כמה גרם סוכר זה בטוח לאכול בשבוע?

הדיבורים הבלתי נגמרים על כמה גרוע הסוכר והניסיונות חסרי התועלת לחתוך אותו לגמרי מחיינו מובילים לרוב לבלבול ותסכול מכיוון שסוכר, כנראה, נמצא כמעט בכל דבר. אחת ולתמיד: כמה גרם סוכר הגוף צריך ביום?

עודף סוכר

בסדר, אנחנו מקבלים את זה, לאכול חצי ליטר של בן וג'רי בכל לילה תוך כדי צפייה בחברים בפעם העשירית זה אולי לא הדבר הבריא ביותר בעולם (גם אם זה מרגיש כל כך נכון).

גם בלי ה- M&M המסורתיים או עוגיות שוקולד צ'יפס ממיסות בפה, יש הרבה מקורות בלתי צפויים של סוכר שם בחוץ - שהם הרבה מסובכים להתמודדות. בסופו של יום, סוכר הוא סוכר, וגופנו יעבד את הסוכר באותה מידה בין אם זה דבש אורגני או סוכר שולחן רגיל.

עם זאת, ישנם כמה סוכרים שלגופנו קשיה יותר לעכל ויכולה להיות להם השפעה גדולה יותר על הבריאות הכללית שלנו, כמו סירופ תירס עתיר פרוקטוז שנמצא בעיקר בג'אנק פוד וסוכרוז שמכונה גם סוכר לשולחן ונמצא בד"כ בפירות מסוימים עם סוכר גבוה.

עוד ב"בריאות"

9 סימנים שזה רציני יותר מההצטננות

מהם הנזקים הפיזיים והנפשיים של עישון קנאביס?

אמאל'ה, צירים! כיצד ניתן להתמודד עם הכאב ולהפוך לידה לחוויה מעצימה?

 

אוקיי: כמה סוכר אפשר לאכול מדי יום?

לפי נתוני ה-OECD, בשנת 2015 צריכת הסוכר בישראל על-ידי מבוגרים (לפי גרם לנפש ליום), הייתה הגבוהה בעולם ועמדה על 160 גרם ליום (כ-32 כפיות סוכר). זאת, כאשר משרד הבריאות ממליץ על צריכת סוכר למבוגר ליממה שאיננה עולה על 11-9 כפיות ליום (לפי חישוב שבכל כפית 5 גרם). ברור שזה יותר מדי, אבל העניין הוא - למעשה אין צריכת סוכר יומית מומלצת רשמית.

ה- FDA מציע שלא יותר מ -10 אחוזים מהקלוריות ביום שלכם צריכים להגיע מתוספת סוכר. לכן, אם אתם בדיאטה של 2000 קלוריות ליום המסתכמת בכ-50 גרם (12 כפיות) סוכר מדי יום, או 364 גרם (84 כפיות) סוכר בשבוע אחד.

ארגונים אחרים שמרניים עוד יותר עם המלצות הסוכר שלהם. גם איגוד הלב האמריקני (AHA) וגם ארגון הבריאות העולמי (WHO) מציעים כ- 25 גרם (שש כפיות) ליום של תוספת סוכר לנשים, או 175 גרם סוכר (42 כפיות) בשבוע.

רגע ... מה ההבדל בין תוספת סוכרים לסוכרים טבעיים?

כדי להיות ברורים: סוכרים שנוספים הם כאשר הם מעובדים (כמו סוכר מגורען לבן) או סוכרים המופיעים באופן טבעי (כמו דבש או מיץ פירות) מושלכים למזונות כדי להפוך אותם למתוקים יותר. סוכרים שנוספו נמצאים לרוב במזונות ארוזים כמו עוגיות וחטיפי ממתקים, אך מבחינה טכנית אתם משתמשים בתוספת סוכר בכל פעם שאתם שמים דבש אורגני על היוגורט, או אופים עם סירופ מייפל.

תזונאים ומומחי בריאות אינם מודאגים מהסוכר הקיים באופן טבעי במזונות מלאים כמו פירות, ירקות, חלב ודגנים מלאים. יש להם כמויות מוגבלות של סוכר (ברוב הפירות, למשל, יש רק 15 גרם למנה), ויש להם יתרונות תזונתיים אחרים (כמו סיבים וויטמינים) שבכלל חסרים מזון עם תוספת או סוכר.

כן, כל הסוכרים (לא משנה המקור) בדרך כלל משפיעים על הגוף שלנו באותה צורה, הם מתפרקים לאנרגיה לשרירים, לאיברים ולמוח שלנו. אך מזונות עם המון תוספת סוכר (כמו קולה) מתפרקים על ידי גופנו במהירות רבה, מה שגורם לרמות הסוכר בדם לעלות ואז לרדת מאוד מאוד מהר.

סוכר
מתפרקת על ידי גופנו במהירות רבה, מה שגורם לרמות הסוכר בדם לעלות ואז לרדת מאוד מאוד מהר | צילום: shutterstock

מה קורה כשאוכלים יותר מדי תוספת סוכר?

בטווח הקצר, תופעות הלוואי של יותר מדי סוכר כוללות בעיות ריכוז ותנודות במצב הרוח עקב ירידות פתאומיות בסוכר בדם. יותר מדי סוכר (במיוחד במזונות עתירי אינדקס גליקמי) נקשר גם להתפרצויות אקנה וקמטים בטרם עת.

בטווח הארוך, שימוש בקביעות ברמת הסוכר בדם באמצעות תזונה של מזון סוכר מעובד במיוחד עלול להוביל לדלקת בכל גופך ולעלייה במשקל, ואף עשוי להגדיל את הסיכויים למחלות כרוניות אחרות כמו מחלות לב וסוכרת.

אף אחד לא משמין יותר מדי בגלל הסוכר בחלב. אותו דבר תקף לפירות שלמים, הבעיה היא במאכלים עתירי סוכרים.

איך תדעו מה רמות צריכת הסוכר במאכלים שונים?

זה קצת מסובך. מבחינה היסטורית, מרבית תוויות המזון הראו רק את תכולת הסוכר למנה והחדירו את כל מקורות הסוכר לקטגוריה אחת, אך ה-FDA שינה לאחרונה את הנחיות תיוג המזון כדי להדגיש טוב יותר את הסוכרים.

קראו את תוויות התזונה במלואן, והחליפו מזון בהתאם. בהסתכלות הוליסטית על מה אתם אוכלים, תוכלו להחליט מה שווה את תוספת הסוכר ומה באמת לא.

כמובן שאם אתם מתמודדים עם נושאים ספציפיים כמו סוכרת, או מתקשים בניהול משקל, תמיד כדאי לנהל דיאלוג פתוח עם הרופא שלכם. שוחחו איתו לגבי צריכת הסוכר שלכם ודונו יחד מה הגיוני ביותר עבורכם, מכיוון שבסופו של יום, גופנו שונה, ויש להתייחס לכל גוף בהתאם.

הכתבה נערכה מאתר womenshealthmag.