תקשיבו לזה: הדרך להפוך לאנשים בריאים מתחילה באוזניים שלכם

האזנה למוזיקה מאפשרת רגעי התעלות, עליצות, שלווה וריכוז. מחקרים שבוצעו בבתי חולים בטורונטו ובהולנד מצאו השפעה מטיבה של המוסיקה בשיכוך מיחושים פיזיים כמו כאבי ראש, גב ובטן

מוזיקה

בדומה לאנדורפינים המופרשים במוחו של ספורטאי וממריצים את ליבו, מוחו וכוחותיו, כך למוזיקה היכולת לשנות תודעה, ולסייע בהרחקת איתותי כאב או טרדות אחרות. חולים במחלות לב וסרטן דיווחו על הקלה משמעותית בכאבים לאחר האזנה למוסיקה. ידוע על לא מעט טיפולים פסיכולוגים (כמו למשל שימוש בטכניקת פסיכותרפיה בעזרת מוזיקה, למשל) המסתייעים בצלילי מוזיקה על מנת לחשוף טראומות שהשפיעו על הנפש, כמו גם על שיקומן, כך שאפשר לומר בברור שלצלילים יש יכולת ריפוי פיזי ונפשי.

מוזיקה, על כל גווניה, היא שדה מגנטי של כוח מרפא: מפעילה ומגרה את האונות במוח ויוצרת תהודה פנימית שמפעילה את האזור שאחראי על תחושת העונג (כך כתב בספרו "This your brain on music" דניאל לוטין ,פרופסור לפסיכולוגיה וחוקר מוח). מוזיקה יכולה להמריץ את זרימת הדם אל הלב ולהשפיע על מצב רוחנו, לגרום לנו להניע ולהתנועע, וגם להרגיע ולהרפות.

אותו פרופסור לוטין גם הסביר שקיים דימיון מדעי מוכח להשפעות שיש לשימוש בסמים, ולהאזנה למוזיקה; מוזיקה משנה את המבנה הכימי במוח בדומה לשימוש בסמים מסוימים. "אנחנו יודעים שישנם אנשים המשתמשים במוזיקה כדי להצליח לצאת מהמיטה בבוקר, או כדי להירגע בעזרתה כשהם חוזרים מהעבודה." המוזיקה יכולה לשפר את איכות החשיבה ויכולת ניתוח המצבים.

עוד ב"בריאות"

לא תאמינו שהפעולה היום-יומית הזאת מסייעת לכם בירידה במשקל

8 סימנים שאולי אתם צריכים בדיקת עיניים

למה העור שלנו מרגיש כל כך מגרד כשאנחנו בלחץ?

 

אז אם הוכח שזה מדעי, שהאדם ניזון מהצליל וברגעי דכדוך הצליל יכול לרכך את הקושי – למה שלא נעשה במוזיקה שימוש כדי להיטיב עבורנו את המציאות, לטפל בחרדות ובתופעות כמו שהמציאות המתוחה שלנו מזמנת? שהרי מדובר במשאב הזמין והזול ביותר שנוכל לצרוך.

ריכזנו עבורכם 4 טיפים מעשיים לאיזון עצמי ופנימי:

1 - פנו זמן ביומן: ממש בדומה להקדשת זמן לצפייה בטלוויזיה או לקריאה בספר, לפגישת עבודה או סיום משימה, יש להקדיש זמן להאזנה למוזיקה ולהתמסר באמת לצלילים. בהתמסרות המובחנת הזו, אנחנו מאפשרים לצלילים להיות חלק מתנועת הנפש.

2 - עת דחק ומצוקה? תגבירו: אין לנו רגע דל. חיינו נעים כמטוטלת בין אופוריה לדפרסיה ואי אפשר לנוע על הצירים הדרמטיים האלה לאורך זמן מבלי "לאבד את זה". מה עושים? מעמעמים את החיים לזמן מה ומגבירים את הרמקולים. מאפשרים למוזיקה להדהד ולהוביל לאן שתיקח. ריקוד בסלון לבד או עם הילדים? שכנים שפותחים חלון כדי ליהנות מהחוויה? מקסימום רק טוב יצא מזה.

3 - מדיטציה מוזיקלית: הליכה איטית בשדות או בכל שביל אחר מועדף, תאפשר למוזיקה להיות חלק הומוגני מהנפש; הרי ברור שכשנכנסים לתנועה שמדמה טראנס – הגוף מתחבר יותר חזר לתודעה. הפעילו מוזיקה באוזניות וצאו להתנועע במרחב. תנועה ללא מטרה מוגדרת או מחייבת, תרפה את הגוף ותתפלאו כמה עמוק מגיעים בזכות כך למקומות הנסתרים של הנפש.

4 - מוזיקה שולטטתת!1: רובנו מאפשרים למוזיקה להיות עוד משהו שרץ ברקע. רדיו פתוח או רצועה מוזיקלית שבנינו בספוטיפיי זה כיף, וזה "מזמזם" ברקע באופן לא מחייב. אם תנטרלו את כל השאר ורק את המוזיקה תשאירו כחוויה העיקרית שלכם בזמן הנתון - תגלו צלילים שאפילו לא הכרתם. וזה משנה תודעה.

 

דרור שגב הוא מנכ"ל חברת 'קיסריה אריזות' וסופר. ספריו משלבים אלמנטים פסיכולוגיים ומתארים מצבים נפשיים של הדמויות, ועבור כל ספר מורכבת רצועת מוזיקה מותאמת להאזנה במקביל