במשבר גיל 40? מצאנו את הטריגרים שגורמים לו להופיע

אמצע החיים יכולים לגרום לאומללות. שינה גרועה, בדידות, כאבים כרוניים וסוכרת סוג 2 הם רק חלק מהטריגרים שעלולים לגרום לכם לדיכאון. אל דאגה, יש גם פתרונות

דיכאון

מרגיש כאילו גיל העמידה סוגר עליך? אתה לא לבד. מחקר שנערך בשנת 2008 על נתונים של 2 מיליון אנשים מצא כי דיכאון באמצע החיים משתרע על פני כדור הארץ. בארה"ב, זה מגיע לשיא בסביבות גיל 40 לנשים ו- 50 לגברים, ובדרך כלל מתחיל להתרומם בשנות ה- 50.

למה? אנשים עשויים ללמוד להסתגל לחוזקות ולחולשות שלהם ולהעריך את החיים יותר, אומרים החוקרים.

 

הטריגר: ויטמין B12 נמוך

אם אתם מרגישים עייפים או מדוכאים, יתכן שיש לכם מעט מדי ויטמין B12. אם אתם מבוגרים, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור B12 מכיוון שאולי אין לכם מספיק חומצת קיבה לשחרור B12 מהמזון.

פתרון: בקשו מהרופא למדוד את רמות ה- B12 בדם. אם הוא נמוך, שקלו דיאטה או זריקה שתמלא את המחסור.

הטריגר: שינויים בחשק המיני

ככל שהגברים מזדקנים, גופם מייצר פחות מהורמון המין הטסטוסטרון החשוב. רמות טסטוסטרון נמוכות עלולות לגרום לדיכאון, כמו גם לבעיות זיקפה (ED) - בעיות בקבלת או שמירה על זקפה - וירידה בעניין במין.

פתרון: בקש מהרופא לבדוק את רמות הטסטוסטרון בדם שלך. אם הוא נמוך, שאל את הרופא לגבי טיפול חלופי ואפשרויות טיפול אחרות.

הטריגר: הפרעות בבלוטת התריס

דיכאון יכול להיות סימפטום אחד של תת פעילות או לעיתים פעילות יתר של בלוטת התריס. ואם אתם מבוגרים יותר, זה עשוי להיות הסימפטום היחיד. במקרה של פעילות יתר של בלוטת התריס, זה יכול להיות מלווה ברפרפות לב, רעידות או עייפות. תת פעילות בלוטת התריס עלולה לגרום לעצירות או לעייפות.

פתרון: פנה לרופא שלך, במיוחד אם קרוב משפחה סובל ממחלת בלוטת התריס.

הטריגר: מפרקים כואבים

חיים עם מצב הגורם לכאבים כרוניים, כגון דלקת מפרקים שגרונית, מגדילים את הסיכוי לחלות בדיכאון. למעשה, לאנשים הסובלים מכאבים כרוניים יש סיכוי גבוה פי שלושה ללקות בדיכאון או בהפרעת חרדה. דיכאון יכול להחמיר את הכאב.

פתרון: להתעמל, לעשות מדיטציה או להאזין למוזיקה. הוכח ששעה של מוזיקה קלאסית ביום מקלה על כאבי מפרקים ודיכאון. אם הדיכאון או הכאב אינם משתפרים, דברו עם הרופא שלכם.

עוד ב"בריאות"

למה רעשי אכילה כל-כך מעצבנים אנשים רבים? מצאנו את התשובה

סוף לשמועות: 10 מיתוסים בריאותיים שהתגלו כנכונים

יום ראשון דיכאון: למה אנחנו כל-כך שבוזים ביום ראשון?

הטריגר: גיל המעבר

תנודות הורמונליות, גלי חום ושינויי חיים הקשורים לגיל המעבר יכולים לגרום למצב הרוח לצנוח. אם אתה מתקשה לישון, היסטוריה של דיכאון או שינויים במצב הרוח עלולים להחמיר במהלך תקופת מעבר זו.

פתרונות: לדיכאון קל, נסה כישורי הרגעה עצמית כגון יוגה או נשימה עמוקה. עשו דברים שגורמים לכם להרגיש טוב יותר, כגון פעילות גופנית או יציאה עם חברים, או מצאו מוצא יצירתי. לתסמינים חמורים יותר ומתמשכים של דיכאון, תרופות מרשם או טיפול בשיחות יכולים לעזור.

הטריגר: סוכרת מסוג 2

האם אתם מרגישים חסרי אונים מדי כדי לבדוק את רמת הסוכר בדם באופן קבוע? האם רמות הסוכר בדם בלתי צפויות גורמות לכם להרגיש חוסר שליטה? דיכאון הוא סיבוך שכיח ומסוכן של מצבים כרוניים רבים, כולל סוכרת. דיכאון עשוי גם למנוע מכם לטפל היטב בסוכרת שלכם.

פתרון: שוחחו עם הרופא אם הייתם בדיכאון במשך יותר משבועיים. טיפול בדיבור, תרופות ושליטה טובה יותר בסוכרת יכולים לעזור לכם לנהל את שני המצבים. דיכאון הוא חמור ואם לא מטפלים בו עלולים לסכן חיים.

הטריגר: שתייה

1 מכל 4 מבוגרים ששותים בכבדות סובלים מדיכאון חמור. כמה אנשים מבוגרים מתחילים לשתות יותר בגלל אירועים מלחיצים, כגון פרישה או מותו של בן זוג. עם זאת, בעיות אלכוהול טועים לעתים קרובות בנושאים אחרים הקשורים לגיל.

פתרון: שילוב של תרופות יכול לטפל הן בתלות באלכוהול והן בדיכאון. טיפול פרטני או קבוצתי יכול גם לסייע בהתמודדות עם בעיות שעלולות לעורר שתייה.

דיכאון
צילום: shutterstock

הטריגר: שינה גרועה

נדודי שינה והפרעות שינה אחרות, הנפוצות ככל שאנו מתבגרים, קשורים קשר הדוק לדיכאון. נדודי שינה יכולים להיות סימן לכך שאתה בדיכאון, ואם יש לך נדודי שינה אך אינך בדיכאון, אתה נמצא בסיכון גבוה יותר לפתח שינויים במצב הרוח. דום נשימה בשינה חסימתית ותסמונת רגליים חסרות מנוח נקשרו גם הם לדיכאון.

פתרונות: שוחח עם הרופא שלך על סיבות אפשריות לבעיות השינה שלך וקבל טיפול בהן. למד הרגלי היגיינת שינה טובים, כגון שעות שינה קבועות. התעמלו באופן קבוע והימנעו מקפאין, אלכוהול או ניקוטין, המפריעים לשינה. תרופות מרשם עשויות גם לעזור.

הטריגר: בעיות לב

זה נפוץ להרגיש מדוכא לאחר אבחון של מחלת לב או התקף לב או ניתוח לב. אך אנשים רבים הסובלים ממחלת לב חווים דיכאון חמור וארוך טווח. וזה יכול להחמיר את בריאות הלב.

פתרונות: תזונה בריאה ושינה, פעילות גופנית קלה, טכניקות הרפיה והצטרפות לקבוצת תמיכה יכולים לעזור לכם לעבור את זה. אם הדיכאון נמשך, תרופות נוגדות דיכאון או טיפול בדיבור יכולות לעזור.

הטריגר: כדורי לחץ דם

האם התרופות שאתם לוקחים ללחץ דם גבוה או בעיות בריאות אחרות יכולות גם הן להוריד אתכם? כמה תרופות ללחץ דם - כמו גם אנטיביוטיקה מסוימת, תרופות נגד קצב, מוצרי אקנה וסטרואידים, בין תרופות אחרות - עשויות להיות קשורות לדיכאון או לשינויים במצב הרוח אחרים.

פתרונות: הקפידו לשאול את הרופא אם תרופות חדשות שאתם נוטלים עשויות להיות קשורות לשינויים במצב הרוח. אם כן, ייתכן שתוכלו לעבור לתרופה אחרת.

הטריגר: בדידות

תמיכה חברתית יכולה לעזור למנוע או להקל על דיכאון, אבל סוגים מסוימים של תמיכה חברתית עשויים להיות טובים יותר מאחרים. מחקר שנערך בקרב אנשים בקהילת פרישה מצא כי אלה שנשארו בקשר עם חברים המתגוררים במקומות אחרים סובלים פחות מדיכאון. תמיכה מתוך הקהילה לא השפיעה על מצב הרוח.

פתרון: שמרו על קשרים עם חברים קרובים ובני משפחה. חקרו את טכנולוגיית האינטרנט שיכולה לתת לכם זמן פנים וירטואלי עם חברים רחוקים.

הטריגר: צער

בעיות זיכרון, בלבול ונסיגה חברתית יכולות להיות סימפטומים של דיכאון אצל אנשים מבוגרים. כאב וגם דיכאון מעלים את הסיכון למוות הקשור ללב.

פתרונות: הרשו לעצמכם להתאבל. הביעו את רגשותיכם בפני חברים, בקבוצת תמיכה או בפני יועץ צער. לדיכאון, טיפול תרופתי ודיבור יכול לעזור.

חיית מחמד
צילום: shutterstock

מגביר מצב רוח לכל גיל: חיות מחמד

כדי לשמור על מצב הרוח שלך, זה עוזר לקבל תמיכה רגשית וחברתית טובה. אבל מי אמר שהתמיכה החברתית צריכה להיות אנושית? מחקרים מראים שחיות מחמד יכולות לעזור לאנשים עם פחות דיכאון ובדידות ויותר הערכה עצמית ואושר. חיות מחמד הן חברות עם יתרונות אחרים. הליכה עם כלב, למשל, היא פעילות גופנית טובה ודרך מצוינת להכיר אנשים.

מגביר מצב רוח בכל גיל: צחוק

צחוק טוב יכול להרפות את השרירים, להפחית מתח ולהקל על הכאבים. ומחקרים מצביעים על כך שחוש הומור טוב יכול לנשום מהדיכאון. להומור לפי דרישה, צור ספריית צחוק של ספרים מצחיקים, קריקטורות ותקליטורי DVD. או נסה יוגה צחוק, שמשתמשת בפעילויות משחקיות ותרגילי נשימה כדי לעורר צחקוקים.

מגביר מצב רוח לכל גיל: התנדבות

עזרה לאחרים יכולה לעזור לך לשכוח את הבעיות שלך. ההתנדבות מרגישה טוב בכל גיל, אך היא עשויה להכיל הטבות מיוחדות לאנשים מבוגרים. אם אתה יכול לפרוש לפנסיה, למשל, זה יכול לתת לחייך תחושה חדשה של מטרה וסיפוק. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שהוא עשוי אפילו למנוע חולשה בקרב אנשים מבוגרים. מצאו סיבה שיש לה חשיבות מיוחדת עבורכם והשתתפו.