זה נדיר, אבל קורה: אחד מ-100,000 אלף מתחסנים מפתח דלקת בשריר הלב

כ-5 מיליון ישראלים קיבלו את חיסון הקורונה של חברת פייזר. דו"ח הביניים של וועדת משרד הבריאות שפורסם בסוף השבוע מצביע על תופעת לוואי מרכזית בקרב צעירים - דלקת בשריר הלב. מה זה בעצם אומר ומה בנוגע לפייק ניוז שמפיצים ברשתות? פרופ' מבורך עונה

זמן צפייה: 07:24

בסוף השבוע פורסמו ממצאי דו"ח הביניים של וועדת משרד הבריאות בנושא תופעות הלוואי החריגות של חיסוני פייזר. פרופסור מבורך, מנהל מחקלת קורונה בביה"ח הדסה עין כרם ויו"ר וועדת בטיחות ואיכות של תגובות קשות לחיסונים, שהיה שותף למחקר, מסביר על תופעות הלוואי הקשות שנחשפו בעקבות הדו"ח ושם סוף לכל הפייק ניוז שרץ ברשתות החברתיות.

דלקת שריר הלב - מה זה אומר?

"דלקת בשריר הלב זו דלקת שקורית בתאי הלב, ובעצם גורמת לרוב האנשים למיחושים בחזה, שמובילים אותם לא פעם לעזרה רפואית. כשנבדקים ע"י הרופא אנחנו רואים שינויים אופיניים בא.ק.ג, עליית אנזימי שריר הלב והן נזקקים לאשפוז במקרה כזה. הסטטיסטיקה כרגע שעד סוף מרץ דווחו כ-62 מקרים, שזה בערך 1 ל-100,000 חיסונים." מסביר פרופ' מבורך.
"בהחלט קבוצת הגיל של אנשים יותר צעירים סביב 20-22 בשכיחות יותר גבוהה. יחד עם זאת, כמו שנאמר בעצם לכל אירוע כזה של חיסון או טיפול רפואי אנחנו מדברים על "ריסק בנפיט" ובאמת אין לנו בהמלצות שלנו שום דבר שקשור בהפסקת ההתחסנות. אני יכול לספר לכם שיש לי שלושה בנים בגילאים האלו והמלצתי להם להתחסן, כי אני חושב שזה חשוב הרבה יותר להתחסן, אבל חשוב להעלות מודעות לתופעות לוואי אפשריות."

על תופעת הפייק ניוז

"אני חושב שיש הרבה דברים, אני לא רוצה להגיד שקריים, אבל מגמתיים ולא נכונים. אני חושב שאם מישהו חושב שהוא ראה תופעת לוואי מסוימת שהיא מסוכנת, אדרבא, שיפנה אלינו, שידווח ואנחנו נבדוק את זה מאוד ברצינות.
משרד הבריאות מפרסם כל הזמן את מספר וסוג תופעות הלוואי של החיסונים ואנחנו נשמח לבדוק כל דבר."

Encoderhd1 132637989500070000
אין המלצות על הפסקת החיסונים - פרופ' מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בביה''ח הדסה עין כרם

אילו עוד תופעות לוואי נמצאו?

"לא ראינו משהו חריג שקשור לחיסונים סביב מוות. יחד עם זאת, כל דבר שדווח, אני לא מדבר על תופעות כמו כאב בכתף או קצת חום שאנחנו לא עוסקים בזה, אנחנו עוסקים רק בתופעות רציניות כמו תסחיף או איזושהו שיתוק או דברים שהם חמורים וכרגע, הדבר היחיד שמצאנו בצורה ברורה שווה לחקור אותו זה דלקת שריר הלב. זה לא אומר שאין עוד תופעות ואנחנו עוקבים כל הזמן."

עוד בבריאות 

אוכלים סלמון לצהריים? כנראה שזה מה שיציל אתכם מדיכאון

לא רק לבישול: השמנים שיעניקו לכם עור חלק, זוהר ומטופח

סכנת החלקות השיער: כל הדברים שחשוב לדעת לפני שאת רצה לקבוע תור אצל הספר

מתעטשים יותר לאחרונה? כנראה שאין לכם קורונה, זאת רק אלרגיה

החשש הוא בקרב צעירים לקראת חיסונם של בני 12 עד 16.

"נכון, ולכן המלצנו למשרד הבריאות שלפני ההחלטה על הצעירים שייקח בחשבון את הממצאים שלנו ואני חושב שזה מה שהם מתכוונים לעשות. בנוגע למנת הדחף השלישית שאנו צפויים או לא לקבל, פרופ' מבורך משיב: "אני חושב שזו יותר השערה שלאחר שנה נצטרך מנת דחף נוספת, אבל אין עדיין נתונים שמוכיחים את הדבר הזה וצריך להמתין ולראות. נכון עושה משרד הבריאות שהוא מתכונן לאפשרות הזו, אבל עדיין אין המלצה גורפת."

האם מצאתם שינויים הורמונליים בקרב נשים? בתחילת הדרך דובר על חשש בנוגע לפוריות או שינויים בווסת.

"בצורה חד משמעית אין שום פגיעה בפוריות שאנחנו יודעים עליה. יש יותר ויותר עדויות שהחיסון בטוח בהריון. לגבי הפרעות מחזור, דווחו כמה מקרים ואנחנו בודקים את העניין, אין כרגע הוכחה לקשר סיבתי בין הדברים אבל אנחנו בהחלט ערים לעניין ובודקים."

 

"העולם הבוקר" - ראשון עד שישי בערוץ 13