הורים, זה בשבילכם: הכל על הקשר בין עיצוב לבין הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה די שכיחה בקרב ילדים. מכיוון שילדים עם הפרעות קשב וריכוז מוסחים בקלות וחיים ב"אי סדר" מחשבתי, יש חשיבות לכך שחדרם יעוצב כך שימצאו במצב רגשי שקט וממוקד יותר. איך עושים את זה נכון? ד"ר רונית גלילי מוסברג כאן בשביל לעזור

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז קיימת בכ-5-10% מהילדים, כאשר רובם (כ-70%) ימשיכו לסבול מההפרעה גם בבגרותם. היא מתבטאת בחוסר שקט, קושי בהשלמת משימות, נטייה לקפוץ מעניין לעניין ותגובתיות יתר לגירויים חיצוניים. עקב אותה רגישות יתר לגירויים המסיחים את הדעת, חשוב לעצב את החדר בצבעים שקטים, בהירים ואחידים כדוגמת אפרפר, ירוק וכחול בהיר, עם כמה שפחות אלמנטים. צבע ירוק בהיר למשל נמצא כמאוד מעודד למידה.

הפרעת קשב וריכוז
בחרו בצבעים המרגיעים ולא אלו שמושכים את העין | צילום: Shutterstock

איזה צבעים מחוץ לתחום? מומלץ להימנע מצבעים חמים ובולטים כמו אדום או צהוב בוהק, המושכים את העין.
עוד חשוב שתדעו שכדאי לשים חלונות עם זיגוג כפול, כדי שהילד לא יוסח מרעשים. ומה מבחינת תאורה? האור בחדר צריך להיות נעים ורך ולא אור חזק מדי או ישיר.
את שולחן הכתיבה כדאי למקם מול קיר חלק ונקי ולא מול חלון, כדי לשפר את הריכוז.

ילדים עם הפרעות קשב מתקשים בסדר ובארגון ולכן הם נוטים לאבד חפצים ולשכוח היכן הניחו אותם. יש חשיבות לעצב את החדר כך שלכל חפץ יהיה מקום ייעודי : מקום קבוע לילקוט בית הספר, מקום קבוע בו יונחו המפתחות וכדומה. שולחן העבודה צריך להיות מסודר ופנוי מחפצים שאינם קשורים ללימודים. כדאי להיפטר מחפצים רבים ומיותרים ולהשאיר בחדר רק חפצים שהילד משתמש בהם. מומלץ לאחסן את הספרים, המשחקים והצעצועים במגירות או בקופסאות ולרשום על כל קופסא מה היא מכילה, כדי לשמור על הסדר והארגון בחדר.

קופסת צעצועים
מקמו את כל הצעצועים במקום ייעודי | צילום: Shutterstock

ילדים רבים עם הפרעות קשב סובלים גם מהיפראקטיביות (פעלתנות יתר) וחלקם קשובים יותר כאשר הם זזים, לכן, רצוי כי הכסא שיותאם להם יהיה כסא מתנדנד או מסתובב. חשוב לוודא שהכסא אכן נוח לילד ומותאם לו בגובהו. כדי להימנע מפציעות, מומלץ כי הרהיטים בחדר יהיו ללא פינות חדות וכי בחדר לא יהיו חוטי חשמל שנשרכים על הרצפה.

מה בנוגע למכשירים אלקטרוניים שילדים מכירים היום מגיל צעיר? טאבלטים, קונסולות מחשב וטלוויזיות מסיחים את הדעת, כדאי לצמצם את הימצאותם בחדר הילדים.

בשורה התחתונה

כל ילד מתמודד בצורה שונה עם הפרעות הקשב שלו, כך שכדאי לשתף את הילד בעיצוב החדר ולשמוע ממנו מה יסייע לו ליצור אווירה רגועה ושלווה בחדרו.

הכותבת היא דר' רונית גלילי מוסברג, מומחית בנוירולוגיה, הרצליה מדיקל סנטר