איך מטפלים בדלקות אוזניים אצל ילדים?

אין הורה שלא מכיר את הכאב החד של דלקת אוזניים. אז מה היא בדיוק דלקת אוזניים, כיצד מטפלים והאם אנטיביוטיקה היא תמיד התשובה?

זמן צפייה: 03:29

אין הורה שלא מכיר את התופעה: דלקת אוזניים היא הכאב החד שאיננו מרפה, כאב מתעתע שלעתים נדמה ככאב פנימי ולעתים נדמה כחיצוני. בחורף נראה כי התופעה מחמירה, הקור מקשה על ההתמודדות, הורים נקרעים בין הרצון להקל על הילד המתמודד עם כאבים ובין החשש ממתן אנטיביוטיקה פעם אחר פעם, אך לעיתים אין מנוס מטיפול אנטיביוטי.

בשנים האחרונות האנטיביוטיקה נתפסת כמוקצית, כמוצא אחרון, אך חשוב מאוד להבין שלפעמים היא מספקת את הטיפול ההכרחי. דלקות אוזניים יכולות להוביל להסתבכויות לא פשוטות, מעבר לכאב הרב. כמו בהרבה מצבים הוריים נדרשים ההורים למאזן עלות אל מול תועלת. אנחנו רוצים לעצור את הסבל של ילדינו עם מינימום פגיעה וללא השלכות קשות בעתיד. חשוב לזכור שלמרות שהאנטיביוטיקה מושמצת, היא עדיין מספקת מענה שיכול להציל את השמיעה במקרים קיצוניים ובוודאי שיכול להקל על כאבים והתמודדויות בהווה.

כדי להבין את ההתמודדות של הסובלים מכאבי אוזניים, חשוב להכיר את מבנה האוזן. האוזן מורכבת מ- 3 חלקים: האוזן החיצונית, התיכונה והפנימית. האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת ואת תעלת השמע החיצונית. תעלת השמע החיצונית סגורה בקצה העמוק ע"י עור התוף. מעבר לעור התוף נמצאת האוזן התיכונה.

דלקת אוזניים
צילום: כאב מתעתע שלעתים נדמה ככאב פנימי ולעתים נדמה כחיצוני

ישנם מספר סוגי דלקות:
1. דלקת כרונית של האוזן התיכונה
דלקת כרונית של האוזן התיכונה (chronic otitis media) יכולה להיות תוצאה של דלקות חדות חוזרות, או כבעיה ראשונית. הביטוי הוא בדרך כלל היווצרות נקב בעור התוף, לעיתים מלווה בהפרשה מוגלתית. בחלק מהמקרים, נגרם נזק לאחת או יותר מעצמימי השמע, ואז נוצר גם ליקוי בשמיעה. סיבוך של דלקת באוזן התיכונה הוא היווצרות כולסטיאטומה.

אנו מתמודדים עם שני סוגי דלקות- דלקת עם כוליסטאטומה ודלקת ללא כוליסטאטומה. כולסיטאטומה הוא מצב שבו עור יבש העוטף את האוזן מתקלף וחודר לאוזן התיכונה. תוצרי הקילוף נכלאים באוזן התיכונה ומצטברים. לתוך הקשקשת חודרים חיידקים ומתחילה הפרשה של חומרים אשר מעכלים את העצם.

הטיפול בדלקת כרונית של האוזן התיכונה ללא כולסטאטומה: כאשר קיימת הפרשה הנובעת מנקב, ללא כולסטאטומה, יש לייבש את ההפרשה בעזרת טיפול שמרני, בדרך כלל שילוב של טיפות אנטיביוטיקה עם טיפות סטרואידים. לעיתים רחוקות גם אנטיביוטיקה לפה. לאחר שההפרשה פוסקת לפרק זמן של מספר חודשים, ניתן בבטחה יחסית להציע ניתוח לסגירת הנקב (tympanoplasty type I).

הטיפול בדלקת כרונית של האוזן התיכונה עם כולסטאטומה: במקרה של דלקת באוזן התיכונה טיפול עם כולסטאטומה הטיפול היחיד הוא כריתה כירורגית, ורצוי בהקדם. היקף המחלה יקבע את היקף הניתוח.

מבנה האוזן
צילום: האוזן מורכבת מ-3 חלקים: האוזן החיצונית, התיכונה והפנימית

2. דלקת באוזן הפנימית
האוזן הפנימית הינה אחד משלושת חלקי האוזן. באם חיידקים או אורגניזמים שונים חדרו לתוך האוזן והגיעו לאוזן הפנימית, יכול הדבר לגרום לזיהום חמור. כמו כן עשוי להיות מצב של דלקת באוזן הפנימית כאשר קיים זיהום בשלושת חלקי האוזן, או כסיבוך בדלקת המצויה באוזן התיכונה.

איך מטפלים?
במידה ובעת האבחון הוגדר מצב של דלקת חריפה, יינתן לרוב טיפול אנטיביוטי לתקופה של עשרה ימים. אם מדובר על דלקת חריפה חוזרת, וזיהוי כי מתן אנטיביוטיקה אינו פותר את הבעיה, ימליץ הרופא על החדרה של "כפתורים".

לאור המידע, ברור לחלוטין שישנה חשיבות עצומה לעיתוי ועוצמת הטיפול, חשוב להגיב כבר בגל הכאב הראשון וכן להיענות להמלצות הרופאים בכל הנוגע לטיפולים אנטיביוטיים.

כתבה מאת מכון icent מרפאת א.א.ג

עוד ברשת בריאות

אברי גלעד מוטרד מתוחלת החיים המתארכת

שפעת 2017: האם החיסון אכן נכשל?

מה חשוב לאכול כשחולים?

איך להוריד 2 קילו בשבוע