. דיברנו עם לוי כדי ללמוד עוד על ההשפעות של אכילת יתר. הנה מה שהיה לה להגיד.

אז מה קורה לגוף כאשר אתם אוכלים יותר מדי?

אכילת יתר גורמת לקיבה להתרחב מעבר לגודלה הרגיל להסתגל לכמות המזון הגדולה. הקיבה המורחבת דוחפת כנגד איברים אחרים, מה שגורם לאי נוחות. אי נוחות זו יכולה ללבוש צורה של תחושת עייפות, איטיות או ישנוניות. גם הבגדים שלכם עשויים להרגיש צמודים.

אכילת יותר מדי מזון מחייבת את האיברים שלכם לעבוד קשה יותר. הם מפרישים הורמונים ואנזימים נוספים כדי לפרק את המזון. כדי לפרק מזון, הקיבה מייצרת חומצה הידרוכלורית. אם אתם אוכלים יותר מדי, חומצה זו עלולה לגבות לתוך הוושט וכתוצאה מכך לצרבת.

צריכת יותר מדי מזון עתיר שומן, כמו פיצה וצ'יזבורגר, עלולה לגרום לכם להיות רגישים יותר לצרבת. הבטן עשויה גם לייצר גזים, ולהשאיר אתכם עם תחושה מלאה לא נוחה. חילוף החומרים עשוי להאיץ כאשר הוא מנסה לשרוף את הקלוריות הנוספות האלה. אתם עלולים לחוות תחושה זמנית של חום, זיעה או אפילו סחרחורת.

עוד ב"בריאות"

מצטערים, אבל מאכלי החג האהובים עליכם גורמים לריח רע מאוד

הצפה רגשית: כך תשרדו את חגי תשרי מבלי לטבוע

כך תדעו אם כבר חליתם בקורונה בעבר

 

מהן ההשפעות ארוכות הטווח של אכילת יתר?

כאשר אתם אוכלים, הגוף משתמש בכמה מהקלוריות שאתם צורכים לאנרגיה, השאר מאוחסנים כשומן. צריכת יותר קלוריות ממה שאתם שורפים עלולה לגרום לכם לעודף משקל או השמנת יתר. זה מגביר את הסיכון לסרטן ובעיות בריאות כרוניות אחרות.

אכילת יתר - במיוחד מזונות לא בריאים - עלולה לפגוע במערכת העיכול שלכם. אנזימי עיכול זמינים בכמות מוגבלת בלבד, כך שככל שכמות המזון שאתם אוכלים גדולה יותר, כך לוקח יותר זמן לעכל אותה. אם אתם אוכלים יותר מדי, לאורך זמן, תהליך העיכול המואט הזה אומר שהמזון שאתם אוכלים יישאר בבטן למשך פרק זמן ארוך יותר וסיכוייו להפוך לשומן.

אכילת יתר יכולה להשפיע אפילו על השינה שלכם. השעון היממה השולט על מחזורי השינה שלכם, גורם לשינה ורמות הורמון הרעב לעלות ולרדת לאורך כל היום. אכילת יתר יכולה להפר את הקצב הזה, ולהקשות עליכם לישון כל הלילה.

כאב בטן
צריכת יותר קלוריות ממה שאתם שורפים עלולה לגרום לכם לעודף משקל או השמנת יתר | צילום: shutterstock

מהן הדרכים להפסיק לאכול יותר מדי?

  • אכלו בהגיון לאורך כל היום. שימו לב למידות המנה שלכם.
  • הימנע ממאכלים מעובדים אותם ניתן לאכול בקלות.
  • מלאו פירות וירקות טריים. הם מספקים הרבה סיבים וישאירו אתכם שבעים בין הארוחות ויפחיתו את הצורך לנשנש.
  • אכלו מצלחת סלט במקום מצלחת ארוחת ערב. זה יעזור לכם לשלוט על גודל המנה.
  • הימנעו מהפרעות כאשר אתם אוכלים, כגון צפייה בטלוויזיה, שימוש במחשב או מכשירים אלקטרוניים אחרים. התמקדות בארוחה עצמה תאפשר לכם להיות מודעים יותר כאשר אתם שבעים.
  • אכלו לאט והניחו את המזלג בין ביס לביס. הרגל אכילה מודע זה יאט אתכם ויהיה קל יותר להבין מתי אתם שבעים.
  • שתו מים לפני, במהלך ואחרי הארוחות.
  • תכננו את הארוחות מראש.

*מקור - mdanderson