זה מה שקורה לגוף שלכם פחות מ-20 דקות אחרי שהפסקתם לעשן

עישון סיגריות הוא אחד הגורמים העיקריים למוות שניתן למנוע, אך הפסקה עלולה להרתיע. לרגל יום ללא עישון שחל היום (31.5), הנה מה שקורה לגופכם מהרגע בו אתם מחליטים לכבות את הסיגריה האחרונה

עישון

רבים חוששים שייקח הרבה זמן לראות שיפורים בבריאות וברווחה, אבל האמת היא שציר הזמן הבא מראה לנו יתרונות אמיתיים מהירים ממה שרוב האנשים מתארים לעצמם. היתרונות הבריאותיים מתחילים תוך שעה בלבד לאחר הסיגריה האחרונה וממשיכים להשתפר עם הזמן. רגע לפני שנחשוף את ציר הזמן, קבלו מספר נקודות מפתח לגבי גמילה מעישון:

  • הפסקת עישון פירושה שבירת מעגל ההתמכרות ובעצם חיווט מחדש של המוח כדי להפסיק לחשוק בניקוטין.
  •  כדי להצליח, מעשנים שרוצים להפסיק צריכים להיות בתכנית כדי לנצח את התשוקה והטריגרים.
  • היתרונות של הפסקת עישון מתחילים תוך שעה בלבד לאחר הסיגריה האחרונה.
  • ככל שמעשנים יסתלקו מוקדם יותר, כך הם יפחיתו מהר יותר את הסיכון לסרטן, מחלות לב וריאות, ומצבים אחרים הקשורים לעישון.

 

עוד ב"בריאות"

שלא ימרחו אתכם: זה מה שאתם צריכים עליכם כל יום כדי שתהיו מוגנים

יהיה בסדר! מצאנו 10 דרכים לא שגרתיות להרגיע את עצמכם לפני אודישן

האם שתיית אלכוהול מתונה באמת יכולה לעזור ללב שלכם?

ציר זמן

היתרונות כמעט מידיים. ברגע שאדם מפסיק לעשן גופו מתחיל להתאושש בדרכים הבאות:

לאחר שעה

תוך פחות מ -20 דקות לאחר עישון הסיגריה האחרונה, קצב הלב יורד וחוזר לקדמותו. לחץ הדם מתחיל לרדת, ומחזור הדם עשוי להתחיל להשתפר.

לאחר יום אחד

יום אחד בלבד לאחר הפסקת העישון, הסיכון להתקף לב מתחיל לרדת. עישון מעלה את הסיכון לפתח מחלת לב כלילית על ידי הורדת כולסטרול טוב, מה שמקשה על פעילות גופנית בריאה בלב. עישון מעלה גם את לחץ הדם ומגביר את קרישי הדם, מה שמגדיל את הסיכון לשבץ.

בתוך יום אחד בלבד לאחר הפסקת העישון, לחץ הדם מתחיל לרדת, מה שמקטין את הסיכון למחלות לב בגלל לחץ דם גבוה המושרה מעישון. בזמן הקצר הזה, רמות החמצן של האדם יעלו, מה שהופך את הפעילות הגופנית והפעילות הגופנית לקלה יותר לביצוע, ומקדמים הרגלי לב בריאים.

לאחר חודש

תפקוד הריאות מתחיל להשתפר. כאשר הריאות מתרפאות והיכולת משתפרת, מעשנים לשעבר עשויים להבחין בשיעול פחות וקוצר נשימה. הסיבולת האתלטית עולה ומעשנים לשעבר עשויים להבחין ביכולת מחודשת לפעילות לב וכלי דם, כמו ריצה וקפיצה.

הפסקת עישון
פחות מ-20 דק' אחרי שהפסקתם לעשן קצב הלב שלכם חוזר לקדמותו | צילום: shutterstock

אחרי שנה אחת

הסיכון של אדם למחלות לב כליליות פוחת במחצית. סיכון זה ימשיך לרדת מעבר לציון לשנה.

אחרי 5 שנים

סיגריות מכילות רעלים ידועים רבים הגורמים להצטמצמות העורקים וכלי הדם. אותם רעלים גם מגבירים את הסבירות להתפתחות קרישי דם. לאחר 5 שנים ללא עישון, הגוף ריפא את עצמו מספיק כדי שהעורקים וכלי הדם יתחילו להתרחב שוב. משמעות הרחבה זו היא שהדם נוטה פחות להיקרש, מה שמקטין את הסיכון לשבץ.

הסיכון לשבץ מוחי ימשיך להצטמצם במהלך 10 השנים הבאות ככל שהגוף מרפא יותר ויותר.

אחרי 20 שנה

הסיכון למוות מסיבות הקשורות לעישון, כולל מחלות ריאה וסרטן, יורד לרמה של אדם שמעולם לא עישן בחייו. כמו כן, הסיכון לחלות בסרטן הלבלב הצטמצם לזה של מי שמעולם לא עישן.

 

ואם אחרי כל זה עדיין לא השתכנעתם, נסכם ונאמר שעישון הוא הרגל מזיק שעלול להוביל לסיבוכים בריאותיים קשים ולמוות. כאשר אדם מפסיק לעשן, הגוף יתחיל להחלים באופן טבעי ולהשיב את החיוניות של לא מעשן לאורך זמן.

תופעות מסוימות, כמו הורדת לחץ דם, נראות כמעט מיד. השפעות אחרות, כמו סיכונים לפתח סרטן ריאות, מחלות לב ומחלות ריאה, נמשכות שנים עד לרמה של לא מעשן. עם זאת, כל שנה של אי עישון מפחיתה את הסיכונים ומשפרת את הבריאות הכללית, מה שהופך את הפסקת העישון לבחירה מצוינת עבור כל מי שהתחיל בהרגל.

הכתבה נערכה באמצעות אתר medicalnewstoday