לא מוגן

יום האיידס הבינלאומי מביא עימו שיח חדש סביב המודעות למחלה ולנגיף ה- HIV, ויתרה מזאת לכל הקשור בהדבקות מחדש. מסתבר שאף אחד אינו מוגן מהמחלה, ובמיוחד אלו החולים בה

יום האיידס הבינלאומי, המצויין ביום שבת ה-1 בדצמבר, יפתח את חודש המודעות לאיידס בישראל. הוועד למלחמה באיידס בישראל מתכונן, כבכל שנה, לחודש של לחימה שיכלול מאמצים להעלאת המודעות למאפייני המחלה, לשמם גיוס תרומות שיסייעו לבלימתה. יתכן וזה הזמן המתאים לשאול, עד כמה מודע הציבור הרחב למאפייני הנגיף ולהתמודדות עמו?

מרבית האוכלוסייה מכירה את הדרכים להידבקות בנגיף ה- HIV והאמצעים בהם ניתן להשתמש על מנת להקטין באופן משמעותי את סיכון ההידבקות. בהקשר זה ניתן לציין, כמובן, את השימוש באמצעי מניעה כגון קונדומים בעת קיום יחסי מין. אך מה לגבי מאבקם של אלו החיים עם המחלה? עד כמה מודעים נשאי ה- HIV עצמם לחלק מהסכנות הנשקפות להם? האם גם עליהם, בבואם לקיים יחסי מין עם בן או בת זוג נשאי HIV, לשקול שימוש בקונדומים?

עובדות אודות איידס

נגיף ה-HIV מאופיין על ידי פגיעה במערכת החיסונית של האדם. איידס, או בשמו העברי "תסמונת הכשל החיסוני הנרכש", הנו מצב בו המערכת החיסונית, עקב התפשטותו של נגיף ה- HIV, כושלת למעשה, והגוף הופך חלש מכדי להתמודד עם מחלות ויראליות שונות. על פי הוועד למלחמה באיידס, המאבק הציבורי מרוכז בעיקר סביב הסטיגמה שנוצרה סביב המחלה ואלו הנושאים אותה. מאמץ זה הנו בעל ראש כפול, מפני שהוא מכוון לא רק אל עבר הציבור הרחב שנתפס לרוב לסטיגמות ישנות, ואינו דואג להתעדכן, אלא גם לציבור הנשאים, שחלקם נושא על גבו את הסטיגמות החברתיות המיושנות ביחס למחלה. עקב עול אותן סטיגמות, חלק מאלו החיים עם HIV אינם ששים להתמודד בגלוי עם מצבם, מה שלעיתים גורר הזנחה בביצוע בדיקות סטטוס תקופתיות, קיום יחסי מין לא מוגנים, וחוסר מודעות לסכנות מסוימות הקיימות בשטח.

בהקשר של סכנות הקיימות בשטח, ניתן לציין תופעה, שאינה מוכרת דיה הנושאת את השם HBV/HIV Co-infection, כמו גם תופעה נוספת הידועה בשם Reinfection.

הדבקות מחדש

מסתבר שקיימים מחקרים התומכים בקיומה של תופעה בשם Reinfection, העלולה להתרחש בעת קיום יחסי מין בין שני נשאי HIV. תופעת ה- Reinfection, או בתרגום חופשי "הידבקות חוזרת", עלולה להתרחש כאשר נשא HIV נדבק מבן או בת זוגו, הנושאים זן שונה של HIV. הבעיה מתעוררת כאשר אותו אדם נדבק מחדש בזן שונה של HIV, המוציא את מצבו הבריאותי משליטה, כאשר התרופות אותן הוא נוטל אינן מסוגלות להתמודד עם הזן החדש באותה מידה של אפקטיביות בה התמודדו עם הזן הוותיק. יש לציין כי למרות טענות בדבר הסיבוכים הרפואיים שעלולה לגרום תופעת ה- Reinfection לנדבק, השיח על אודות התופעה עצמה מצוי מזה שנים רבות בעין הסערה, כאשר מומחים רבים שללו בעבר את קיומה בכל הקשור ל- HIV, או לחלופין טוענים כי התופעה הנה נדירה ביותר בקרב בני אדם.

על פי מאמר המופיע באתר בשם The Body הדן בהידבקות חוזרת ב- HIV, העדויות הקיימות למקרים שלReinfection מצביעות על דפוס, שבו נשאים נדבקים מחדש זמן לא רב לאחר ההידבקות הראשונית, או לחלופין לאחר הידבקות אקוטית במיוחד שאינה כוללת מתן טיפול תרופתי. עם זאת, חשוב לציין כי המאמר טוען במקביל כי העדויות למקרים של Reinfection, למרות שהן קיימות, אינן רבות וכי סיכויי ההידבקות מחדש ככל הנראה אינם גבוהים. כמו כן, מציין המאמר כי דרוש עוד מחקר רב על מנת להגיע למסקנות חד משמעיות בנושא.

HBV/HIV Co-infection

תופעת ה- HBV/HIV Co-infection או בתרגום חופשי "הידבקות כפולה", עוסקת, בדמיון בדרכי ההידבקות ב- HIV ובצהבת B או C. "הידבקות כפולה" זו עלולה להתברר כקטלנית עבור אלו החיים עם HIV, ואינה מוכרת למרבית הציבור. למעשה, תופעת ה- HBV/HIV Co-infection מתארת מצב, בו אדם נדבק הן בנגיף ה- HIV והן בצהבת B או C. צהבת B ו- C מועברות באותם אופנים כמו הידבקות ב-HIV: על ידי קיום יחסי מין בלתי מוגנים, עירוי דם או שימוש משותף במחט לשם הזרקת סמים. על פי ה- Hepatitis B Foundation, כעשרה אחוזים מאוכלוסיית נשאי HIV ברחבי העולם חולים גם בצהבת, כאשר קיום יחסי מין והזרקת סמים מהווים את דרכי ההידבקות הנפוצים ביותר בצהבת עבור אלו החיים עם HIV. אך הנתון הבא, שמציג ה- Hepatitis B Foundation מדאיג במיוחד: סיבוכים הקשורים להידבקות בצהבת B או C פוגעים נואשות בכבד ומהווים גורם מוביל לאשפוזם ואף למותם של אוכלוסיית נשאי HIV.

המטרה - מודעות

כיום, עקב טיפול תרופתי מתקדם, בני אדם החיים עם HIV מסוגלים ליהנות מחיים מלאים, עשירים ופרודוקטיביים. ה-Hepatitis B Foundation ממליץ לאלו החיים עם HIV לעבור בדיקות לגילוי צהבת ויראלית מסוג A, B ו- C. אך אחד המפתחות למלחמה באיידס נעוץ בהגברת המודעות, הן בקרב הציבור הרחב והן בקרב אלו החיים עם HIV, וכולל מתן מידע מהימן ועדכני ככל האפשר בנושאים הקשורים לאיידס. למרות שעל פניו, על תופעות ה-HBV/HIV Co-infection ובעיקר תופעת ה- Reinfection להיות מגובות במחקר עתידי רב ומסקנות מדעיות חד משמעיות, יתכן וקיימת חשיבות מסוימת לעצם הידיעה שתופעות אלו קיימות בשטח.