5 הבדיקות הרפואיות ללב שיכולות להציל את חייכם

רוצים לדעת מה הסיכון שלכם למחלות לב? גורמי אורח חיים אינם מספיקים. חמשת בדיקות הלב האלו יתנו לכם תחושה טובה בהרבה של המקום בו אתם עומדים

בדיקת לב

במשך שנים הצביעו קרדיולוגים על לחץ דם גבוה, עישון סיגריות, היסטוריה משפחתית וכולסטרול גבוה כרמזים מרכזיים לכך שמישהו עלול לפתח מחלת לב - גורם המוות העיקרי בעולם.

כעת, מחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת Circulation מצא כי שילוב של חמש בדיקות לב פשוטות יעיל יותר בניבוי מחלות לב וכלי דם מאשר התבוננות בגורמי אורח חיים בלבד. לאחר מחקר של קבוצה של אנשים בריאים במשך יותר מ- 10 שנים, החוקרים גילו כי אלה שקיבלו ציון גרוע בכל חמשת הבדיקות היו בסיכון גבוה פי 20 לפתח מחלות לב מאלה עם תוצאות טובות.

הנה מה שאתם צריכים לדעת על בדיקות לב אלה.

אק"ג

אלקטרוקרדיוגרמה סטנדרטית הידועה גם בשם EKG, היא אחת מבדיקות הלב הסטנדרטיות המשמשות למדידת הפעילות החשמלית של שריר הלב. הבדיקה אינה פולשנית, כואבת ומהירה - בדרך כלל לוקחת רק חמש עד עשר דקות, והיא נחשבת לאחת הדרכים הטובות ביותר להעריך את הסיכון למחלות לב.

במהלך ה- EKG, הרופא יציב 10 אלקטרודות קטנות על הגפיים והחזה, שמודדות את הפעילות החשמלית של הלב ויזהו כל מקצב ודפוסים חריגים הקשורים בדרך כלל להתקפי לב, הפרעות קצב ומצבים קרדיווסקולאריים מסוכנים אחרים.

EKG משמש בדרך כלל כבדיקת בסיס לחולים חדשים או לכל מי שמראה סימפטומים של מחלות לב. למרות שאדם ממוצע לא צריך לעבור את ההליך לעתים קרובות מאוד, מי שמעשן, סובל מכולסטרול גבוה או בעל היסטוריה משפחתית של מחלות לב צריך להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לבדוק באיזו תדירות עליו להיבדק.

עוד ב"בריאות"

ההרגל הנפוץ הזה מזיק לבריאותכם בלי שתשימו לב

מה קורה לגוף כשאתם אוכלים יותר מדי

כך אנשים בריאים מבלים את 10 הדקות האחרונות של היום

 

סריקת סידן כלילית

אם הרופא שלכם חושד שאתם עלולים להיות בסיכון לפתח מחלות לב, הוא עשוי לבצע סריקת סידן כלילית. בדיקת CT זו עם קרינה נמוכה חושפת את כמות הסידן המצטברת בעורקים הכליליים.

באופן כללי, רמות נמוכות יותר של סידן בעורקים קשורות לבריאות הלב טובה יותר, בעוד שרמות גבוהות עשויות להצביע על סיכון מוגבר להתקף לב או לאירועים קרדיווסקולריים אחרים. אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, היסטוריה משפחתית של מחלות לב מוקדמות או סיכונים אחרים למחלות לב, עשויים להזדקק לביצוע הסריקה בתדירות גבוהה יותר.

גברים, במיוחד אלה מעל גיל 70, נוטים יותר לחוות הצטברות סידן כלילית.

בדיקת דם לחלבון C-reactive

בדיקת הדם הראשונה מתוך שלוש המשמשת להערכת הסיכון למחלות לב מודדת את כמות החלבון נקראת C-reactive, או CRP. CRP עולה עם דלקת מוגברת בגוף, אז מדובר במצב בסיסי לבעיות בריאות רבות, כולל מחלות לב.

אמנם אין עדות לכך שדלקת גורמת ישירות למחלות לב, אך השניים נמצאים בקורלציה הדוקה מכיוון שרמות גבוהות יותר של דלקת קשורות בדרך כלל לבעיות לב וכלי דם. בדיקת CRP יכולה להצביע על כך שאתם צריכים לנקוט באמצעי מניעה כדי לחסום מחלות לב לפני שהיא מתחילה; מומלץ לאכול תזונה צמחית, להתעמל, להקל על מתח וליצור קשרים הדוקים ומערכות יחסים עם אחרים.

בדיקת דם
צילום: shutterstock

בדיקת דם NT-proBNP

הקרדיולוג שלכם עשוי גם לבדוק את הדם שלכם לגבי חומר כימי המכונה NT-proBNP .

מדובר בהורמון ששוחרר על ידי המוח והלב גם בתגובה ללחץ לב וכלי דם. בדיקת דם המראה רמה גבוהה של BNP היא דגל אדום ששריר הלב התקשח ועשוי שלא להירגע כמו פעם; לעתים קרובות, זה יכול לנבוע מחוסר בפעילות סדירה.

מצב זה, הידוע באופן רשמי כבעיות בתפקוד הדיאסטולי, יכול להיות מנבא מוקדם של אי ספיקת לב. עם כמה שינויים פשוטים באורח החיים, אתם יכולים להפחית את כמות הלחץ שאתם מפעילים על הלב שלכם, החל מאכילת תזונה בריאה, אימון סדיר והפסקת עישון.

בדיקת דם ברגישות גבוהה עבור טרופונין T

בדיקת הלב האחרונה שהוזכרה במחקר המשמשת להערכת הסיכון למחלות לב היא בדיקת דם רגישה ביותר שמודדת את רמות החלבון הידועות בשם טרופונין T.

חלבון זה משתחרר כאשר הלב מתמודד עם לחץ משמעותי או נפגע. בדיקת טרופונין אופיינית יכולה לאסוף רק כמויות גדולות של החלבון המשתחררות במהלך אירועים קשים ומעיבים על הלב, כמו ריצת מרתון או התקף לב.

עם זאת, הגרסה החדשה יכולה לזהות רמות נמוכות בהרבה של טרופונין T, וזיהוי הכמויות הקטנות יותר של הטרופונין מאפשר לרופאים להתחיל לטפל בנזקי לב מוקדם, במקום לחכות להתקף לב או שבץ כדי ליידע אתכם שמשהו לא בסדר.

 

*מקור - אתר thehealthy