זאת הסיבה שאין לכם בטן שטוחה

בטן שטוחה לא תמיד קשורה בדיאטה ופעילות גופנית

בטן

תזונה בריאה ושמירה על שגרת פעילות גופנית קבועה הם לא הדברים היחידים שמשפיעים על הגוף ועל המבנה שלו. למעשה, ישנן סיבות רבות לכך שהבטן, בפרט, לא עשויה להיות "שטוחה". כל דבר, החל מגנטיקה ועד תרופות שונות, יכול להשפיע.

זכרו כי מראה הגוף שלכם אינו בהכרח משקף את בריאותכם או את רווחתכם – בטן שטוחה אינה אומרת בהכרח שמישהו "בריא יותר". כדאי לזכור כמה מהסיבות לכך שהבטן לא שטוחה לגמרי והסיבות לכך שאנשים מסוימים עשויים במיוחד להתנפח או לשמור על משקל באזור זה.

הגנטיקה שלכם מעדיפה לאחסן שומן באזור הבטן

למרות שהגנים שלכם לא גורמים לכם באופן אוטומטי לבטן גדולה, הם ממלאים תפקיד משמעותי בהפצת השומנים ואחסון, לדברי המנתח הבריאטרי מייקל נוסבאום.

"יש אנשים שבכל מקרה יהיו חשופים לבטן כמו של אמא או אבא שלהם", אומר ד"ר נוסבאום.

יש לכם אלרגיות למזון או רגישויות למזון

הגנטיקה ממלאת תפקיד גם באלרגיות למזון וברגישות למזון. בעיות מזון אלה יכולות להיות גם אשמות בעודף שומן בבטן ונפיחות. לדוגמה, הוא אומר, "אם אתה אפרו אמריקאי והגנטיקה שלך היא אך ורק מאפריקה שמדרום לסהרה, שבה לא [לאבותיך] לא היה תירס, ואתה אוהב את המשקאות שלך ושותה טונות של סירופ תירס עתיר פרוקטוז, אתה הולך לאחסן את זה כשומן כי הגוף שלך לא יכול לעבד אותו בצורה מועדפת."

לא כל אלרגיה למזון גורמת להתפרצויות; חלק מהדברים מעוררים כמו דלקת והתנפחות בטן, או הרחבת הקיבה והמותניים, מה שהופך את הבטן למישורית פחות. דוגמאות נפוצות נוספות הן צליאק ורגישות לגלוטן.

עוד ב"בריאות"

כמה גרוע זה לעשות שימוש חוזר בספל קפה?

5 סימנים שהחזייה שלך צמודה מדי - ואיך תמצאי את הגודל המושלם בשבילך

זה מה שתנוחת השינה שלכם אומרת עליכם

 

מיקרוביום המעיים שלכם אינו מאוזן

אם מיקרוביום המעיים שלכם אינו מאוזן, זה יגרום לגזים, נפיחות ובטן לא שטוחה.

מחקר שפורסם בכתב העת Yale Journal of Biology and Medicine בשנת 2016, מראה כי השתלות צואה מאנשים רזים לאנשים הסובלים מעודף משקל גורמות לירידה במשקל - וההסבר היחיד הוא שמיקרוביומים של אנשים רזים טובים יותר בשריפת שומן. לחיידקי המעיים עשויה להיות השפעה גם על האופן שבו הגוף מעכל מזונות וחומרים מזינים שונים, כמו גם להשפיע אם אתם מרגישים רעבים או שבעים, דבר שיכול להשפיע על המשקל.

ההורמונים שלכם חסרי תקנה

נשים עלולות לעלות במשקל במהלך גיל המעבר, במיוחד סביב הבטן, בגלל שינויים ברמות ההורמונים, על פי אלדרד טיילור, רופא נשים מיילדות שבסיסו באטלנטה.

לאחר גיל המעבר, רקמת השומן מייצרת אסטרוגן, והאסטרוגן גורם לאגירת שומן ויוצר מעגל קסמים, אומר ד"ר טיילור. גורמים שונים יכולים לגרום לחוסר איזון הורמונלי כמו זה, מה שמוביל לעלייה במשקל. מתח הוא תופעה נפוצה.

"לחץ חוסם את הביוץ, וכאשר נשים מפסיקות את הביוץ, הן לא מייצרות פרוגסטרון", אומר ד"ר טיילור. פרוגסטרון, הוא מסביר, הוא חיוני מכיוון שהוא עוזר לשרוף שומן לאנרגיה.

יש לכם תת פעילות של בלוטת התריס

על פי הרופאים, מחלות בבלוטת התריס יכולות להאט את חילוף החומרים ולגרום לאנשים לצבור יותר שומן. בלוטת התריס היא כמעט כמו שמנהל התזמורת קובע את הקצב לכולם.

בנוסף, האטה זו גורמת לעייפות רבה יותר מכיוון שלגוף חסר הדלק והכיוון ללכת מהר יותר, ובסופו של דבר לגרום לשריפה פחות קלוריות.

בלוטת התריס
צילום: shutterstock

אתם לוקחים סטרואידים

נשים הנוטלות סטרואידים למאבק בשינויים הורמונליים נמצאות בסיכון גבוה במיוחד לעלייה נוספת במשקל, לדברי הרופאים. לא רק חלוקת השומן משתנה במהלך "השינוי" עצמו, אלא שסטרואידים המשמשים לאיזון מחדש של הורמונים יכולים לגרום גם להפקדות שומן נוספות במיוחד באזור הבטן, על פי בית החולים לכירורגיה מיוחדת.

אחסון עודף שומן זה חל גם על אנשים המשתמשים בסטרואידים לבעיות בריאות אחרות, כמו דלקות.

אתם לוקחים תרופות אנטי פסיכוטיות או תרופות נוגדות דיכאון

ידוע גם כי תרופות אנטי פסיכוטיות ותרופות נוגדות דיכאון גורמות לעלייה משמעותית במשקל, מה שעלול לגרום לבטן פחות שטוחה. היא מסבירה שהם חלק מהעבריינים הגרועים ביותר בכל הנוגע לעלייה במשקל הקשורה לתרופות מכיוון שהם יכולים להשפיע על רמות האינסולין. אבל, היא אומרת, זה באמת תלוי בסוג התרופה הספציפי.

אתם לוקחים אינסולין

נטילת אינסולין גורמת לתגובות כימיות שונות בגוף לעזור לספוג גלוקוז ולנהל את רמת הסוכר בדם, ועלייה במשקל היא תופעת לוואי רגילה. הגוף ממיר את הגלוקוז הנוסף או שאינו בשימוש מאינסולין ומאחסן אותו כשומן, והבטן היא מקום אחסון מרכזי. אינסולין גם משנה את הפקדת השומן וכיצד אנו מעבדים אותו.

בנוסף, אנשים הנוטלים תרופות נוגדות דיכאון או תרופות אנטי פסיכוטיות נמצאים בסיכון גבוה לפתח עמידות לאינסולין.

 

*מקור - thehealthy