8 דברים שכדאי לדעת על השתלות שיניים

המזון של היום מעובד יותר מבעבר ומלא בסוכרים, דבר שהורס את השיניים כבר בגיל צעיר. למה חייבים לטפל בשיניים לא בריאות, ואילו דברים כדאי לדעת לפני שמשתילים שיניים?

מדונה שיניים
מדונה שיניים | צילום: Getty Images
אקסטרים קלוז-אפ על פניה של אישה מחייכת
אקסטרים קלוז-אפ על פניה של אישה מחייכת

תחום ההשתלות שיניים קיים בסך הכל 30 שנה, ומאז הוא תופס תאוצה. במהלך 100 שנים לפחות, האנשים נהגו להשתמש בפלטות של שיניים תותבות נשלפות בלבד. מאז זוהי השיטה הפופולארית לשיניים חסרות, המשפרת את איכות החיים ובריאות השיניים. הנה 8 דברים שאתם חייבים לדעת על השתלות שיניים.

1. גם אנשים שבריאותם לקויה, יכולים לעשות השתלות שיניים?
בעבר זה היה אכן בעייתי. אבל ב-10 השנים האחרונות ישנו קונצנסוס שכמעט כל אדם יכול לעבור השתלות, אפילו אם הינו סובל מסוכרת, לחץ דם, מחלות חניכיים ועוד. רפואת השיניים כיום יכולה להתמודד כמעט עם כל מחלה.

2. מאיזה גיל אפשר להתחיל בהשתלת שיניים?
למעשה אפשר להתחיל בהשתלות שיניים לצעירים, רק ברגע שהשלד של הגוף מפסיק להתפתח. כלומר, אצל בנות החל מגיל 16 וחצי / 17 שנים, ואצל בנים החל מגיל 18. הסיבה להגבלת הגיל הזה נעוצה בכך, שהשתל ממוקם בתוך העצם. לכן יש לחכות לגיל בו העצם תפסיק להתפתח, אחרת השתל יתחיל לזוז ממקומו, אם הלסת לא גמרה את התפתחותה.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

 

אישה מחייכת
אישה מחייכת

3. כמה זמן לאחר עקירת השיניים ניתן לבצע שתלים, שיניים זמניות וכתרים?
בעבר הלא רחוק היו עוקרים את השן, מחכים מספר חודשים עד שהמקום יחלים ואז מבצעים שתל, שעליו שמים פלטה זמנית, ולאחר מכן היו מחכים עוד כמה חודשים עד לקליטת השתל, ורק אז מרכיבים את הכתרים, אבל המחקרים העדכניים ביותר ממליצים: מיד בעת עקירת השן, משתילים את השתל לאותו מקום, כי החור שנוצר בעת העקירה, מחלים טוב יותר אם השתל מורכב מיד בתוכו. כמו כן, על השתל מרכיבים שיניים זמניות, במקום הפלטות הנשלפות הזמניות של פעם, וכל זאת בפגישה אחת. כעבור 3 חודשים, ניתן כבר להרכיב את הכתרים הקבועים על השתלים.

4. מאיזה חומר רצוי שיהיה עשוי השתל, ומאיזה חומר הכתרים?

השתלים הטובים ביותר עשויים מטיטניום, והכתרים מחרסינה. יש רופאים המציעים כתרים מזרקוניה על גבי שתלים, שמחירם הינו פי 3. לדעתי אין כל הצדקה לכך, כי אין ביניהם הבדל אסתטי או רפואי, אבל כמובן שהכל נתון להחלטת המטופל.

 

עוד בערוץ הלייפסטייל:

10 סיבות להחרים חלב ומוצריו

הסודות של דורון מירן

לפני ואחרי: ירדה 72 קילו בגלל קלקול קיבה

 

שיניים
שיניים | צילום: אימג

5. באיזו תדירות יש להגיע לביקורת לאחר השתלת השתלים, וזאת עוד לפני הרכבת הכתרים הקבועים?
חייבים להגיע לביקורת רפואית פעם בחודש, כדי לוודא שאכן השתלים נקלטים נכון, והשיניים הזמניות מחוברות היטב לשתלים. יש לציין שאם השתל אינו נקלט, או זז ממקומו, לא ניתן יהיה להרכיב עליו את הכתרים הקבועים. יש הנוסעים לחו"ל לעשות השתלות, לארצות בהן העלות נמוכה יותר. הבעיה העיקרית היא המעקב אחרי קליטת השתלים. חשוב ביותר שהרופא המטפל יהיה נגיש, וזאת לצורך ביקורת חודשית הכרחית, כי גוף האדם הינו דינמי, ואין לדעת באילו בעיות בלתי צפויות נתקל המטופל. רופא מקומי בדרך כלל, אינו מוכן להתערב בעבודה שהתחיל קולגה שלו בחו"ל, ואז הזול יוצא בסופו של דבר יקר.

 

6. האם תהליך השתלה הינו כואב?
בזמנו אכן היה זה תהליך ארוך וכואב. כיום באמצעות שיטות חדשניות, הרופא יודע להרדים את האזור היטב, באמצעות חומרים נילווים. ישנן גם הוראות חד משמעיות שהטיפול אינו מתחיל, עד שהמקום אינו רדום לגמרי, ואזי אלמנט הכאב אינו קיים בכלל.

 

תכשיט שיניים
תכשיט שיניים | צילום: צילום מסך - dailymail.co.uk

7. מדוע חשוב לדאוג בכל גיל, שיהיו לכל אדם את כל השיניים בפה?
לכל שן בפה יש תפקיד במערכת הלעיסה ובמערכת העיכול. אם חסרות שיניים והלעיסה אינה נכונה, הקיבה צריכה לעבוד קשה יותר, ואזי מתחילות בעיות של חומציות. כ"כ גם אין ספיגה טובה של מרכיבי המזון והויטמינים בגוף.

8. מדוע יותר מבעבר לאנשים ישנן בעיות שיניים, הדורשות השתלות?
המזון של היום הינו מעובד יותר, מלא בסוכרים המשפיעים על העששת, שהורסת את השיניים כבר מגיל צעיר. כמו כן תוחלת החיים היום עולה בהתמדה, וגם בגיל 90 מגיעים אלי מטופלים המעדיפים לבצע שתלים, שהינם נוחים יותר וקבועים, במקום פלטות נשלפות שלרוב אינן נוחות, ואף הולכות לאיבוד לעיתים קרובות.

 

הכותב הוא ד"ר מיכאל זרחה, מומחה בהשתלות שיניים: קניון רמת אביב - כניסת המגדל, רח' איינשטיין 40, ת"א