אל תהיו מגנט ליתושים: למה הם נדבקים דווקא אליכם?

שאלתם את עצמכם למה תמיד עוקצים דווקא אתכם? 7 סיבות בגללן היתושים נמשכים דווקא אליכם. ולא, זה לא בגלל שאתם מתוקים

עקיצת יתוש

האם שאלתם את עצמכם פעם, "מדוע היתושים כל כך אוהבים אותי?" האם זה מרגיש שהם בוחרים בכם במיוחד? אין באמת סיבה אחת שאתם מושכים את כל הבאזז, זה יותר שילוב של גורמים.

מדוע יתושים עוקצים? אז תתפלאו, אבל דווקא היתושות הן אלו שעושות את הנשיכה, יתושים זכרים ניזונים אך ורק מצוף צמחי. הנקבות מחפשות דם על מנת לפתח ולהזין את הביציות שלהן.

כיצד יתושים מוצאים אותי? יש להם שיטות רבות לאיתורנו. הם נמשכים לפחמן הדו חמצני שבני אדם ובעלי חיים אחרים פולטים. הם גם משתמשים בקולטנים שלהם כדי לאסוף סימנים אחרים כמו חום גוף, זיעה וריח עור כדי למצוא מארח פוטנציאלי.

מחקרים מראים כי כ- 20 אחוזים מהאנשים הם בלתי ניתנים להגנה מפני עקיצות.

שני הגורמים המשכנעים ביותר למשיכת יתושים קשורים למראה ולריח - מה שנראה מובן מאליו, אך אין זה מובן מאליו שתעלומות היתושים יהיו ברורות. ישנם כל מיני מיתוסים על מה שמושך ודוחה-למשל, ויטמין B-12 לא ממש דוחה אותם, אך המדענים סבורים כי הגורמים הבאים עשויים לשחק.

לחלק מאלה אנחנו לא יכולים לעשות הרבה, אבל כל דבר שיעזור להימנע מהמזיקים ולצמצם את השימוש בכימיקלים סבירים שווה את המאמץ.

אלו הגורמים המרכזיים שמושכים את היתושות דווקא אליכם:

  1. הלבשה

כפי שכבר אמרנו, היתושים למעשה משתמשים בעיניהם כדי למקד קורבנות. היתושים הם חזותיים ביותר, במיוחד אחר הצהריים, ואופן החיפוש הראשון שלהם אחר בני אדם הוא באמצעות ראייה.

  1. סוג הדם

יתושים בוגרים שורדים על צוף לצורך הזנה, אך הנקבות מסתמכות על החלבון בדם שלנו לייצור ביצים. לכן אין זה מפתיע שכמה סוגי דם עשויים להיות רצויים יותר מאחרים. מחקרים גילו, למעשה, כי אנשים הסובלים מדם מסוג O מתגלים כפעמיים אטרקטיביים יותר ליתושים מאשר לאנשים עם דם מסוג A; אנשים מסוג B היו באמצע.

בנוסף, 87 אחוזים מהאנשים מייצרים הפרשה שמסמנת איזה סוג דם הם; היתושים נמשכים לאותם 87 אחוזים יותר מהלא מפרישים, ללא קשר לסוג הדם.

  1. גז

יתושים יכולים לחוש פחמן דו חמצני ממרחק משמעותי, והם יכולים לראות בני אדם ממרחק של 5-15 מטרים. שני רמזים אלה עוזרים להם לאתר אתכם. ככל שאדם נושף יותר, כך הם הופכים לאטרקטיביים יותר. אנשים גדולים יותר נושפים יותר.

כמו כן יש לשים לב, מכיוון שבני אדם נושפים פחמן דו חמצני דרך האף והפה, היתושים נמשכים לראשנו, מה שמסביר את כל הסבל של "היתושים המזמזמים באוזניים כל הלילה".

עוד ב"בריאות"

בחנו את עצמכם: עד כמה אתם מכורים לכושר?

הפכו ליועצי הבריאות של עצמכם: כך תשתמשו נכון בתוספי תזונה

בלי לבקר אצל הקוסמטיקאית: 10 דרכים להעלים את השקיות מתחת לעיניים

 

  1. חום וזיעה

ככל הנראה ליתושים יש אף לריחות אחרים מלבד פחמן דו חמצני; הם יכולים לרחרח קורבנות באמצעות חומצה לקטית, אמוניה ותרכובות אחרות הנפלטות בזיעה. הם גם אוהבים אנשים שמתנהלים חם יותר; בן אדם מיוזע לוהט ודאי נראה להם טעים למדי.

  1. עור תוסס

כמה מחקרים הראו כי סוגים וכמות החיידקים על עורו של האדם יכולים לשחק תפקיד גם בהעלאת היתושים. מעטפת העור שלנו שופעת באופן טבעי חיים מיקרוסקופיים, וכל החלב המעורבב בזיעה שלנו יוצר ניחוח מובהק.

במחקר אחד, קבוצת גברים חולקה לאלה שהיו אטרקטיביים במיוחד ליתושים ולאלו שלא. פחות מגוונים. גורם החיידקים יכול גם להסביר מדוע חלק מהיתושים נמשכים לקרסוליים ולרגליים, מקור בשל במיוחד של חיידקים.

יתוש
שני הגורמים המשכנעים ביותר למשיכת יתושים קשורים למראה ולריח | צילום: shutterstock

  1. הריון

נשים עם "לחמנייה בתנור" הן כנראה אלה שהכי פחות רוצות למשוך יתושים, אך אבוי, כמה מינים נמשכים יותר לנשים בהריון מאשר נשים שלא.

מחקר אחד שנערך באפריקה גילה כי פי שניים מכמות היתושים נמשכו לנשים בהריון מאשר לנשים שאינן בהריון. חוקרים מאמינים שזה נובע מגידול בפחמן דו חמצני שננשף. הם גילו שנשים בסוף ההריון נושפות נפח נשימה גדול ב -21 % בהשוואה לנשים שאינן בהריון. הם גם גילו כי הבטן של נשים בהריון הייתה חמה ב -0.7 מעלות צלזיוס, והוסיפה למרכיב הגוף הדמוי ליתושים.

  1. בירה

מי ידע שליתושים יש טעם של בירה? במחקר אחד החוקרים מצאו כי יתושים רבים יותר נחתו על משתתפי המחקר לאחר ששתו בירה של 12 גרם מבעבר .

ברור שהמזיקים הערמומיים אינם מכוונים לאנשים שנולדים כסימנים קלים, אך הממצאים אומרים כי עליכם לנקוט באמצעי זהירות נגד יתושים בעת שתיית אלכוהול.