גם ספורטאים מתים

הטרגדיה של דני חארקה ואספניול החזירה אותנו למקרי מוות קודמים של ספורטאים. מאירועי לב, דרך תאונות דרכים ועד התאבדויות וטביעה בים

מגיל צעיר אנחנו מסתכלים על ספורטאים בהערצה. הם מצליחים, מפורסמים, עשירים, יש להם נשים יפות, ונראה כאילו הם חיים חיים טובים יותר ושונים כל כך מאלו שלנו, האנשים הרגילים. גם הבריאות של הספורטאים, אם לשפוט על פי ההמלצות של רופא המשפחה, טובה יותר משלנו. אלא הטרגדיה של מוצאי שבת, בה מת קפטן אספניול דני חארקה במהלך שיחת טלפון עם חברתו במחנה האימונים של הקבוצה באיטליה, מבהירה שוב שגם העיסוק בספורט כמקצוע לא הופך את הספורטאים לחסינים מפני מלאך המוות, שיכול לתקוף בכל זמן ובכל מקום. ממש כמו את שאר בני האדם.

כשהלב בוגד

אחד מגורמי המוות היחידים שניתן לחזות אותם קשורים בלב. מכוני לב שיפרו במהלך השנים את הבדיקות לספורטאים, הספורט התחרותי בכל העולם מחייב בדיקות מאמץ מקיפות בכל שנה, אבל גם הם לא יכולים לספק הצלחה של מאה אחוזים שתציל ממוות באיתור הבעיה. קחו למשל את המקרה של מגן סביליה, אנטוניו פוארטה, שנפטר בשנת 2007 שלושה ימים אחרי שהתמוטט מדום לב במהלך משחק ליגה של קבוצתו. הספרדי, שהיה בן 22 במותו, התמוטט פעם אחת על המגרש, הוחלף וירד לחדר ההלבשה שם לקה בליבו שוב. כדורגלן נוסף שמת על הדשא הוא מארק ויויאן פואה הקמרוני, שהתמוטט במהלך חצי גמר גביע הקונפדרציות מול קולומביה ב-2003. פואה נפל בעיגול האמצע כשהוא מחוסר הכרה, ומת במהלך הטיפול במרכז הרפואי של האצטדיון. מיקלוש פהר, שחקן בנפיקה ליסבון, שילם גם הוא בחייו על הדשא שנה בלבד מאוחר יותר.

אבל לא חסרות גם טרגדיות קרדיולוגיות שניתן היה למנוע. רג'י לואיס, כדורסלן בוסטון סלטיקס, התמוטט ומת מדום לב בשנת 1993 במהלך אימון קליעות. לואיס, שסבל מקצב לא סדיר של פעימות הלב, התמוטט פעמיים קודם לכן, כולל במשחק הפתיחה של הפלייאוף מול שרלוט הורנטס, אבל אף אחד לא טרח להגיד לו לעצור. מקרה נוסף של רשלנות פושעת קשור בכדורסלן מרווין סטון, שמת מאירוע לב במחצית משחק הליגה של איתיחד הסעודית ב-2008. האמריקאי הוחתם בקבוצה למרות ששלוש שנים קודם לכן התגלו אצלו בעיות קרדיולוגיות, שגרמו לאלבה ברלין ואולדנבורג הגרמניות לוותר עליו.

מקרה המוות האחרון של ספורטאי כתוצאה מאירוע לב, עד שבת האחרונה, היה של הטניסאי מתיו מונקור, שנמצא מת בדירתו בפאריס. המשטרה דיווחה כי מונקור מת מבעיה בלב, אך שמועות סביב מותו של הצרפתי, שהיה מושעה מסבב ה-ATP לאחר שנתפס מהמר על משחקים, ידעו לספר כי התאבד בשל שילוב בין חובות וכספיים ומנת יתר של סמים.

מוות על הכביש, או במסלול המירוצים

כמו בחיים, גם בעולם הספורט הפכו תאונות הדרכים לסיבת מוות נפוצה במיוחד, כשהבמה המרכזית היא מסלול המרוצים. הספורטאי המפורסם מכולם שמת על המסלול הוא איירטון סנה הברזילאי, אלוף העולם שלוש פעמים בפורמולה 1 שמת מתאונה במהלך מרוץ סן מרינו בשנת 1994. הטרגדיה האחרונה מבין מאות על המסלול התרחשה רק לפני שלושה שבועות, כשנהג הפורמולה 2 הנרי סורטיס נהרג מצמיג שעף על רכבו לאחר תאונה של נהג אחר. שבוע לאחר מכן נפצע באורח קשה גם פליפה מאסה הברזילאי, נהג הפורמולה 1, לאחר תאונה כמעט זהה לזו של סורטיס.

לא רק ענפי הספורט המוטורים מובילים למוות של ספורטאים מתאונות דרכים, ולא חסרות טרגדיות של ספורטאי שנהרג במהלך נסיעה ברכבו הפרטי. דראזן פטרוביץ', הכדורסלן הקרואטי של ניו ג'רזי נטס, נהרג בתאונת דרכים בגרמניה בשנת 1993 כשישב במושב האחורי ברכבה של חברתו. אדי גריפין, שחקן NBA נוסף, מת לפני שנתיים כשהתנגש עם רכבו ברכבת. גופתו של גריפין זוהתה רק לאחר מספר ימים, לאחר שנשרפה קליל. הספרדי פרננדו מרטין, שהיה הספרדי הראשון ב-NBA, מת בתאונת דרכים בשנת 1989.

גם הכדורגל איבד שחקנים על הכביש. שוער צסק"א מוסקבה מיכאיל ירמין נהרג בשנת 1991, לאחר שאיבד שליטה על רכבו לאחר חגיגות הזכיה בגביע הרוסי. חלוץ בני יהודה ניקולאי קודריצקי נהרג בנסיבות דומות בישראל בשנת 1994, פיטר קרגיל ששיחק במכבי נתניה ובית"ר ירושלים נהרג בתאונה בשנת 2005, ודארט בויד, כדורסלן אליצור אשקלון, שילם בחייו על הכביש בשנת 2003.

התאבדות בטביעה

גם מקרי ההתאבדות נפוצים אצל ספורטאים. רמירו קסטיו, שהיה כוכב נבחרת בוליביה והגיע איתה עד לגמר הקופה אמריקה ב-1997 ממנו נעדר בגלל מות בנו, לא הצליח להתגבר על הטרגדיה האישית והתאבד זמן קצר לאחר מכן. הכדורסלן ריק ברי החליט לשים קץ לחייו ביום הולדתו ה-25 בשנת 1989 בעקבות ויכוח עם אשתו.

לעומתם, יש כאלה שלקחו קשה מדי את המקצוע. מגן ק.פ.ר דייב קלמנט הרעיל את עצמו למוות בשנת 1982 בעקבות פציעה ברגל. טומי מקלארן הסקוטי התאבד אחרי ששוחרר מפורט וייל האנגלית בשנת 1978. שחקן ההוקי רומן ליאשנקו, שלא זכה לדקות משחק בקבוצתו ניו יורק ריינג'רס מליגת ה-NHL, ניסה לחתוך את הורידים וכשזה לא צלח תלה את עצמו בחגורה בחדר המלון בו שהה עם משפחתו בחופשה.

גם הים תבע קורבנות, כשהמפורסם שבהם הוא שוער מכבי חיפה אבי רן, שנהרג בתאונה עם אופנוע ים בכנרת בשנת 1987. מרקיז קופר, כדורגלן אוקלנד ריידרס מליגת ה-MLS, נעלם בים ולא נמצא עד היום במהלך שיט דיג עם חברים בשנת 2009. רק שתהיו לנו בריאים.

וכמו בחיים האמיתיים, גם ספורטאים מוצאים את מותן לא פעם בנסיבות מסתוריות, שלא נאמר מגוחכות. בשנת 1977 התבדח קשר לאציו לוצ'יאנו דה סקוני עם חברו, והעמיד פנים שהוא שודד את חנות התכשיטים שלו. המשטרה ירתה ב"פורץ" והרגה אותו. דיק קית', כדורגלן מצפון אירלנד, מת בשנת 1967 לאחר שדלת מוסך נסגרה עליו. הכדורגלן הסקוטי של טוטנהאם ג'ון וויט היה חסר מזל גם הוא, כשבשנת 1964 התחשמל ומת ממכת ברק.