כך העבודה מהבית מסכנת את הבריאות הנפשית שלכם

בין אם חזרתם לעבוד מהמשרד ובין אם אתם בעידן פוסט-קורונה עדיין עובדים מהבית, כנראה שמתישהו חוויתם תחושות דיכאון וחרדה בעבודה. אובדן מוטיבציה, קושי בריכוז, התקפי בכי בלתי מוסברים ושעמום הם רק דוגמה קטנה לדברים שאתם עלולים להרגיש אם אתם חווים תסמיני דיכאון בעבודה.

זמן צפייה: 01:16

כאשר לוקחים בחשבון שעובדים במשרה מלאה מבלים בממוצע 8.5 שעות ביום בעבודה בימי חול ו -5.5 שעות בעבודה בסופי שבוע ובחגים, על פי הלשכה לסטטיסטיקה בעבודה, אין זה מפתיע שרבים מהם יחוו סימפטומים של דיכאון. תוך כדי העבודה.

אחד מכל שישה בוגרים (17.6%) בישראל סבל מהפרעה של דיכאון או חרדה במהלך חייו. בישראל הוגדרו 37.5%  מהמאובחנים בדיכאון או חרדה כמקרים ”חמורים“ וכשליש סווגו כמקרים בעלי ”חומרה בינונית“. אחוז המקרים החמורים היה הגבוה ביותר בקרב הסובלים מפוסט טראומה (70%).

מהו דיכאון בעבודה?

כל מקום עבודה יכול להיות גורם פוטנציאלי או גורם תורם לדיכאון בהתאם לרמת הלחץ והתמיכה הזמינה במקום העבודה. על פי ארגון הבריאות העולמי Trusted Source (WHO), סביבת עבודה שלילית יכולה להוביל לדאגות בריאות נפשיות וגופניות, היעדרויות, איבד פרודוקטיביות ושימוש מוגבר בחומרים אסורים. כמו בכל מצב בריאותי אחר, מודעות וגילוי מוקדם הם המפתח.

עוד ב"בריאות"

הדרך לעור פנים חלק ומושלם מתחילה בלא לגעת בפרצוף שלכם

משתמשים באוזניות? אתם עלולים לאבד את השמיעה שלכם לאורך זמן

המחלה שתכריח אתכם לקחת את השנ"צים שלכם ברצינות

 

סימני הדיכאון בעבודה דומים לתסמיני דיכאון כלליים. עם זאת, חלקם עשויים להיראות ספציפיים יותר למקום העבודה. חלק מהתסמינים כוללים רמות חרדה מוגברות, במיוחד כאשר אתם חושבים על העבודה כשאתם רחוקים ממנה, תחושות כלליות של שעמום ושאננות, אנרגיה נמוכה וחוסר מוטיבציה לעשות דברים וחוסר יכולת להתרכז או לשים לב למשימות העבודה ולבעיות לשמור או לזכור דברים.

עוד תסמין נפוץ הוא עלייה או ירידה במשקל או בתיאבון, היעדרות מוגברת או איחור ויציאה מוקדמת ובעיות שינה או שינה יותר מדי (כמו לנמנם במהלך שעות העבודה הרגילות).

אם אתם מסוגלים להסוות אותם או להפנים אותם, ייתכן שהסימנים הללו לדיכאון בעבודה לא נראים לשאר העובדים במשרד, אבל יש כמה תסמינים שהם עשויים להבחין בהם יותר.

למה אנחנו עלולים להיות בדיכאון בעבודה

ישנן סיבות שונות לכך שאתה עשוי להתמודד עם עלייה בתסמיני הדיכאון בעבודה. ולמרות שאין שני אנשים - או חוויות - זהים, נראה כי כמה נושאים נפוצים מופיעים כאשר הם מדברים על הסיבות או הגורמים לסימני דיכאון בעבודה.

אמנם לא רשימה ממצה, אך המצבים הבאים עשויים לתרום לדיכאון בעבודה: מרגיש שאין לך שליטה בנושאי עבודה, מרגיש כאילו העבודה שלך בסכנה, עובדים בסביבת עבודה רעילה, להיות מוגזמת או לשכר נמוך, חווה הטרדה או אפליה במקום העבודה, עבודה בשעות לא סדירות, חסר איזון בין העבודה לבית, לעבוד במסגרת שאינה תואמת את הערכים האישיים שלך, עושה עבודה שלא מקדמת את יעדי הקריירה שלך, חווים תנאי עבודה גרועים או לא בטוחים,

ההבדל בין לחץ בעבודה לדיכאון בעבודה

לחץ בעבודה מתבטא במתח היורד בעוצמה כאשר הלחץ עובר, התקפים מפעם לפעם של תחושת חרדה ועצבנות, מתח שרירים או כאבי ראש. דיכאון בעבודה לעומת זאת מלווה בתחושות מוגברות של עצב ובכי, תחושות מתמשכות של חרדה, חוסר מיקוד וריכוז מוגבר, מרגיש משועמם ולא מוגש בתפקידך

עבודה מרחוק אמנם נוחה, אך מגיעה עם החסרונות שלה. הגבול בין החיים האישיים והמקצועיים יכול להיעלם בקלות ולגרום לטלטלות גדולות בשגרת היום-יום. להיצמד לשגרה מובנית בבית קל יותר לומר מאשר לעשות. ללא שגרה, שעמום יכול להתגנב לאט לאט, מפנה את מקומו לרגשות דיכאוניים ומחשבות. ללא הסביבה החברתית בעבודה, שאנשים רבים העובדים מהבית חווים תחושות של בדידות ובידוד.

עבודה מרחוק במהלך הקורונה: טיפים לשיפור בריאות הנפש 

אם עבודה מהבית היא ה"עבודה הרגילה" החדשה שלכם, לפחות כרגע, אתם עלולים לחוות תחושות מוגברות של חרדה, לחץ ודיכאון. אבל אל דאגה, סידרנו לכם 5 דברים שאתם יכולים לעשות כשהתחושות האלה צצות:

1- צאו מהבית וטיילו. קחו הפסקה של 10 דקות משולחן העבודה או מהמשרד

2- שמור על סביבת העבודה שלך בנפרד מחלקים אחרים של הבית והיפטרו מהבלאגן סביב שולחן העבודה.

3- עשו הפסקה והתקשרו לחבר שאינו עובד.

4- התרחקו מהמסך לאורך כל היום.

5- שלבו תרגילי נשימה עמוקה ביום שלכם ותגידו לא לדבר קטן אחד שמאפשר לכם לחוות פחות לחץ במהלך היום.

גם משמרות ארוכות מוגזמות של 10 עד 12 שעות ומעלה או משמרות בשעות מוזרות ביום המשבשות את השגרה ודפוסי השינה הם גם גורמי סיכון.

דיכאון בעבודה
עובדי משמרות, במיוחד נשים, נמצאים בסיכון מוגבר לבריאות נפשית לקויה - במיוחד סימפטומים של דיכאון. | צילום: shutterstock

חווית סימפטומים של דיכאון בזמן העבודה יכולה להרגיש מכריעה. זיהוי סימנים כמו חרדה, בכי, שעמום וחוסר עניין הוא הצעד הראשון לקבלת עזרה. אם אתם מודאגים מדיכאון בעבודה, שקלו לפנות לבוס שלכם או למחלקת משאבי אנוש לקבלת עזרה.

זכרו, אתם לא לבד. אם אינכם מוכנים להגיע לעבודה, קבעו פגישה עם רופא או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.