אם אתם לא ישנים טוב, המוח שלכם עלול להיות בצרות

חוקרים קישרו בין שינה לא רציפה לאלצהיימר - וזה לא רק עניין של כמה זמן אתם ישנים, אלא גם עד כמה השינה שלכם משקמת

שנת לילה

לא לישון מספיק זו רק בעיה שמטרידה פלח נבחר מהאוכלוסייה. מחקר שפורסם בשנת 2016 מצא כי יותר משליש מכלל האמריקאים מדווחים כי הם ישנים פחות מכמות השינה המומלצת בכל לילה-עלייה עצומה מ -11 % מהאוכלוסייה בשנת 1942.

כולנו חווינו את תופעות הלוואי השליליות של שנת לילה גרועה, אך לא רק לדאגות יש צורך לדאוג. במחקר שפורסם בכתב העת Science, שמונה מתנדבים קיבלו תחילה מנוחת לילה טובה ולאחר מכן נשארו ערים במשך 36 שעות מלאות לאחר מכן.

לאחר לילה אחד ללא שינה לחלוטין, המשתתפים הראו עלייה של 50 אחוז בחלבון הנקרא טאו. זה נורמלי לראות את טאו במוח, אבל אנשים הסובלים מאלצהיימר נוטים לקבל יותר ממנו, כשהחלבון מסתבך ומתפשט בכל המוח. במחקר שינה זה, סבכי הטאו החדשים צצו בחלקים במוח הקשורים לזיכרון - בדיוק כפי שהם עושים אצל אנשים עם אלצהיימר.

אנחנו מקווים שאתם לא מושכים יותר מדי לילות, אבל אפילו שנת לילה גרועה בדרך כלל עלולה לגרוע מהזיכרון שלכם.

מחקר קודם שנערך ב- Brain: Journal of Neurology לא אילץ את המשתתפים להישאר ערים, אך החוקרים אכן הפריעו לעיניים עצומות שלהם במעבדה מספיק כדי להרחיק אותם משינה עמוקה מבלי להתעורר בפועל.

במהלך החודש הקרוב, מתנדבים לבשו צג שינה בבית לפני שחזרו לשינה נוספת במעבדה.

עוד ב"בריאות"

זה מה שכדאי לכם דעת על התקפי לב רגע לפני שיש לכם אחד

מה קורה לגוף כשאתם אוכלים יותר מדי

כך אנשים בריאים מבלים את 10 הדקות האחרונות של היום

גיימרים? משחקי וידיאו עשויים להיות טובים יותר עבורכם מספרים

 

מסתבר שלילה אחד של שינה גרועה היה קשור לעלייה של 10 אחוזים בבטא עמילואיד, חלבון נוסף הקשור לאלצהיימר. מחקר זה לא ראה טאו זזה לאחר לילה אחד במעבדה, אך הסבכים אכן עלו בקרב מתנדבים שלא ישנו טוב בבית. הפתעה: הסימן המוקדם ביותר לאלצהיימר הוא יותר מסתם "ללכת לאיבוד".

אם אתם חושבים שכבר קיבלתם מספיק מנוחה, אל תהיו כל כך בטוחים – אתם יכולים לישון לא טוב אפילו בלי לדעת זאת.

על פי נתוני איגוד האלצהיימר, 20 אחוז מהנשים ו- 30 אחוז מהגברים סובלים מדום נשימה בשינה, הפרעת השינה הנשימתית הנפוצה ביותר.

הפרעת שינה זו שונה מזעזוע הממוצע מדי פעם ער; ידוע כי אנשים הסובלים מהפרעות שינה נשימתיות מתעוררים למעלה מ- 60 פעמים בלילה, אך ההתעוררות קצרה מכדי להבחין בהם (תנאים שמנהיגי מחקר המוח ניסו להתרבות במעבדת השינה).

הפרעות בשינה
צילום: shutterstock

סדרת מחקרים ממכללת ויטון באילינוי הציגה עדויות נוספות לכך שבעיות נשימה בלילה מהוות גורם סיכון לדמנציה.

המחקרים מצאו כי דום נשימה בשינה והפרעות שינה אחרות בדרכי הנשימה קשורות לרמות גבוהות יותר ולהצטברות מהירה יותר של בטא עמילואיד וטאו. הקשר נכון בכל רחבי הלוח, בין אם לנבדקים אין בעיות זיכרון, פגיעה קוגניטיבית קלה או אלצהיימר מתקדם.

בנוסף לכניסה לישון בשעה סבירה מדי לילה, חפשו סימנים לכך שאתם לא מקבלים שינה "משקמת". אלה יהיו סימני דום נשימה בשינה כגון נחירות, כאב גרון בבוקר או חוסר אנרגיה.

שוחחו עם הרופא מיד אם אתם חושבים שאולי יש לכם הפרעות נשימה בשינה - תיקון דבר אחד זה יכול לעשות את ההבדל בטווח הארוך.

*מקור - אתר thehealthy