הקליפים הכי אייקוניים - הלהיטים שעשו את שנת 85

שנת 1985 הביאה איתה את הקליפים שאולי הכי מזוהים עם שנות ה-80 ואת הסינטפופ. חנן דרוב, העורך המוזיקלי של הסדרה 'שנות ה-80' בעוד פלייליסט מושלם

זמן צפייה: 02:15

השנה הכי אהובה עלי בשנות ה-80 היא 1985. אם נולדתם בשנה הזאת, אז רציתי לגלות לכם שהחלום שלי להיות די ג׳י נולד באותה שנה. שנת 85, מרכז הפיס ״גולדה״ בחולון, חבורה של נערים בני 14 יוצאים לבלות ב״דיסקוטק״ ואני מוצא את עצמי נעמד מאחורי עמדת התקליטן שהיתה מאוישת על ידי אמיר כהן מהקולוסאום (הרבה לפני שקראו לזה DJ או רזידנט) ומתצפת עליו מנגן. כן, פעם לא היה שאזאם וכדי לדעת איך קוראים לשיר היית צריך להגיע עד התקליטן ופשוט לראות מה התקליט שנמצא על הפטיפון. שנתיים אחרי אני התמקמתי בעמדה במקומו אבל זה כבר סיפור לכתבה אחרת. אז מה בדיוק היה מיוחד בשנה הזאת ? שנת 1985 מכניסה לחיינו את היורו פופ לטוב וגם לרע, גורמת לאמני העולם להתאחד למען מטרות ראויות וגם מולידה כמה מהקליפים הכי טובים וזכורים בתולדות המוזיקה, אז בואו נתחיל.

 Modern Talking - You're My Heart, You're My Soul

[youtube_embed youtube_id='4kHl4FoK1Ys']

המקום הראשון של המצעד השנתי ב-1985, שייך לצמד הגרמני Modern Talking, ״דיבור חדיש״ כמו שנהגו לקרא להם ברדיו. החברים בצמד היו דיטר בוהלן ותומאס אנדרס ויחסית למוסיקה הטובה והאיכותית בשנות ה-80 דווקא הסגנון הזה (שהיינו מכורים לו בזמנו) מצחיק אותי היום, אבל עובדתית Modern Talking היא הלהקה הגרמנית המצליחה ביותר בהיסטוריה. You're My Heart You're My Soul היה סינגל הבכורה של הצמד והיה להצלחה מטאורית. הלהקה פעלה בין 1984-1987 התפרקה, התאחדה ב-1998 עד 2003 והתפרקה סופית. הם הספיקו להופיע פה כמה פעמים ויש לציין שהם חביבים במיוחד עד היום על הקהל הרוסי.

 Sandra - (I'll Never Be) Maria Magdalena

[youtube_embed youtube_id='l1DIV8V_zwQ']

שנת 85 ויורופופ? אז אי אפשר לפספס את פריצת הדרך ב- 85 שעשתה הזמרת היפהפייה מגרמניה (שוב גרמניה) הלו היא סנדרה שהיתה אחת משלוש חברות בלהקת ״ערבסק״ בין השנים 1979-1984, ובשנת 1985 יצאה לקריירת סולו מצליחה, בעיקר בזכות בעלה הראשון המוסיקאי מישל קרטו (לימים הגאון שהוציא את סדרת האלבומים תחת השם אניגמה) וזמר מוכשר בעצמו, עם להיט ענק בשם ״סמוראי״. שנת הסינטיפופ המתקתק מביאה לנו את אחת ההפקות היותר משובחות. Maria Magdalena שהיה הסינגל הראשון שיצא בכל העולם וכיכב כמעט בכל מצעד במקומות הראשונים, הרדיו בישראל לא חיבק את הסגנון המוזיקלי הזה שכן פרץ באותם ימים דרך הקסטות הפיראטיות שיצאו בתחנה המרכזית (תחת השם של מועדון הקולוסאום) והיו הלהיט הגדול ביותר דאז. בשנת 2015 הופיעה סנדרה במועדון בתל אביב.

 Band Aid - Do they Know it's Christmas

[youtube_embed youtube_id='bjQzJAKxTrE']

שני שירי צדקה ענקיים יצאו ב- 85,  ליתר דיוק בסוף 84 יצא השיר הראשון Do they Know it's Christmas מבריטניה. את השיר הגה בוב גלדוף זמר ומוסיקאי אירי, לאחר שראה סרט תעודה ב –BBC על הרעב והבצורת באתיופיה שהתחילו ב-1984 והביאו למוות של מליון איש. העולם התעורר וניסה לעזור וכך גם המוזיקאים הבריטים שמשתפים פעולה עם בוב גלדוף. אף אחד מהזמרים שהתנדבו לא שמע את השיר מראש לפני שהגיע להקלטה, שנעשתה ב-24 שעות רצופות והם למדו את החלק שלהם בהדרכה אישית מהמפיק המוסיקלי מידג' אורה, סולנה של להקת Ultravox. בין הזמרים שהשתתפו בפרוייקט תגלו את בונו, ג׳ורג׳ מייקל, בוי ג׳ורג׳, פול יאנג, פול מקרטני, פיל קולינס ודיויד בואי. השיר גייס למען המטרה 14 מיליון דולר.

 USA for Africa - We are the World

[youtube_embed youtube_id='M9BNoNFKCBI']

בזמן שהאמנים הבריטים כבר עשו משהו למען הרעב באפריקה, מתכנסים אמני ארצות הברית גם הם למען המטרה ויוצרים להקת על שכוללת את סטיבי וונדר, ברוס ספרינגסטין, פול סיימון, טינה טרנר, סינדי לאופר, מייקל ג'קסון, דיאנה רוס, בוב דילן, ריי צ'ארלס, דריל הול וג'ון אוטס, בילי ג'ואל וקני רוג'רס. השיר נכתב על ידי מייקל ג'קסון וליונל ריצ'י והופק על ידי קווינסי ג'ונס ומייקל אומרטיאן וגם הוא הוקלט בתוך יממה כאשר על כל היוזמה אחראי הארי בלפונטה. השיר הפך ללהיט ענק ונמכר בלמעלה מ-20 מיליון עותקים ברחבי העולם והפך להיות הסינגל החמישי הנמכר ביותר בכל הזמנים כאשר הוא מגייס למען המטרה 60 מיליון דולר.

 Madonna - Into The Groove

[youtube_embed youtube_id='52iW3lcpK5M']

הלהיט Into The Groove הוא הראשון של מדונה שהצליח להיות בראש מצעד המכירות הבריטי ומעולם לא שוחרר כסינגל בארצות הברית. השיר התווסף למהדורה השנייה של אלבומה השני של מדונה ובמקור הוא נכתב כשיר הנושא לסרט האמריקאי Desperately Seeking Susan (שנקרא בארץ 'סוזאן סוזאן') בכיכובה של מדונה. הסרט אגב נבחר על ידי קוראי מגזין הבילבורד כסרט הטוב ביותר של שנות ה-80. מדונה לא ממש מתחברת למילים של השיר אבל לא מתווכחת עם ההצלחה של הסינגל הכי נמכר שלה בבריטניה עד היום.

Marillion - Kayleigh

[youtube_embed youtube_id='OQ4oaLUilBc']

אחד השירים היפים ביותר של שנות השמונים שייך ללהקת מריליון הבריטית. השיר הפך להיות הלהיט הגדול ביותר שלהם ונכתב על ידי סולן הלהקה פיש, על חברתו לשעבר ששמה קיי ושמה האמצעי היה לי. כשיצא השיר פתחו עיתוני בריטניה הצהובים במסע לגילוי זהותה של קיילי. הלהקה הופיעה בארץ באוגוסט 85 באיצטדיון רמת גן בפסטיבל כושל מסחרית, ההפקה נקלעה לחובות ענק ולהקת מריליון עד היום לא קבלו את כספם עבור ההופעה.

Tina Turner - Private Dancer

[youtube_embed youtube_id='d4QnalIHlVc']

עוד שיר ענק שיצא כסינגל באותה שנה היה Private Dancer. שיר שנכתב על ידי מארק קנופלר לדייר סטרייט אבל במחשבה שניה, הוא הבין שלא מתאים לגבר לשיר את המילים ולכן העביר אותו לטינה טרנר, שבדיוק החלה בקאמבק שלה לתוך אמצע שנות ה-80. השיר נכתב על זונה או חשפנית המעדיפה לראות את עצמה כ"רקדנית פרטית“, ומתאר כמה ריק היא מרגישה בפנים. טרנר לא הבינה את משמעות השיר בהתחלה, והוא איננו מייצג פאן אישי בחייה. השיר נבחר להיות שיר הנושא לאלבום החמישי של טרנר אלבום הקאמבק המוצלח שלה.

Dire Straits - Money For Nothing

[youtube_embed youtube_id='wTP2RUD_cL0']

Money For Nothing של להקת דייר סטרייטס לקוח מהאלבום Brothers in Arms, שיצא באותה השנה. את השיר כתבו מארק נופלר וסטינג. מילות השיר נכתב מנקודת מבטו של עובד בחנות למוצרי חשמל ממעמד הפועלים, שמסתכל בקנאה בכוכב רוק המופיע על הטלוויזיות שנהנה מהחיים הטובים מכסף קל ובחורות בזמן שהוא עובד קשה ומצטער שלא למד נגינה והצליח כמוהו. השיר מבוסס על סיטואציה אמיתית שקרתה למארק קנופלר בביקור בחנות כזו. סטינג ביקר באולפן בזמן הקלטת השיר והוזמן לתת קולות רקע. הוא נכנס לקרדיט של הכותבים למרות שהשורה היחידה שהוא כתב לטענתו היא "I want my MTV" ששר אותה לפי המנגינה של שירו "Don't Stand So Close to Me”. השיר הפך לאחד הלהיטים הגדולים של הלהקה . הקליפ לשיר היה זה שפתח ב-1987 את שידורי תחנת MTV אירופה (שגם מוזכרת בשיר עם השורה החוזרת בתחילת ובסוף השיר - "I want my MTV").והיה הקליפ הממוחשב הראשון. אייקון אייטיז מובהק.

Whitney Houston - How Will I Know

[youtube_embed youtube_id='m3-hY-hlhBg']

אלבום הבכורה של וויטני יוסטון, שגם נקרא כך יוצא ב- 1985, האלבום שופע להיטים מה שהופך אותה לכוכבת על בין לילה. How Will I Know היה הסינגל השלישי והמצליח, את השיר כתבו הצמד Boy Meets Girl ובמקור השיר היה מיועד לג׳נט ג׳קסון שוויתרה עליו. ויטני, שבאותה שנה עבדה על אלבומה הראשון שמעה את השיר במהלך איסוף החומרים וביקשה לבצע אותו. הווידאו הכל כך מצליח של הקליפ שודר ללא הפסקה ברשת MTV וחשף אותה גם לקהל הצעיר. דרך אגב את קולות הרקע בשיר מבצעת אמא של ויטני, קיסי יוסטון.

a-ha - Take On Me

[youtube_embed youtube_id='djV11Xbc914']

עוד להקה שפרצה לתודעה ב- 1985 היתה להקת א-הא הנורווגית. השיר Take On Me יצא שלוש שנים קודם תחת השם  במילים אחרות ולא הצליח, את השיר אהב מאוד טרי סלאטר שהפך להיות מנהלם האישי וסגר להם את החוזה מול חברת התקליטים וורנר. השיר הוקלט מחדש ולא זכה להצלחה מרשימה ובהמלצתו של סלאטר הם הקליטו גרסה שלישית קצבית יותר ואף הפיקו לשיר קליפ מהפכני, ששילב בין אנימציה למציאות, מה שהפך את השיר ללהיט העולמי הראשון של הלהקה. במאי הקליפ סטיב בארון היה גם במאי הקליפים  "Billie Jean" של מייקל ג׳קסון, ו "Don't You Want Me” של הליגה האנושית.

חנן דרוב הוא העורך המוזיקלי של 'שנות ה-80'