פלייליסט מזניב: 10 הלהיטים שעשו את שנת 1981

חנן דרוב, העורך המוזיקלי של הסדרה "שנות ה-80", בחר בקפידה עשרה שירים משנת 81' ובנה לכם פלייליסט מושלם לחובבי הז'אנר, התקציר בווידאו

זמן צפייה: 01:31

אז מה קרה בשנת 1981? נתחיל מהדברים החשובים - עפר שכטר (גידי פריזר מ"שנות ה-80" בכבודו ובעצמו) נולד בשנה הזו, וגם ג'סטין טימברלייק ואלישיה קיז. חוץ מזה, מפלגת הליכוד בראשות מנחם בגין זכתה בבחירות, ליידי דיאנה התחתנה עם הנסיך צ׳ארלס, בוב מארלי הלך לעולמו ובשנה הזאת, לא עלינו, גם התגלתה מחלת האיידס. על רקע כל זה, המוזיקה המשיכה להתפתח והמצעדים המשיכו לדרג את הלהיטים שהרקידו את פוקדי הדיסקוטקים. אז קבלו את

10 השירים שעשו את שנת 1981

1. Stars on 45 - Stars on 45

את המקום הראשון במצעד השנתי של רשת ג' תפסה מחרוזת שירים של החיפושיות, שבמקור היתה באורך 16 דקות. בשל הצלחתה עורכי תחנות הרדיו בעולם עשו לה גרסת רדיו שלימים הפכה את המחרוזת למצליחה ביותר עד היום. הסיפור שעומד מאחורי ההפקה הוא מיקס עם השירים המקוריים שיצא כבוטלג (תקליט לא חוקי) ונמכר באופן פיראטי באירופה ובעולם. לאחר התערבות של המפיק שבידיו היו הזכויות לשיר "venus" בביצוע Shocking Blues שפותח את המחרוזת, הופקה גרסה חוקית עם זמרים הולנדים.

[youtube_embed youtube_id='7skQvj-aBV8']

זהו את כוכבי הקולנוע לפי תמונותיהם משנות ה-80

קורע מצחוק: כוכבי הסדרה שנות ה-80 מחקים את הדמויות אחד של השני

כל הפרקים של העונה השלישית של שנות ה-80 מחכים לכם כאן

2. John Lennon - Woman

השיר היפיפה הזה היה למעשה הסינגל הראשון של ג'ון לנון שיצא לאחר מותו, והוא הסינגל השני מתוך האלבום Double Fantasy. ג'ון לנון סיפר ימים ספורים לפני שנרצח שכתב את השיר כהוקרה ליוקו אשתו והא בעצם המשך לשיר Girl של החיפושיות שיצא כמה  שנים קודם. למרות שנכתב במושגים אישיים הוא מקדיש את השיר לכל אשה ועל היותן של הנשים "החצי השני של השמיים".

[youtube_embed youtube_id='WyEn9LIR9cI']

3. Stevie Wonder -  Happy Birthday

עד  ליציאת השיר happy birthday של להקת עדן ב-1999 היה שיר אחד בולט בכל מסיבת יום הולדת - שירו של סטיבי וונדר מתוך האלבום Hotter Than July. השיר נכתב בתור קמפיין לציון יום הולדתו של מרטין לותר קינג כיום חג לאומי, מה שבאמת הצליח וקרה ב-1983. ובאותו הקשר, גם שירם של יו 2 (Pride (in the name of love נכתב על מרטין לותר קינג.

[youtube_embed youtube_id='8lL31NCLeDs']

4. Kim Carnes - Bette Davis Eyes

במקום הרביעי במצעד השנתי של רשת ג' היה אחד השירים היפים שנשארו עמנו עד היום, בביצועה של קים קארנס שהוא בעצם חידוש למקור מ-1974 שבוצע על ידי ג'קי דשנון ולא ממש הצליח. הביצועה המחודש הביא לקרנס זכיה בגראמי כשיר השנה ותקליט השנה. השיר נכתב על השחקנית המצליחה בטי דייוויס, שלימים כתבה מכתבים גם לקים קארנס וגם לג'קי דשנון, בהם ביקשה להודות להן על כך שבזכותן היא זכתה להכרה רחבה בתרבות המודרנית.

[youtube_embed youtube_id='EPOIS5taqA8']

5. Foreigner - Urgent

השיר לקוח מתוך האלבום הרביעי של הלהקה, שהיה אחד האלבומים הכי נמכרים בשנות ה-80. הוא שונה מסגנון הלהקה כי יש בו קטע סולו של סקספוניסט הסול ג'וניור ווקר. הקטע התווסף לשיר לאחר שהלהקה שמעה שהוא נמצא בהופעה כמה רחובות קרובים לאולפן ההקלטה שלהם.

[youtube_embed youtube_id='FHnNIoNUZig']

6. Phil collins - In the Air Tonight

עם כמעט 129 מיליון צפיות, זהו אחד השירים היותר טובים משנות ה-80. השיר נכתב על אשתו הראשונה, כחלק מהנסיונות הכואבים והכעוסים להחזירה לחייו. הפרידה ממנה הביאה לתקופה רעה בחייו, מה שככל הנראה גרם לו אף לעזוב לזמן קצר את להקת ג׳נסיס.

[youtube_embed youtube_id='YkADj0TPrJA']

7. Ottawan - Hands Up (Give Me Your Heart)

אפשר לומר שזוהי גרסת שנות ה-80 ל"מקרנה" (משנות ה-90), עם ריקוד שהתלווה לשיר והיה פופולרי במועדוני הים התיכון (האיביזה של שנות ה-80). יחד עם להיט נוסף בשם d i s c o, הצמד ז'אן בפטיסט ואנט הצליחו במצעדים באירופה וגם בארץ.

[youtube_embed youtube_id='FIeHhbXW9MI']

8. Soft Cell - Tainted Love

כן, זה מפתיע, אבל גם הפעם ביצוע מחודש עקף את המקור. המקור הוא של גלוריה ג'ונס מ-1964 וחברי להקת Soft Cell פשוט שינו לו את הסולם ועיבדו אותו מחדש. הלהקה מורכבת משני אנשים - דיוויד בול ומארק אלמונד, והיא נחשבת אחת מלהקות ה"גל החדש" (New Wave) המצליחות של שנות ה-80. השיר נכתב במקור על ידי אד קוב ומדבר על מערכת יחסים רעילה עם הזמר שמבין שהוא חייב לצאת ממנה. כשמחלת האיידס התגלתה, השיר קיבל משמעות חדשה. השיר היה הנמכר ביותר בבריטניה באותה שנה ושוחרר בגרסת 12 אינץ', חלק מרצועה שמכילה שני שירים ברצף כמחרוזת. הראשונה tainted love והשנייה Where Did Our Love Go, קאבר לשירם של דיאנה רוס והסופרימס.

[youtube_embed youtube_id='UARn9GLnhow']

9. ub 40 - One in Ten

אחד מלהיטי שנות ה-80 שממשיכים להיות מושמעים גם היום  שייך ללהקת הרגאיי האנגלית יו-בי 40. השיר One in Ten נכתב כמחאת פוליטית על זה שאחד מכל 10 אנשים במערב המידלנדס באנגליה ב-1981 היה מובטל ודרש עבודה. השיר סיים במקום העשרים וארבע במצעד השנתי של רשת ג'.

[youtube_embed youtube_id='usYgf8cVfvU']

10. Visage - Fade to Grey

המקום האחרון במצעד השנתי של אותה שנה ברשת ג' והשמיני במצעד הבריטי. השיר הוא הסינגל השני שיצא ללהקה והמצליח ביותר שלה, עם המקומות הראשונים בגרמניה ובשוויץ באותה שנה. השיר שמשלב אנגלית וצרפתית  נכתב על ידי Midge Ure מלהקת ה Ultravox ומדהים כמה שהוא נשמע רענן עד היום.

[youtube_embed youtube_id='UMPC8QJF6sI']

חנן דרוב יחמם את רוד סטיוארט, ביום רביעי 14 ליוני בפארק הירקון