פלייליסט שיגעון: הלהיטים שעשו את שנת 83'

ממשיכים בסדרת הפלייליסטים האולטימטיבית של שנות ה-80 שמביא לנו חנן דרוב, העורך המוזיקלי של קומדיית הקאלט "שנות ה-80". תקציר מוזיקלי בווידאו

זמן צפייה: 02:08

הידעתם? 1983 היתה שנה טכנולוגית. בזמן שברחבי העולם מתחילים להפיץ את בשורת האינטרנט (והרשתות הסלולריות), בישראל רק מתחילים לשדר בצבע את מהדורת החדשות ועדיין ממתינים להתקנה של קו טלפון (המתנה שתימשך עוד כשלוש שנים). הרייטינג של המצעד השנתי של רשת ג' אמנם שבר את שיא כל הזמנים, אבל אנשים התחילו לגלות להיטים מחו"ל בדרך אחרת - סצנת המועדונים: ה"פינגווין" - מעוז הגל החדש והפאנק כובש את תל אביב; קולנוע דן - מועדון הבית שבו גדל עופר ניסים נפתח ומכניס לחיינו מוסיקה חדשה; הקולוסיאום מארח את ברוק שילדס (כוכבת הסרט "לגונה") שנצפית מרקדת עם גל אוחובסקי, הברמן של המועדון.

קבלו את הפלייליסט של שנת 1983:

1. The Simon Orchestra feat. Jessica Williams - I Close My Eyes And Count To Ten

בשנת 1983 סגנון ההיי-אנרג'י שמצליח בארצות הברית כובש באיחור קל את אירופה ואת ישראל. הלהיט מגיע לישראל ומלווה בריקוד המועדונים הראשון בארץ שהומצא על ידי עופר ניסים תקליטן הבית (עוד לפני שהמציאו את המילה "רזידנט") של מועדון "התיאטרון״ האורגינל (מעוז הלהט״בים). הקטע הוא בעצם גרסת קאבר לשיר של דאסטי ספרינגפילד מ-1968 בלונדון, שחודש ב-1979 על ידי מפיק הדיסקו Simon Soussan תחת השם The Simon Orchestra בה אירח את ג'סיקה וויליאמס. אפשר לומר שזהו ה״לטינוס״ וה״מקרנה״ של שנות ה-80.

[youtube_embed youtube_id='5KQtSQcpCX4']

לפלייליסט של שנת 82' לחצו כאן

הפרקים המלאים של שנות ה-80 מחכים לכם כאן

טופי חלב ומרק מוקרם: מה אכלנו בשנות ה-80? 

2. F.R. David - Words

אחד מלהיטי הענק של שנות ה-80 שזכה במקום ה-22 של המצעד השנתי של רשת ג'. מדובר בזמר יהודי-צרפתי יליד תוניסיה ששמו המקורי אלי רוברט פיטוסי (אין קשר משפחתי לפיטוסי מהסדרה "שנות ה-80"). השיר פורסם כבר ב-1982 בצרפת ובזכות ההצלחה הגדולה הגיע לעוד מדינות (ביניהן ישראל ואנגליה) שנה מאוחר יותר. זהו הלהיט המוכר ביותר בקריירה של F.R.David אבל חובה לציין שהבחור המוכשר עבד כסולן ביצירותיו של ואנגליס, אמן המוזיקה האלקטרונית היווניבתחילת שנות ה-70, ויותר מאוחר בתקופת קריירת הסולו שלו נוהל על ידי דיוויד קרבס, מנהלם של להקת אירוסמית'.

[youtube_embed youtube_id='PTsSk0r_Tq8']

3. Taco - Puttin' on the Ritz

עוד חידוש ללהיט ענק שבמקור מבוצע על ידי הארי ריצמן ב-1929 מתוך הסרט Putting on the Ritz ואלינו הגיע ב-1983 היישר מגרמניה בגרסת סינטיפופ תחת ביצועו של טאקו - שמו האמיתי של הבחור האינדונזי שנולד להורים הולנדים וגדל בגרמניה שם למד מחול וסטפס ולימים הפך לאומן הצליח במועדונים ונודע בהופעותיו הססגוניות ובגדיו המפוארים. השיר הצליח בעולם בעיקר בזכות הMTV באותם ימים והיה קבוע בפלייליסט שלהם. את השיר כתב אירווין ברלין שב-1983 היה בן 95 והוענק לו תואר כותב השירים המבוגר ביותר של ה- Top 10 של מצעדי הלהיטים אי פעם. בקליפ המקורי טאקו מאופר באיפור שחור מה שגרם בזמנו למלא תחנות לשדר את הגרסה המצונזרת של הקליפ. אנחנו צירפנו כמובן את הגרסה המקורית .

[youtube_embed youtube_id='OG3PnQ3tgzY']

4. David Bowie - Modern Love

השיר Modern Love מתוך האלבום ה-15 הכי מצליח מסחרית של דיוויד בואי ‪“‬Let's Dance‪”‬. השנה היא 1983 והמדינה מחולקת לשני מחנות - מחנה מייקל ג׳קסון ומחנה דיוויד בואי. דיוויד מנצח בסופו של דבר ועוקף את מייקל במקום הראשון במצעד השנתי של רשת ג' אבל בארצות הברית הוא הפסיד למייקל ג׳קסון שניצח עם האלבום Thriller בטקס הגראמי וקטף את תואר האלבום הטוב ביותר לשנה זאת. השיר הוא מחווה לשירו של ליטל ריצ׳ארד "טוטי פרוטי", על בסיס רגע שנחרט לו (לדיוויד) מילדותו כשאבא שלו חזר הביתה עם אותו התקליט. על הגיטרות בשיר חתום סטיבי ריי וון, אחד הגיטריסטים הטובים והפרועים, שהלך לעולמו ב-1990 (בגיל 35) וניגן גיטרות באלבום הזה. השיר מזכיר מאוד גם את I'm Still Standing של אלטון ג׳ון שהוקלט גם הוא באותה שנה ושניהם היו מודעים לכך.

[youtube_embed youtube_id='1hDbpF4Mvkw']

5. Michael Jackson - Billie Jean

Billie Jean, אחד השירים המשפיעים בהיסטוריה של מוסיקת הפופ מגיע מתוך האלבום הכי נמכר אי פעם בעולם המוסיקה. השיר והאלבום הופקו על ידי קווינסי ג'ונס והיו חלק מהותי מהמהפכה הרשמית בהערכה ובפרסים לאמנים שחורים. השיר מבוסס על סיפור אמיתי על מעריצה מטורפת של ג'קסון שיום אחד גילה אותה מייקל בתוך ביתו משתזפת על שפת הבריכה צוחקת בקולי קולות וטוענת כי הוא אבי תאומיה. היא שלחה לו מכתבי אהבה רבים ובהמשך גם חבילה עם תמונתה ואקדח. מאוחר יותר גילתה משפחתו של ג'קסון כי האישה אושפזה במוסד פסיכיאטרי. כשג'קסון הופיע לראשונה עם תנועת "הליכת הירח" המפורסמת שלו הוא שר את Billie Jean בטקס לציון 25 שנים לחברת מוטאון. שנה מאוחר יותר ג׳קסון השתתף בצילומים לפרסומת לפפסי שם שינה את מילות השיר והתאים אותן למוצר. במהלך צילומי הפרסומת עקב תקלה בפירוטכניקה עלה באש שערו של מייקל, שהובהל לבית החולים.

[youtube_embed youtube_id='Zi_XLOBDo_Y']

6. Rod Stewart - Baby Jane

Baby Jane הוא להיטו הגדול ביותר של סיר רוד סטיוארט, שהשבוע הופיע כאן בארץ והיה לי הכבוד לחמם אותו כדי ג׳יי עם שירי שנות ה-80 וה-90 מול קהל של 20 אלף איש. השיר נוצר בזמן אמת באולפן ההקלטות כשסטיוארט "הלביש" את המילים על לחן של הגיטריסט שלו ג'יי דיוויס. השיר כיכב בארץ בקמפיין גדול לשנדי (בירה עם ספרייט) שהושקה באותה שנה, וכשהופיע באיצטדיון רמת גן הקהל השליך לעברו פחיות שנדי. למרות שמבחינת הקהל הייתה זו מחווה חיובית, סטיוארט נעלב וקיצר את הופעתו.

[youtube_embed youtube_id='rWDm1BK7Fgo']

7. Michael Sembello - Maniac

שני השירים הבאים לקוחים מתוך הסרט "פלאשדאנס", שובר הקופות של שנות ה-80. נתחיל עם השיר היותר מצליח במצעד השנתי אצלנו. Maniac שירו של מייקל סמבלו, נכתב בהשארת סרט אחר בשם Maniac על רוצח סדרתי. המילים המקוריות היו על גבר: He's a maniac, maniac that's for sure | He will kill your cat and nail him to the door, והטקסט שונה לבקשת פיל רמון, המפיק המוסיקלי של פסקול הסרט פלאשדאנס. מי שרוקדת בקליפ ובסרט היא למעשה כפילה בשם Marine Jahan וזה היה סוד שמור בהחלט שהשחקנית הראשית ג'ניפר בילס בכלל לא רקדה בסרט.

[youtube_embed youtube_id='qvYQ1TNbf2g']

8. Irene Cara - What a Feeling

What A Feeling בביצועה של איירין קארה הוא שיר הנושא לסרט "פלאשדאנס" והיא כתבה אותו יחד עם קית' פורסי ללחן של ג'ורג'יו מורודר שנחשב לאחד מחלוצי המוסיקה האלקטורנית בעולם. דרך אגב, אל תנסו למצוא את המילה Flashdance במילון. השיר הוא מטאפורה על רקדנית, ששולטת בגופה כשהיא רוקדת וכיצד היא יכולה לשלוט על חייה. השיר זיכה את איירין קארה בגראמי באותה שנה. לדברי ג'ורג'יו מורודר, הוא כתב את השיר הזה במחשבה להביא אותו לאיירין כי הוא אהב את מה שהיא עשתה עם שיר הנושא לסרט Fame.

[youtube_embed youtube_id='ILWSp0m9G2U']

9. Eurythmics - Sweet Dreams

עם למעלה מ-144 מיליון צפיות עד היום ביו טיוב זה הוא ה-להיט של הצמד יורית׳מיקס, שמורכב מדייב סטיוארט על הקלידים והעיבודים ואנני לנוקס על השירה. הם נחשבו ללהקה מתחרה להרכב יאזו הבריטי אבל מצליחה הרבה יותר. השיר לקוח מתוך אלבומם השני של הצמד והוא זה שהביא להם את ההצלחה וההכרה העולמית. באוטוביוגרפיה שלה אנני לנוקס מסבירה שהשיר הזה הוא על החיפוש אחר הגשמה, "חלומות מתוקים" הם הרצונות המניעים אותנו, ומתייחסת לשיר כמנטרה שהמון אנשים אימצו לאורך השנים בהזדהות עם השיר.

[youtube_embed youtube_id='qeMFqkcPYcg']

10. ‪Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart

ונסיים עם אחד השירים האהובים עלי (ועליכם, למרות שלפעמים תתקשו להודות בכך), שירה של בוני טיילר‬ שפגשתי לא מזמן באופן אישי ברדיו כשהגיעה להופעה בישראל ובאה לראיון אצל דידי הררי. הזמרת המקסימה הזאת עשתה קריירה שלמה מקול צרוד, שנולד ב-1976 בעקבות ניתוח להסרת גושים במיתרי הקול, לאחר שנים של שירה במועדוני לילה באנגליה‬. השיר נכתב על ידי ג'ים סטיינמן Jim Steשכתב את כל שירי להקת Meat Loaf. השיר הוצע ללהקה בהתחלה ומשסרבו הוא נתן את השיר לבוני טיילור מה שהביא לה לימים את להיטה הגדול ביותר.‬

[youtube_embed youtube_id='lcOxhH8N3Bo']