7 מאכלים ומשקאות מועילים שיעזרו לכם כשאתם מיובשים

צמא הוא איתות. זה אומר שעד שאתם מרגישים צמא, אתם עלולים להיות כבר מעט מיובשים. אל דאגה - יש לא מעט מאכלים ומשקאות שאולי תופתעו לגלות שיכולים לסייע לכם בהתייבשות. לרוויה!

חום

 

התייבשות נובעת מאיבוד יותר נוזלים ממה שאתם צורכים. דברים רבים עלולים לגרום להתייבשות, כולל חום, תרופות, הפרעות עיכול ומאמץ יתר. אתם עלולים להרגיש חולשה, סחרחורת, צמא, עייפות או שיש לכם פה יבש או בעיות ריכוז.

למרבה המזל, יש יותר מסתם מים להצלה. למעשה, כמה מזונות ומשקאות יכולים לעזור לכם להתאושש מההתייבשות.

 

  1. מי קוקוס

כשאתה מיובש, גופך זקוק ליותר מסתם נוזלים כדי להחזיר את שיווי משקלו. ברוב המקרים, עליך למלא גם אלקטרוליטים שאובדים בנוזלים מהגוף כמו זיעה ושתן.

אלקטרוליטים הם מינרלים שהגוף זקוק להם לתפקודים חשובים כמו איזון נוזלים תקין ושמירה על פעימות הלב בקצב קבוע. כמה מהנפוצים ביותר הם נתרן, סידן, מגנזיום ואשלגן.

 

עוד ב"בריאות"

כל מה שאתם צריכים לדעת על בדיקות הקורונה הביתיות שמגיעות לישראל

אין מזגן? אין בעיה. 5 דרכים קלות לנצח את החום של הקיץ

לא רק ללב שבור: אכילת גלידה מסייעת בטיפול התקפי מיגרנה

 

 

מי קוקוס נהדרים מכיוון שהם מספקים מים נחוצים ואלקטרוליטים וגם כמה פחמימות. הם עשויים גם לסייע במניעת התכווצויות שרירים.

לדוגמא, מנה של 237 מ"ל של מי קוקוס לא ממותקים מכילה 9% מהערך היומי לאשלגן ויש לה 45 קלוריות.

מחקר קטן אחד מצא כי מי קוקוס מחזירים נוזלים שאבדו במהלך פעילות גופנית ביעילות כמו משקאות ספורט. עם זאת, המשתתפים דיווחו לעתים קרובות שהם חשים נפוחים וכאבי בטן מוטרדים לאחר צריכת מי קוקוס.

אם אתם חווים בחילה או הקאות, הקפידו ללגום לאט על מי הקוקוס. כמו כן, בדקו את המרכיבים לגבי תוספת סוכרים או טעמים.

  1. מרקים

בדומה למי קוקוס, גם מרקים מספקים תכולת מים גבוהה ואלקטרוליטים. שילוב זה הוא המפתח לטיפול בהתייבשות.

יתרה מכך, מרק עצמות ומרקים אחרים עם חלבון מן החי מספקים בנוסף קולגן. זהו חלבון שמקורו בבעלי חיים וחשוב למפרקים בריאים, שעשוי להיות חשוב במיוחד אם ההתייבשות נובעת ממאמץ יתר.

עם זאת, הגוף יכול לייצר קולגן גם ממקורות חלבון רבים אחרים.

  1. אבטיח, דבש, ופירות אחרים

פירות וירקות מכילים תכולת מים גבוהה ויכולים להיות אופציה מצוינת לשמירה על לחות.

זה נכון במיוחד לגבי פירות כמו אבטיח ודבש, להם תכולת מים גבוהה מאוד, מה שהופך אותם לבחירות כוכבים כשאתם מיובשים.

מנת כוס אחת (152 גרם) של אבטיח גולמי, חתוך לקוביות, היא כמעט 92% (139 מ"ל) מים.

אחסון מלון במקרר עשוי לעזור לקרר אתכם אם התייבשותכם נגרמה על ידי חום. אתם יכולים גם להקפיא מלון ולהשתמש בו כדי למצוץ אם אתם חווים בחילה.

שיטה זו תכניס נוזל לגוף שלכם בעדינות יותר אם יש לכם קלקול קיבה.

  1. גספצ'ו (מרק עגבניות)

גספאצ'ו הוא מרק עגבניות וירקות גולמי הפופולרי בספרד ובפורטוגל, במיוחד בחודשי הקיץ.

המרכיב העיקרי שלו - עגבניות - נמצא גבוה ברשימת המזונות הלחים. בעוד שעגבניות הן פרי בוטני, אנשים נוטים להתייחס אליהן כמו לירק במטבח.

להכנת גספצ'ו, תוכלו לערבב עגבניות גולמיות לצד מלפפונים מצננים, מעט פלפל חריף, שמן זית, שום, בצל, וקצת מלח ופלפל - וקיבלתם מנה מרעננת ולחה.

יתרה מכך, מכיוון שמדובר במרק גולמי, אתם מקבלים את כל תכולת המים מהפירות והירקות האלה שאחרת עשויים להתאדות בתהליך הבישול.

  1. שייקים

שייקים הם בדרך כלל על בסיס נוזלי כמו חלב, מיץ או תה קר לא ממותק, בתוספת חופן של פירות וירקות, ולפעמים יוגורט בתוספת חלבון. אתם יכולים גם להשתמש בחלבונים צמחיים או באבקות חלבון במקום בחלב.

התוצאה היא דרך מתוקה ומרעננת לחדש נוזלים שאבדו.

הם מכילים הרבה ויטמין C, החיוני למערכת חיסונית בריאה. זה חשוב במיוחד אם ההתייבשות שלכם נובעת מחום או זיהום.

הוסיפו מעט קרח כדי להפוך את השייק שלכם לקר יותר אם אתם מרגישים בחילה. מאכלים קרים נוטים להיות פחות ריחניים, מה שעשוי להועיל אם ריחות מסוימים מעוררים בחילה עבורכם.

שייקים
הוסיפו קרח כדי לצנן עוד יותר את המשקה | צילום: shutterstock

  1. חלב

כוס חלב מספקת נוזלים כמו גם חלבונים, פחמימות, ומעט שומן. זוהי אפשרות טובה לטיפול בהתייבשות כיוון שהיא מכילה הרבה אלקטרוליטים מועילים.

חלב הוא אפשרות טובה אם אתם חווים תיאבון או בחילה ירודים. שתו אותו קר אם התחממתם במיוחד, או השתמשו בו לחידוש קלוריות ונוזלים לאחר אימון.

  1. צזיקי

מטבל יווני זה מיוצר עם יוגורט ומלפפון - שניהם מלאים במים.

ליוגורט לבדו יש תכולת מים גבוהה (85%) והרבה יתרונות זהים לחלב. הוא מכיל גם כמה פרוביוטיקה, שהם חיידקי מעיים ידידותיים. המלפפון מורכב גם הוא מ- 85% מים.

 

כיצד למנוע התייבשות

חלק מהאנשים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות מאחרים. קבוצות בסיכון גבוה יותר כוללות ילדים, מבוגרים, ספורטאים ואנשים שעובדים בחוץ או גרים בגובה רב.

מספר מצבים עלולים להוביל להתייבשות, כולל: חם, הקאה, שלשול, תרופות מסוימות העלולות לגרום לך להשתין יתר על המידה, הזעה ממאמץ יתר, כמו למשל מפעילות גופנית, התחממות יתר.

כדי למנוע התייבשות, דאגו לשתות מספיק מים, לאכול אוכל עשיר במים ולפקוח עין על צבע השתן שלכם.הימנעו מאלכוהול, קפאין, סודה, או משקאות ממותקים, כי אלה יכולים לייבש עוד יותר.

אתה יכול להתייבש מסיבות רבות ושונות, כגון חום או הפרעות בעיכול, כמו גם מאמץ יתר, התחממות יתר או תרופות מסוימות. שתיית מים היא דרך מצוינת ללחות, ומזונות רבים יכולים לעזור לכם גם לחדש נוזלים שאבדו.

אם אתם מיובשים קשות, פנו מיד לרופא. התייבשות קשה היא מקרה חירום רפואי.

 

ודבר אחרון, נסו זאת היום: אחת הדרכים לבדוק התייבשות היא לצבוט את גב היד. אם העור שלכם חוזר לאט למצבו הרגיל, אתם עלולים להיות מיובשים מעט. אם כן, שתו מעט מים ונסו את אחד המאכלים שלמעלה.