כיצד פיברומיאלגיה משפיעה על נשים באופן שונה מגברים?

פיברומיאלגיה היא מצב הגורם לכאבי שרירים, עייפות ורגישות מקומית אצל גברים ונשים. הדרך היחידה לבדוק מי סובל יותר היא לשלול תנאים אפשריים אחרים אצל כל אחד מהמינים

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא מצב כרוני הגורם לעייפות, כאבים נרחבים ורגישות בכל הגוף. המצב משפיע על שני המינים, אם כי נשים נוטות יותר לפתח פיברומיאלגיה. לפעמים גברים מקבלים אבחון שגוי מכיוון שהם עשויים לתאר את תסמיני פיברומיאלגיה באופן שונה. נשים מדווחות לעיתים קרובות על עוצמת כאב גבוהה יותר מגברים. הסיבות לכך עשויות להיות קשורות להורמונים, להבדלים במערכת החיסון או לגנים. ובכל זאת, החוקרים אינם בטוחים מדוע לנשים יש סיכון גבוה יותר לפתח פיברומיאלגיה בהשוואה לגברים. הדרך היחידה לבדוק את זה היא לשלול תנאים אפשריים אחרים.

כאבי מחזור חזקים יותר אצל נשים עם פיברומיאלגיה

התכווצויות במחזור החודשי יכולות להיות קלות או כואבות, תלוי באישה. בדו"ח של האיגוד הלאומי לפיברומיאלגיה, לנשים הסובלות מהמצב יש תקופות כואבות יותר מהרגיל. לפעמים הכאב משתנה עם המחזור החודשי שלהם. רוב הנשים הסובלות מפיברומיאלגיה הן בין הגילאים 40 עד 55. תסמיני פיברומיאלגיה עשויים להרגיש גרוע יותר בקרב נשים שלאחר גיל המעבר או שחוות גיל המעבר.

גיל המעבר בשילוב עם פיברומיאלגיה עשוי להגביר את התחושות של כאב וחרדה. הגוף מייצר 40 אחוז פחות אסטרוגן לאחר גיל המעבר, המשמש שחקן ענק בשליטה על סרוטונין, השולט בכאב ובמצב רוח. תסמינים מסוימים של פיברומיאלגיה יכולים לשקף תסמינים של גיל המעבר, או "סביב גיל המעבר". תסמינים אלה כוללים: כאב, חוסר שינה איכותי, בעיות עם זיכרון או חשיבה באמצעות תהליכים ודיכאון.

חלק מהנשים עם פיברומיאלגיה סובלות גם מאנדומטריוזיס. במצב זה רקמה מהרחם צומחת בחלקים אחרים של האגן. פיברומיאלגיה יכולה גם להגביר את אי הנוחות שגורם לאנדומטריוזיס, שהיא מחלה גניקולוגית כרונית המופיעה לרוב אצל נשים בגיל הפיריון וכוללת כאבים בזמן הווסת, כאבים בזמן יחסי מין, כאבי אגן ממושכים, כאבים בזמן יציאות והפרעה ביציאות המופיעים בזמן הווסת, כאבים והפרעה במתן שתן בזמן הווסת וכן אי פריון.

עוד ב"בריאות"

איך תדעו אם יש לכם התקף לב או שמדובר בצרבת?

לחוצים? כדאי שלא תאכלו: כל מה שכדאי לדעת על אכילה רגשית

מלח מים: 6 תרופות סבתא לטיפול בעקיצת דבורה

כאבי פיברומיאלגיה עזים ונקודות רכות אצל נשים

כאב פיברומיאלגיה מוגבר מתואר לעיתים קרובות ככאב עמוק או עמום שמתחיל בשרירים ומקרין לחלקים אחרים בגוף, יש אנשים שמרגישים גם תחושת סיכות ומחטים. לצורך אבחון פיברומיאלגיה, הכאב חייב להשפיע על כל חלקי גופך, משני הצדדים כולל החלקים העליונים והתחתונים, והוא עלול לבוא וללכת. בימים מסוימים זה יכול להיות גרוע יותר מאשר בימים אחרים, מה שעשוי להקשות על התכנון של פעילויות יומיומיות.

מה שמעניין הוא שגברים ונשים חווים כאבי פיברומיאלגיה בצורה שונה. שניהם מדווחים שהם חווים רמה עזה של כאב בנקודת זמן מסוימת, אך בסך הכל גברים נוטים לדווח על עוצמת כאב נמוכה יותר מאשר נשים. כאבי פיברומיאלגיה לעיתים קרובות חזקים יותר אצל נשים מכיוון שאסטרוגן מקטין את סובלנות הכאב.

בנוסף לכאב נרחב, פיברומיאלגיה גורמת לנקודות רגישות בגוף, אזורים ספציפיים בגוף, בדרך כלל ליד המפרקים שכואבים כאשר הם נלחצים או נוגעים בהם. החוקרים זיהו 18 נקודות מכרז אפשריות. בממוצע, נשים מדווחות על לפחות שתי נקודות מכרז יותר מגברים.

כאבי שרירים
לא פחות מ-18 18 נקודות מכרז אפשריות שפיברומיאלגיה משפיעה עליהן | צילום: shutterstock

יותר עייפות ותחושות דיכאון אצל נשים

מחקר שהתפרסם בעיתונות אוניברסיטת אוקספורד בחן הופעת דיכאון בקרב גברים ונשים הסובלים מפיברומיאלגיה. החוקרים מצאו כי נשים הסובלות מהמצב דיווחו על רמות דיכאון גבוהות משמעותית בהשוואה לגברים. מצבים אחרים המתרחשים לעיתים קרובות לצד פיברומיאלגיה יכולים להשאיר אתכם ערים בלילה. אתם עלולים להרגיש עייפים ומתקשים להתרכז במהלך היום, אפילו עם מנוחת לילה מלאה. כמות בלתי הולמת של שינה יכולה גם להגביר את הרגישות לכאב.

פיברומיאלגיה אינה מסכנת חיים, אך היא עלולה להשפיע על איכות החיים. טיפול מוקדם יכול להאט את התקדמות הפיברומיאלגיה.

5 דרכים לטיפול יעיל בפיברומיאלגיה

אומנם אין תרופה חד משמעית לפיברומיאלגיה, אך ניתן לקבל טיפול ולשפר משמעותית את רמות הסבל. אתם עדיין יכולים לנהל את הכאב ולחיות חיים בריאים ופעילים.

בכל מקרה, שוחחו עם הרופא שלכם לפני שתתחילו תוכנית אימונים או טיפול אלטרנטיבי. חשוב להקשיב לגופכם כדי למנוע יותר לחץ על השרירים ולהפחית כמה שניתן את עוצמת הכאב.