ניקה קוסטה ובוי ג'ורג': הלהיטים שעשו את שנת 82'

ממשיכים לשנת 82' עם חנן דרוב, העורך המוזיקלי של הסדרה "שנות ה-80", ורחבת הריקודים הופכת הרבה יותר קופצנית וצבעונית. התקציר בווידאו

זמן צפייה: 01:16

אז מה היה לנו בשנת 82'? Thriller אלבומו השישי של מייקל ג'קסון, שהוא גם האלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים (עדיין) יצא בעולם ב-1982, אבל בישראל באותה השנה של פינוי ימית ופרוץ מלחמת לבנון הראשונה הוא התעכב והגיע אלינו רק שנה מאוחר יותר, בחסדי הערוץ הראשון וקול ישראל. אם החלטתם לעלות על קו 100 של אגד שבדיוק הושק ב-1982 ולהגיע איתו מתל אביב למצרים במסגרת הסכם השלום, סביר להניח שבקלטות הווקמן שתכינו מראש לנסיעה הארוכה יככב הפלייליסט הבא (רק תכינו תרמיל של בטריות לדרך).

קבלו את הפלייליסט של שנת 1982:

1. Survivor - Eye of the tiger

את הפלייליסט של 1982 תרשו לי לפתוח ב״עין הנמר״, אחד השירים הבולטים ביותר של שנות ה-80. השיר שבכלל נולד במקרה, כי Another one bites the dust של להקת Queen לא קיבל אישור זכויות יוצרים להיכלל בפסקול הסרט "רוקי 3", הוזמן מהלהקה על ידי סילבסטר סטאלון בעצמו שממש התערב בהפקה ובכתיבת השיר - לאחר שהאזין לגרסת הדמו, ביקש לחזק את עוצמת התופים ולכתוב בית שלישי: Risin' up, straight to the top | Had the guts, got the glory | Went the distance, now I'm not gonna stop | Just a man and his will to survive. אלבומם השלישי של הלהקה שיצא בעולם מכר בזכותו למעלה מ-2 מליון עותקים רק בארצות הברית. השיר זיכה את הלהקה שנה מאוחר יותר בטקס הגראמי ה-25 ואצלנו כיכב במקום הראשון במצעד השנתי של רשת ג'. היום הוא נושק לכמעט 300 מיליון צפיות ביו טיוב.

[youtube_embed youtube_id='btPJPFnesV4']

לפלייליסט של שנת 81' לחצו כאן

הפרקים המלאים של שנות ה-80 מחכים לכם כאן

טופי חלב ומרק מוקרם: מה אכלנו בשנות ה-80? 

2. Steve Miller Band - Abracadabra

המקום השני במצעד השנתי של רשת ג' למעשה נכתב ב-15 דקות והפך ללהיט פופ ענקי. ההשראה לשיר הייתה מפגש עם דיאנה רוס בשנת 1966 בשעשועון מוסיקלי בטלוויזיה. "אברקדברה" הוא להיט הפופ הגדול והמושמע ביותר ברדיו של הלהקה.

[youtube_embed youtube_id='7QyoRzZrF00']

3. The Human League - Don't You Want Me

"הליגה האנושית", להקת הסינטפופ-ניו-וייב מאנגליה,  הביאה לנו בשנת 1982 את הלהיט הגדול ביותר שלהם מתוך אלבומם השלישי. למען הדיוק, השיר יצא בסוף שנת 81' וכיכב בראש המצעד הבריטי של ה-Christmas, שיא מכירות הסינגלים דאז. בינואר 1982 השיר יצא כסינגל ראשון של הלהקה בארצות הברית וקיבל דחיפה ממשית מרשת MTV שקידמו קליפים של אמנים בריטים באותה שנה בארצות הברית. ליין הסינטי שמלווה את הפזמון הוא תוצאה של תאונת סטודיו. המחשב נתקע להם וניגן את הליין במהירות כפולה וזה נשמע להם מדהים. את השיר כתב סולן הלהקה פיל אוקי (Phil Oakey) על בחור שפגש מלצרית בבר, והפך אותה לכוכבת לפני שהתאהבו ואהבתם לבסוף התרסקה. ההשראה: כתבה מעיתון לנערות.

[youtube_embed youtube_id='uPudE8nDog0']

4. Nikka Costa - (Out here) On my own

ילדי פלא מזמרים תמיד גנבו את ההצגה. אם בארץ הכרנו את נועם קניאל ולילך גליקסמן אז ב-1982 הגיעה אלינו ניקה קוסטה, עם גרסת קאבר לשיר מהסרט Fame (במקור שירה של איירין קארה מ-1980). השיר היה ללהיט ענק ברדיו ויצא על תקליט האוסף ״עד 18״ בעריכתו של אילן בן שחר, שהיה לסיפור הצלחה. קוסטה שנולדה לאב מוסיקאי הקליטה שירים מגיל 5, אבל רק בגיל 9 היא פרצה לתודעה עם השיר הזה שהוקלט באיטליה והיה ללהיט באירופה ולאחר מכן בכל העולם. שנתיים אחרי צאת השיר נפטר אביה ולאחר סיום לימודיה חזרה לשיר, שינתה כיוון לסגנון הסול, וממשיכה להוציא שירים עד היום.

[youtube_embed youtube_id='lxTt5QmPSqI']

5. Musical Youth - Pass the Dutchie

אז ממש בהמשך לשיר הקודם קבלו באהבה את חמישיית הילדים הכי מדליקה מאז הג'קסונים: ״נוער מוסיקלי״ היא להקת רגאיי ג'מייקנית בריטית שהצעיר ביניהם היה בן 11 והבוגר בן 16 והם גם הנגנים של הלהקה. השיר הוא בעצם חידוש לשיר ג'מייקני שיצא ב-1980 Pass The Kouchie של ה-Mighty Diamond, שעסק בבעיית המריחואנה בג'מייקה (Kouchie זו מילת סלנג לכלי שבו מעשנים מריחואנה). בעקבות החידוש הוצאו מהשיר כל ההקשרים לסם והוחלפו לאוכל (השם שונה מ Kouchie ל-Dutchie, שם נרדף לתנור בישול הולנדי). אלא שהתוצאה הייתה "הפוך על הפוך" - המונח Dutchie הפך להיות בעצמו שם נרדף לג׳ונט הולנדי מגולגל. למרבה האירוניה, בשנת 1993 הבסיסט של הלהקה (פטריק ווייט) נפטר בגיל 24, עקב שימוש בסמים. ב-2001 הלהקה חידשה את פעילותה ועובדת עד היום.

[youtube_embed youtube_id='dFtLONl4cNc']

6. Dexy's Midnight Runners - Come on Eileen

עוד נכס צאן ברזל מלהיטי שנות ה-80 שלא דומה לאף שיר מהתקופה ונשאר איתנו עד היום בכל מסיבה שמחה. השיר נכתב על ידי קווין רולנד סולן הלהקה, ומבוסס על סיפור אמיתי - אהבתו הראשונה לאיילין שגדלה עימו והיחסים מיניים ביניהם בגיל צעיר מאוד על אף שרולנד היה נער מזבח בכנסיה קתולית וסקס היה מחוץ לתחום. ג'וני ריי שמוזכר בתחילת השיר הוא בעצם פס הקול שליווה את אמא של רולנד ואותו כילד לו הם האזינו יחד, הוא בעצם מאשים את ג׳וני ריי שגרם לו לתשוקה מינית לחברתו. השיר היה הסינגל הראשון של הלהקה בארצות הברית ואף הצליח להחליף את "בילי ג'ין" של מייקל ג'קסון בצמרת המצעד. באנגליה הוא היה השיר המצליח ביותר באותה שנה. הקטע לקראת סוף השיר כשהקצב נעצר ועולה שוב מבוסס, לא תאמינו, על ״הבה נגילה״.

[youtube_embed youtube_id='ASwge9wc-eI']

7. Yazoo - Don't go

בשנת 1982 וינס קלארק (Vince Clarke), קלידן להקת דפש מוד שכתב את להיטיה הגדולים כמו Dreaming of Me, New Life, Just Can't Get Enough, פורש מהלהקה ומחליט להקים את הצמד Yazoo. הוא לוקח כזמרת את אליסון מויה (Alison Moyet) בת ה-21 והם מקליטים בדיוק שני אלבומים באותה שנה. ב-1983 הוא מחליט לפרק את ההרכב עקב חוסר הצלחה וחילוקי דעות. Don't Go אחד מלהיטיה הגדולים של Yazoo ובארץ זכה למקום החמישי במצעד השנתי של רשת ג'. ב-2008 הם התאחדו למסע הופעות בארצות הברית ורק אז גילה קלארק איזה חותם הם השאירו וזה ממש ריגש אותו. המוסיקה האלקטרונית של Yazoo הצליחה בשנות פעילותה בעיקר באירופה. בארצות הברית היא לא צלחה את הרדיו ונשארה בעיקר בסצנת המועדונים.

[youtube_embed youtube_id='tLTGs4fqxBk']

8. Culture Club - Do you really want to hurt me

השיר הולחן על ידי ארבעת חברי הלהקה והמילים חוברו על ידי בוי ג׳ורג הסולן. בוי ג׳ורג כתב את השיר על הרומן הסודי שהיה לו עם מתופף הלהקה היהודי ג'ון מוס (Jon Moss). בקליפ המושקע בוי ג'ורג' מסתובב לו עם חולצה ועליה הכיתוב "תרבות אגודה", תרגום קלוקל לעברית של שם הלהקה (אמור להיות "מועדון תרבות"). השיר היה אישי מדי בשביל בוי ג׳ורג ובתחילה לא רצה להוציא אותו ומזל שנמלך בדעתו  כי השיר זכה למקום ראשון ב-23 מדינות. את ההצלחה ג׳ורג מסביר כי כולם אוהבים שירי אהבה ומזדהים איתם ומייחס את השיר כשיר הכי נכון מוסיקלית של הלהקה.

[youtube_embed youtube_id='2nXGPZaTKik']

9. Foreigner - Waiting for a girl like you

אחד משירי האהבה הגדולים של החתונות (כאחד שמתקלט בכאלה המון) מתוך האלבום הרביעי של הלהקה, שהיה אחד האלבומים הכי נמכרים בשנות ה-80. מקום שישי ברשת ג', ומקום מס' 80 במצעד השירים הטובים ביותר של כל הזמנים לפי מגזין "בילבורד". את השיר כתבו מיק ג'ונס (Mick Jones) הגיטריסט  יחד עם לו גרם (Lou Gramm) סולן הלהקה ולדבריהם ההשראה באה להם משום מקום. הלחן והמילים פשוט צפו באוויר והם היו שם כדי לקטוף אותם. במילים אחרות- אין ממש סיפור מעניין מאחורי הקלעים על השיר.

[youtube_embed youtube_id='Wln6NX0V4AQ']

10. Men at Work - Down Under

גברים בעבודה הם להקת רוק מאוסטרליה. את השיר כתב הסולן קולין היי (Colin Hay) על מצבה העגום של אוסטרליה באותם ימים שלדעתו ״נמכרת״ לכל אחד עם כניסתם של זרים שהגיעו "לחלוב את אוצרותיה". שם השיר מיוחס לדמות הבדיונית Barry McKenzie שיצר הקומיקאי האוסטרלי בארי האמפריז (Barry Humphries). בשנת 2009 נתבעו כותבי השיר על קטע סולו החליל בטענה שהוא גנוב במלואו משיר ילדים אוסטרלי בשם Kookaburra משנת 1932. בית המשפט אכן אישר את הטענה הזאת. התביעה ביקשה 60% מהכנסות השיר, אולם בית המשפט אישר רק 5% רטרואקטיבית עד 2002, מה שהסתכם ב-100 אלף דולר.

[youtube_embed youtube_id='XfR9iY5y94s']

חנן דרוב יחמם את רוד סטיוארט, ביום רביעי 14 ליוני בפארק הירקון