לא רק ללב שבור: אכילת גלידה מסייעת בטיפול התקפי מיגרנה

בריין פריז ידוע גם ככאב ראש לגירוי קר. זהו כאב ראש לטווח קצר המקושר בדרך כלל לצריכה מהירה של גלידה, או משקאות קרים מאוד. חוקרים גילו איך הוא קשור בפתרון התקפי מיגרנה

אכילת גלידה

ההודעה של חברת בן אנד ג'רי האמריקאית על הפסקת מכירות גלידה ב"שטחים כבושים" בשילוב גל החום הנוראי שפקד אותנו בימים האחרונים גרמו לנו להיזכר כמה אנחנו אוהבים לאכול גלידה וכמה אנחנו שונאים את הקיפאון המוחי שמתלווה לאכילה המהירה. מחקר שנערך בארה"ב מגלה כי ישנם דווקא יתרונות לאותו קיפאון המוחי, והם מפתיעים.

בריין פריז (או בעברית: קיפאון מוחי) מתרחש כאשר משהו קר במיוחד נוגע בחיך העליון (גג הפה). זה קורה בדרך כלל כשמזג האוויר חם מאוד, והאדם צורך משהו קר מהר מדי.

מדענים מבית הספר לרפואה של הרווארד שחקרו את הסיבות לבריין פריז, סבורים שממצאיהם עשויים בסופו של דבר לסלול את הדרך לטיפולים יעילים יותר לסוגים שונים של כאבי ראש, כמו למשל הקשורים למיגרנה, או כאבים הנגרמים מפגיעות מוחיות.

זו לא רק גלידה; כל גירוי קר יכול לגרום לכאבי עצבים המביאים לתחושת הקיפאון המוחי.

עוד ב"בריאות"

6 דברים שחשוב שתדעו לפני שתזריקו חומר מילוי לשפתיים

לקראת עונת החתונות: 10 המשקאות האלכוהוליים עם הקלוריות הכי נמוכות

מה לעשות אם נדבקתם בקורונה בזמן הנסיעה: 8 טיפים לחזרה למסלול

 

הקפאת מוח נגרמת על ידי:

  • קירור נימי הסינוסים על ידי גירוי קר, מה שמביא להתכווצות כלי הדם (היצרות של כלי הדם)
  • חימום מהיר מחדש על ידי גירוי חם כמו האוויר, מה שמביא להרחבת כלי הדם (הרחבת כלי הדם)
  • שינויים מהירים אלה בסמוך לעצבים הרגישים בחיך יוצרים תחושה של הקפאת מוח
  • קרבתם של עצבים רגישים מאוד ושינויים בגירויים הקיצוניים הם הגורמים להגיב על העצבים

ד"ר חורחה סרדור, חוקר אלקטרוניקה בתחום הלב וכלי הדם, ערך מחקר בעיתון FASEB (גיליון אפריל 2012), והסביר שעד כה לא הצליחו מדענים להבין היטב מה גורם להקפאת המוח.

המחקר של ד"ר סרדור כלל גיוס 13 מתנדבים מבוגרים בריאים, מהם ביקשו ללגום מים קרים כקרח דרך קש, כדי שהנוזל יפגע בחיך העליון.

תוצאות המחקר הראו כי תחושת הקפאת המוח נגרמת מעלייה דרמטית ופתאומית בזרימת הדם דרך עורק המוח הקדמי של המוח. ברגע שהעורק התכווץ, תחושת הכאב של הקפאת המוח פגה. המדענים הצליחו לעורר את התכווצות העורק בכך שהם נתנו למתנדבים לשתות מים חמים.

כדי להימנע או להעביר את תחושת הקיפאון המוחי, כל מה שתצטרכו לעשות מסתכם ב:

- שתיית קצת מים חמים
- דחיפת הלשון לגג הפה, מה שיעזור לחמם את האזור
- כסו את הפה והאף בידיים ונשמו במהירות כדי להגביר את זרימת האוויר החם לחיך
- תרופה מונעת היא הפחתת גירויי הקור בחיך, כלומר הימנעות מכמויות גדולות של אוכל קר או שתייה בבת אחת

הקשר בין קיפאון מוחי למיגרנה

ד"ר סרדור מסביר כי אנו כבר יודעים כי הסובלים ממיגרנה סובלים מקיפאון מוח לאחר צריכת אוכל או שתייה קרים מאוד, בהשוואה לאנשים שמעולם לא סובלים ממיגרנות. הוא סבור שחלק ממה שמתרחש במהלך קיפאון המוח עשוי להיות דומה למה שגורם למיגרנות, ואולי לכאבי ראש מסוגים אחרים, כולל כאלה שנגרמים כתוצאה מפגיעות מוחיות טראומטיות.

סרדור והצוות מאמינים כי שינויים מקומיים בזרימת הדם במוח עלולים לגרום לסוגים אחרים של כאבי ראש. אם ניתן לאשר זאת במחקרים נוספים, תרופות חדשות המונעות או הרחבת כלי הדם (הרחבת כלי הדם) עשויות לסייע בטיפול בכאבי ראש.