כל העובדות מאחורי הפירות היבשים של ט"ו בשבט

פירות יבשים ידועים כממתק של הטבע, התחליף המושלם לשוקולד, אך גם להם חסרונות שלעיתים מסוכנים עבורנו. אז אילו המומלצים ביותר?

זמן צפייה: 04:24

מאת: רונית דוייב

פירות יבשים ידועים כממתק של הטבע, התחליף המושלם לשוקולד ושאר הממתקים עתירי הקלוריות, השומן הרווי וצבעי המאכל. בפועל הדברים מורכבים בהרבה ותלויים בפירות היבשים שאנחנו בוחרים לקנות, בערך הקלורי שלהם במצב הבריאותי שלנו. לדוגמא, פירות יבשים יכולים להיות בעייתיים עבור בני הגיל השלישי או סוכרתיים הרגישים לעודף סוכר וצריכת קלוריות גבוהה.

איך אנחנו יודעים אילו פירות יבשים הם טובים?

ראשית, חשוב להבין כי פירות יבשים הם למעשה פירות מתוקים שעברו תהליך ייבוש, בתהליך זה יורדת כמות הנוזלים שבפרי, מה שמעלה את ריכוז הרכיבים התזונתיים שבו ובעיקר את ריכוז הסוכר, כך שב- 100 גר' פרי מיובש כמות הסוכר גבוהה הרבה יותר מהכמות שנצרוך באכילת 100 גר' של אותו פרי בצורתו הטרייה.

כיום משתמשים בשיטות ייבוש תעשייתיות בהן מעורבת תוספת של כימיקלים שמטרתם לזרז את תהליך הייבוש, למנוע את אובדן הצבע וקלקול הפירות וליצור מעטה מבריק ומפתה למראה. לדוגמה, משמש מיובש אורגני - בתהליך ייבושו לא היו מעורבים כימיקלים ולכן הינו בצבע כהה שלעיתים ייראה לנו לא מאוד מפתה, לעומת המשמש אשר עבר תהליך ייבוש רגיל ונצבע בכתום כתום בוהק כמעט זרחני. לעיתים אף מוסיפים להם סוכר, דבר שעלול לגרום לערך קלורי גבוה אפילו יותר מפי 5 מהערך הקלורי של פרי רגיל.

הפירות היבשים עשירים בויטמינים (A, C, ויטמינים מקבוצה B) ואנטיאוקסידנטים המסייעים בחיזוק מערכת החיסון, ובמינרלים כגון אשלגן, ברזל, סידן ומגנזיום החשובים למשק האלקרוליטים ולבניית העצמות. בנוסף, להבדיל ממתקים שצריכתם יכולה להעלות את תחושת הרעב, הפירות היבשים עתירים בסיבים תזונתיים אשר תורמים לפעילות העיכול ולתחושת שובע. אם כך, המלצתי היא לאכול פירות המיובשים באופן טבעי ללא תוספות, המשווקים בחנויות כפירות אורגניים. פירות אלו לא עברו ריסוס או "תיקון" צבע, לכן למרות היותם פחות יפים ומושכים לעין, הם בריאים יותר וללא חומרים משמרים/ במידה ואנו צורכים פירות יבשים שעברו תהליך יבוש תעשיתי מומלץ לשטוף היטב את הפירות במים.

פירות יבשים
פירות יבשים טובים לשמירה על רמות לחץ דם תקינות, עקב היותם עשירים באשלגן

מהם יתרונותיהם הבריאותיים למבוגרים?

פירות יבשים טובים לשמירה על רמות לחץ דם תקינות, עקב היותם עשירים באשלגן. כמו כן, במצבים של בעיות של עיכול ועצירות המאפיינים את הגיל השלישי, פירות יבשים ממולצים עקב היותם עשירים בסיבים. לצד אכילת הפירות, ניתן גם להשרות פירות יבשים במים ולשתות רק את הנוזל. שקדים ותאנים עשירים בסידן ומסייעים לחיזוק העצמות ושקדים, מישמשים וצימוקים עשירים בברזל – חוסרים ידועים בקרב בני הגיל השלישי. מומלץ גם לשלב פירות יבשים בתבשילים שונים, כגון קומפוטו, תבשילי בשר ועוף, בשילוב עם אורז וכד'.

חשוב לזכור כי לפירות יבשים ערך קלורי גבוה וכמות רבה של סוכר, ולכן עבור אלו הסובלים מסוכרת יש לצרוך אותם בכמות מתונה ולהתייעץ עם רופא המשפחה לגבי הכמויות המומלצות.

הפירות היבשים המומלצים ביותר על בסיס ערכם התזונתי והקלורי

1. צימוקים - הצימוקים אהובים מאוד בכל ימות השנה ומבחינת ערכים תזונתיים, הם עשירים באשלגן ועל כן מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין, תפקוד הלב ומספקים ברזל שעוזר במניעת אנמיה והובלה תקינה של חמצן לתאי הגוף. מבחינת הערך הקלורי: הצימוק מכיל 290 קלוריות ל-100 גרם.

2. תאנים מיובשות - התאנים מומלצות לבני הגיל השלישי שכן הן עשירות בסידן ששומר על חוזק העצמות ועל תפקוד תקין של מערכת העצבים. תאנים מיובשות מספקות לגוף גם אשלגן וברזל, עשירות בסיבים תזונתיים, משפרות את התפקוד של מערכת העיכול ומסייעות במניעת עצירות. מבחינת הערך הקלורי: 255 קלוריות ל-100 גרם.

פירות יבשים
ב-100 גר' פרי מיובש כמות הסוכר גבוהה הרבה יותר מאותה הכמות של פרי טרי

3. שקדים - קלף הזהב של טו בשבט. הם עשירים בסידן, בברזל, במגנזיום, באשלגן, באבץ ובסיבים תזונתיים. כמו כן, השקדים מכילים ויטמינים חשובים, כמו ויטמין E, ויטמינים מקבוצת B וחומצה פולית. למרות הערך הרב שיש לשקדים הם בעלי ערך קלורי ושומן גבוה. חשוב לציין שמדובר בשומן שקד מסוג בלתי רווי, בעל יתרונות בריאותיים בייחוד למניעת מחלות לב וכלי דם. אך על מנת לא להגזים, חשוב להקפיד על הכמויות, 8 שקדים ביום בהחלט עושים את העבודה. מבחינת הערך הקלורי: 586 קלוריות ל-100 גרם.

4. משמש מיובש - הפרי הכי אהוב על הילדים. כשקונים משמשים יש לשים לב לצבע. בתהליך הייבוש של משמש אורגני לא יהיו מעורבים כימיקלים ולכן הוא יהיה בצבע כהה שלעיתים ייראה לנו לא מאוד מפתה. זאת לעומת המשמש התעשייתי שהילדים אוהבים, אשר עבר תהליך ייבוש רגיל ונצבע בכתום בוהק וכמעט זרחני, חשוב לשים לב לצבעים בעת הקנייה. באופן כללי, המשמשים המיובשים עשירים בסידן, בברזל, בויטמין A, באשלגן ובסיבים תזונתיים ומכילים גם ויטמין B3 המסייע בהורדת כולסטרול. מבחינת הערך הקלורי: 238 קלוריות ל-100 גרם

[brightcove_iframe video_id='boker_08022017_008' autoplay='0' credit='כמה עולים השנה פירות יבשים? מתוך העולם הבוקר' kid='1_so9k1rft' duration='387']

5. שזיפים מיובשים - השזיפים שכולנו מכירים ממאכלי החג כמו הקומפוט המסורתי, עשירים במיוחד באשלגן ובסיבים המסייעים לתפקוד מערכת העיכול ולמניעת עצירות. מבחינת הערך הקלורי: 208 קלוריות ל-100 גרם.

שווה לנסות ולשלבם בתפריט מעבר לחג הקצר, אך חשוב לשמור על איזון ולא להגזים ולצרוך כמויות סבירות בהתחשב בכלל מרכיבי התפריט היומי.

רונית דוייב, היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

עוד ברשת בריאות

עכשיו זה מדעי: נשים צריכות שוקולד >> [brightcove_iframe video_id='health-articles-020' autoplay='0' credit='' kid='1_by7ps5x8' duration='51']

אברי גלעד מוטרד מתוחלת החיים המתארכת

שפעת 2017: האם החיסון אכן נכשל?