יום ראשון דיכאון: למה אנחנו כל-כך שבוזים ביום ראשון?

האם תחילת השבוע גורמת לכם לחוות חרדה, לחץ או תחושת עצב? האם קשה לכם לצאת מהמיטה ביום ראשון בבוקר? האם חסרה לכם מוטיבציה לקראת המשך השבע? אם עניתם "כן" על אחת או יותר מהשאלות האלה, ככל הנראה אתם סובלים מדיכאון יום ראשון

ישנוניות

הסצנה הבאה כנראה מוכרת לרבים -  יום שבת בבוקר, אתה קם מהמיטה מוכן לעוד יום של חופש מהעבודה או מבית הספר. הכל טוב לאורך כל הבוקר ואולי ארוחת הצהריים, אבל אחר הצהריים מתחילה להיווצר תחושת אימה שוקעת בבור הבטן. המוח שלך מתחיל להתרוצץ, אתה מרגיש המום. אתה עלול אפילו להרגיש חולה פיזית. אתה מוצא את עצמך מוטרד מלחשוב על היום או השבוע הבא. מחזור זה חוזר על עצמו בכל סוף שבוע.

"דיכאון יום ראשון" הוא המונח המתאר תחושה זו עבור אלה שעוקבים אחר שבוע עבודה מסורתי (ראשון עד חמישי, עם שישי ושבת חופש). התחושות יכולות לזחול כאשר כל הפסקה מלוח הזמנים המתמשך מסתיימת. המשמעות היא שמי שעובד בימים ראשון עד חמישי עלול לחוות את השפל של יום ראשון בשבת.

למה זה קורה? הטריגרים של כל אדם ייחודיים לו. ברוב המקרים, התופעה יכולה להיות קשורה למחשבות או רגשות בסיסיים לגבי השבוע הקרוב. להלן מספר הסברים אפשריים.

עוד ב"בריאות"

למה רעשי אכילה כל-כך מעצבנים אנשים רבים? מצאנו את התשובה

מצאנו את הפתרון להעלמת הקשקשים מהשיער

צלחת של אלופים: כך תגרמו לילד לבקש "עוד ירקות"

 

עבודת אימים

אם אתה לא אוהב את העבודה שלך, סביר מאוד שתחווה את "הבלוז של יום ראשון". זה יכול להיות קשה למצוא את המוטיבציה או הרצון להופיע במקום שאתה לא רוצה להיות בו. בעוד שאנשים רבים מדווחים על חוסר שביעות רצון מהעבודה, מקרה חמור של "דיכאון ראשון" יכול לסמן שהגיע הזמן לחפש הזדמנות עבודה נוספת.

יותר מדי משימות נערמות

עבור אנשים מסוימים, יום ראשון הוא תזכורת לכך שהם לא סיימו הכל ברשימת המטלות שלהם מהשבוע הקודם. זה יכול לגרום להם להרגיש שהם תמיד רצים מאחור או גרוע מכך, שהם כישלון בכך שהם לא מסוגלים לעשות את כל מה שהם רצו לעשות.

נמאס מהשגרה

שגרה יכולה להוות אתגר עבור אנשים רבים. הרפתקאות חדשות מעוררות את המוח שלנו, בעוד שהיום-יום הופך להיות מעייף במהירות. בבתים רבים, יום שבת בערב הופך לשגרה קבועה להתכוננות לשבוע. שגרה זו עשויה לכלול פעילויות שגרתיות כמו הכנת ארוחות, כביסה, ארגון ואריזה של דברים ליום הקרוב, או תכנון בלוח שנה. קל מאוד לטקס להתחיל ללכת יד ביד עם תחושות הדיכאון של יום ראשון.

דיכאון
צילום: shutterstock

חשיבה בשחור לבן

לפעמים, דיכאון ביום ראשון יכול להחמיר על ידי חשיבה מקוטבת. חשיבה מקוטבת היא שם נוסף לנטייתנו לראות דברים במונחים של ניגודים כמו "הכל או כלום". לעתים קרובות אנו מתחילים לחשוב על סוף השבוע כזמן של כיף, ועל השבוע כזמן לעבודה. אנו יכולים להיות נוקשים מדי מתוך אמונה שהשבוע לא נועד לשמש בכיף, או שאין זמן להירגע עד סוף השבוע. מנקודת מבט זו, יום שבת בערב מייצג באופן קפדני חמישה ימים של פעילות לא רצויה.

התחושה כאילו הזמן התבזבז

חלק מהאנשים שחווים דיכאון ביום ראשון מדווחים שמוצאי שבת בערב גורם להם לחשוב על הזמן שבזבז לאורך כל סוף השבוע. במקום להגיע לרשימת הפעולות הארוכה שלהם, הם ישבו ולא ניצלו את זמנם בתבונה. או להפך, הם היו כל כך עסוקים שהם בזבזו את הזמן היקר שהיה להם להירגע. יום ראשון לדיכאון יש דרך לגרום לנו להתמקד יתר בכל הדברים שלא עשינו עם הזמן שהיה לנו.

חרדה

דיכאון ביום ראשון מגיע לעתים קרובות עם חרדה. החרדה יכולה לנבוע ממספר גורמים, ייתכן שזו תגובה לפחדים מהלא נודע בשבוע הקרוב או תגובה לאיום שנתפס בדרכו.

 

כך תהפכו את יום ראשון לקצת יותר טוב

לרוע המזל, עבור רבים מאיתנו, דיכאון ביום ראשון עלול לפגוש אותנו מדי פעם. עם זאת, ישנם שיפורים קטנים שתוכלו לבצע במהלך השבוע או בסוף השבוע שיכולים לרכך את השפעותיו. זכרו, אם אתם חווים דיכאון חמור ביום ראשון, עדיף לדבר עם הרופא או עם יועץ מורשה כדי למצוא פתרונות מתאימים.

לבשל ביחד
צילום: shutterstock

הביאו איזון לשבוע שלכם

במקום לנסות להכניס את כל העבודה למהלך השבוע, ואת כל ההנאה לסוף השבוע, סדרו קצת את לוח הזמנים.

נסו למצוא זמן במהלך השבוע לצאת עם חברים, לצאת לטיול בקולנוע או להשתתף בכל פעילות מהנה אחרת שאתם נהנים בה.

שנו את אופן ההכנה לשבוע חדש

הימנעו מלבצע את כל "המטלות" השבועיות שלכם בערב ראשון. במקום זאת, פרקו אותם במהלך השבוע. זה יעזור לכם לשבור את שפל השגרה.

לדוגמה, אם אתה בדרך כלל מבלה את יום ראשון בערב בהכנת ארוחות וכביסה, שקול להעביר את הפעילויות האלה לזמן אחר במהלך השבוע שבו אתה בדרך כלל פנוי. ייתכן שתצטרך להקריב מעט זמן ערב במהלך השבוע כדי לבצע את הדברים האלה, אך סביר להניח שתאריך את זמנך הפנוי בימי ראשון.

השתמשו בבוקר שלכם

אנשים רבים משתמשים במוצאי שבת כדי להתכונן לשבוע הקרוב. זה תורם בהכרח לדיכאון ביום ראשון כשהשעות הולכות ומתמעטות, ואנו עומדים בפני הר של משימות שצריך לבצע. שקלו להכין את הדבר הראשון לשבוע בבוקר. נסו לבצע את כל המשימות בשעות הראשונות של היום כדי לפנות את הערב למנוחה.

עשו משהו מהנה במוצאי שבת

הימנעו לגמרי מעבודות בסוף השבוע. במקום זאת, עשו משהו שאתם באמת נהנים עם שאר שעות סוף השבוע. במידת האפשר, היצמדו לפעילות שתוכלו לצפות לה שבוע אחר שבוע. זה יכול להיות שיעור אמנות, ערב סרטים או פשוט ליהנות מפגישת מדיטציה ארוכה. הבחירה בידיים שלך.

עשו שינוי

מקרים מסוימים של דיכאון חמור ביום ראשון עשויים להצביע על שינוי בסדר. אולי הגיע הזמן לשקול ברצינות החלפת מקום עבודה או ניתוק קשרים עם התחייבות מסוימת. שינוי יכול להיות מפחיד, אך אם אתם יכולים לקשר את הדיכאון שלכם ביום ראשון לטריגר ספציפי, אולי כדאי לבחון את היתרון בהסרת הטריגר כדי לשפר את מצב הרוח.

עבודה עם מטפל

מחקרים הוכיחו שטיפול מקוון יעיל ביותר במתן הכלים הדרושים לאנשים הסובלים מדיכאון כדי לנהל את הסימפטומים שלהם. אחת השיטות המקובלות ביותר לטיפול בדיכאון היא באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), בו ניתן לשלב מגוון מרכיבים (מדריכים לעזרה עצמית, שיעורים, מטלות) עם קשר ותמיכה של המטפל. מטרת CBT היא לשנות דפוסי חשיבה, כגון אסוציאציות שליליות עם עבודה או שגרה.

במחקר שפורסם ברפואה פסיכולוגית, חוקרים שבדקו את ההשפעות של CBT שהועבר באינטרנט גילו שתסמיני הדיכאון הופחתו בעת ניצול משאבים מקוונים, במיוחד לאחר תרגול ממושך.

 

לקריאת המאמר המלא באתר better help