הזמן הזה בחודש: הגיע הזמן שנדבר על כאבי מחזור

שהשיח המרכזי באולימפיאדת טוקיו 2020 הוא על שני נושאים חשובים כל-כך לספורטאים ולספורטאיות שהאולימפיאדה הנוכחית מביאה איתה לשיח הציבורי; הגוף אל מול בריאות הנפש ומגבלות הגוף הנשי (להלן: התכווצויות בבטן/כאבי מחזור)

זמן צפייה: 07:56

דרמה התרחשה באולימפיאדת טוקיו 2020 כשלונה-צ'מטאי סלפטר, האצנית הישראלית, הייתה קרובה מאוד לזכות במדליה אולימפית במרתון. היא הייתה במקום הרביעי, אך ארבעה ק"מ לסיום עצרה לפתע. רגע לאחר סיום הריצה (אותה סיימה במקום ה-66), היא חושפת שזה היה בגלל כאבי מחזור.

 "חשבתי שאם לא אסיים, ארגיש כמו לוזרית" היא סיפרה מיד לאחר הריצה בראיון לערוץ הספורט. "אני בסדר, מזג האוויר לא היה בעיה בשבילי. היו לי בעיות בבטן שגרמו לי להפסיק. מה שכן, הייתי חייבת לסיים. ווינרים לא מוותרים."

בואו נדבר רגע על מחזור. הורגלנו לשמוע עליו במרחב הציבורי הרחב במסגרת פרסומות לתחבושות עם אישה חייכנית וקלילה שמסתובבת לה בנינוחות שיא בלתי מוסברת. וזהו. הנושא הזה כל-כך לא מדובר וחשאי, אישי ופרטי של כל אישה עם עצמה וההתמודדות שלה עם הזמן הזה בחודש. ואולי הגיע הזמן לשים סוף לחשאיות ולהסביר מה קורה בזמן הזה בחודש לגוף האישה, הרי אין בזה כל בושה.

למעלה ממחצית מהנשים חוות כאבי מחזור במשך יום עד יומיים בכל חודש. למרות שכאבים בתקופה זו יכולים להיות כאבי ראש או אי נוחות כללית, הכאב נגרם בדרך כלל כתוצאה מהתכווצויות הווסת. לכל אחת יש את דרכי ההתמודדות שלה: יש כאלו שממשיכות את חייהן כרגיל, ויש את אלו שבוחרות להתכרבל במיטה עם קילו וחצי גלידה ולחכות שהזוועה תעבור.

הטיפול בכאבי המחזור ילווה לרוב במשככי כאבים ועד כרית חמה על הבטן, והאמת היא שזה מרגיש לפעמים כאילו רק נס יצליח לעצור את הכאב הזה. התכווצויות הווסת מתרחשות כאשר הרחם מכווץ כדי לשפוך את רירית הרחם. זה יכול לגרום לכאבים בבטן, בגב התחתון, במפשעה או בירכיים העליונות. ההתמודדות עם התכווצויות מדי חודש יכולה להיות מתסכלת כמו שזה כואב.

למרבה המזל, ישנן תרופות רבות שעשויות לעזור לך להקל על התכווצויות תקופות. חשוב לזכור כי טכניקות אלה לא תמיד יעבדו, במיוחד עבור מצבים כרוניים, אך הן יכולות להקל על כאבים קלים עד בינוניים.

 

  1. שתו יותר מים

נפיחות יכולה לגרום לאי נוחות ולהחמיר את התכווצויות הווסת. שתיית מים יכולה להפחית את הנפיחות במהלך הווסת ולהקל על חלק מהכאבים שהיא גורמת. כמו כן, שתיית מים חמים יכולה להגביר את זרימת הדם בכל הגוף ולהרפות את השרירים.

 

  1. אכלו מזון אנטי דלקתי

מזונות מסוימים יכולים להציע הקלה טבעית להתכווצויות ובונוס: הם גם טעימים. מזון אנטי דלקתי יכול לסייע בקידום זרימת הדם ולהרגעת הרחם. נסי לאכול פירות יער, עגבניות, אננס ותבלינים כמו כורכום, ג'ינג'ר או שום. ירקות ירוקים, שקדים, אגוזי מלך ודגים שמנים, כמו סלמון, יכולים גם הם לסייע בהפחתת הדלקת.

 

  1. דלגו על הפינוקים

בעוד שבראוניז או צ'יפס עשויים להישמע טעימים, מזונות עתירי סוכר, שומן טראנס ומלח עלולים לגרום לנפיחות ודלקות, מה שגורם לכאבי שרירים ולהתכווצויות. קחי בננה או פרי אחר כדי להילחם בתשוקה לסוכר, או לכי על אגוזים ללא מלח אם את רוצה משהו יותר מלוח.

 

עוד ב"בריאות"

8 סיכונים מפתיעים שעלולים לגרום לכם להתקף לב

הדרך להיפטר מפנים יבשות מתחילה במקרר שלכם

עשו ואל תעשו: 14 דרכים לשטוף את הפנים בצורה הנכונה

 

  1. כרית חימום

קצת חום יכול לעזור לשרירים שלך להירגע, לשפר את זרימת הדם ולהקל על המתח. נסי לשבת עם כרית חימום, להתקלח במים חמים או להירגע באמבטיה חמה.

 

  1. פעילות גופנית

אם את סובלת מכאבים, פעילות גופנית עשויה להיות הדבר האחרון שעולה לך בראש. אבל אפילו פעילות גופנית עדינה משחררת אנדורפינים שגורמים לך להרגיש מאושרת, מפחיתים כאבים ומרפים את השרירים. 15 דקות של יוגה, מתיחות קלות או הליכה עשויות להיות כל מה שאת צריכה כדי להרגיש טוב יותר.

 

  1. הפחתת מתח

מתח עלול להחמיר את ההתכווצויות. השתמשי בטכניקות להפגת מתחים כמו מדיטציה, נשימה עמוקה, יוגה או הדרך המועדפת עליך להפיג מתח.

כאבי מחזור
צילום: shutterstock

  1. נסי טיפול בעיסוי

מחקר אחד מצא שטיפול בעיסוי הפחית באופן משמעותי כאבי מחזור בנשים הסובלות מאנדומטריוזיס. עיסויים עשויים להפחית את התכווצויות הרחם על ידי הרפיה של הרחם. על מנת לנהל בצורה יעילה ביותר התכווצויות תקופתיות, טיפול בעיסוי צריך להתמקד באזור הבטן. אבל עיסוי גוף מלא שמפחית את הלחץ הכללי שלך עשוי גם לעזור להקל על התכווצויות הווסת.

 

  1. תרופות ללא מרשם

ההורמון פרוסטגלנדין עלול לגרום להתכווצויות שרירים וכאבים. תרופות אנטי דלקתיות כמו איבופרופן יכולות לספק הקלה מהירה על ידי הפחתת כמות הפרוסטגלנדינים בגופך.

 

  1. התחילי אמצעי מניעה הורמונליים

אמצעי מניעה יכולים לעצור כאבי מחזור אם ההתכווצויות נגרמות מחוסר איזון הורמונלי. איזון רמות האסטרוגן והפרוגסטרון מסייע לדילול רירית הרחם כך שהוא נשפך בקלות רבה יותר. אמצעי מניעה הורמונליים מסדירים גם את אורך ותדירות המחזור. צורות מסוימות של אמצעי מניעה יכולות להקל לחלוטין על התכווצויות בתקופה על ידי עצירת המחזור לגמרי. שוחחי על כך עם רופא הנשים שלך.

 

מתי לראות רופא?

אם ניסית את כל הטיפולים ברשימה זו ועדיין את לא יכולה לשאת את הזמן הזה בחודש ולעבור אותו עם כמה שפחות כאב. אם את חווה התכווצויות כואבות מספר ימים לפני ואחרי המחזור בליווי הסימפטומים הבאים: חום, הפרשות נרתיקיות עבות וצהבהבות, דימום בין המחזוריות או תקופה כבדה באופן חריג.

קצת עזרה מרופא יכולה להיות הדרך הטובה ביותר להפסיק לחשוש מהמחזור.