אויב מבית: ההפתעה שמחכה למסי וארגנטינה

מאמן קטאר, פליקס סאנצ'ס, הוא אקס לה מאסיה ונעזר בצ'אבי

דמיינו עולם שבו יש חלון העברות גם לנבחרות. אם היה יכול, אין ספק שליאו מסי לא היה מתנגד לצרף את צ'אבי או אנדרס אינייסטה לארגנטינה, ובמקרה כזה יכול מאוד להיות שלפחות אחד מהגמרים המאכזבים של האלביסלסטה (קופה אמריקה 2007, 2015 ו-2016 ומונדיאל 2014) היה מסתיים בתואר. בעולם שכזה, כנראה שדני אלבס לא היה הבחירה הראשונה של הפרעוש, אבל אתמול (שבת) הוא ונבחרת ברזיל הקלו מאוד את החיים על מסי כשהביסו 0:5 את פרו והובילו לכך שניצחון הערב (22:00) על קטאר ישלח את ארגנטינה לרבע גמר הקופה אמריקה.


ובעוד חבר אחד מהעבר סייע למסי, חבר אחר עשוי לסבך לו את החיים בדרך לשלב הבא: צ'אבי. קשר העבר האגדי שגם הוא שיתף פעולה עם הפרעוש בבארסה של פפ גווארדיולה, העביר את סוף הקריירה שלו באל סאד הקטארית ומונה למאמנה לפני כחודש. העניין הוא שעוד לפני שתלה את הנעליים באופן רשמי וסופי, צ'אבי החל לסייע למאמן נבחרת קטאר, פליקס סאנצ'ס באס, שעבד בעבר במשך עשור בלה מאסיה. אותן שנים, אגב, חפפו לתקופה של מסי הצעיר במחלקת הנוער של בארסה.


סאנצ'ס בן ה-43 החל את קריירת האימון שלו בבארסה באמצע שנות ה-90 - תחילה עבד בבית הספר לכדורגל שלה ולאחר מכן אימן במחלקת הנוער של הקטאלונים, שם הדריך בין היתר את סרג'י רוברטו, ג'רארד דאולופאו, מרטין מונטויה ומארק מונייסה. ב-2006 המאמן הקטאלוני החליט לשנות כיוון ועבר לקטאר, שם החל לעבוד באקדמיה יוקרתית - בין היתר כסקאוט - לפני שמונה למאמן נבחרת הנוער המקומית (עד גיל 19).


סאנצ'ס שהמשיך לקדם את סגנון המשחק שאיפיין את בארסה כבר אז, הוביל את נבחרת הנוער הקטארית לזכייה היסטורית באליפות אסיה. הוא המשיך להתקדם, אימן גם את הנבחרות עד גיל 20 ועד גיל 23, שחלק נכבד משחקניהן נמצאים היום בסגל הנבחרת הבוגרת, אותה קיבל לפני שנתיים ושאותה הוביל לזכייה באליפות אסיה בתחילת השנה. גם במקרה הזה היה מדובר בהיסטוריה.

כמובן שלאורך השנים, המטרה המוצהרת של קטאר הייתה להתכונן היטב למונדיאל ב-2022, אותו תארח, והזכייה באליפות אסיה הייתה השיא. וזה לא רק הזכייה, זו גם הדרך. קטאר העמידה ממוצע של 70% החזקת כדור לאורך הטורניר, ניצחה בכל משחקיה, ספגה רק שער אחד וכבשה 16, הביסה 0:4 את המארחת, איחוד האמירויות, בחצי הגמר וחגגה עם 1:3 על יפן בדרך לתואר.


ואם יש מישהו שלא הופתע מזה הוא צ'אבי, שניחש לפני הטורניר שיפן תגיע לגמר ושקטאר תנצח אותה. "אני הולך להתקשר לצ'אבי כדי שהוא ינחש את התוצאות של כל המשחקים שלנו", התבדח סאנצ'ס אחרי הזכייה. "ברור שהוא רוצה להיות מאמן", אמר מאמן קטאר על צ'אבי עוד לפני שפרש, "הוא מגיע לעזור לנו מתי שהוא יכול ורוצה ללמוד כל מה שאפשר בסוף קריירת המשחק שלו".



רשמית, צ'אבי לא היה חלק מהצוות המקצועי של סאנצ'ס, אבל בפועל הוא היה העוזר שלו, במסגרת המגבלות שהיו לו כשחקן אל סאד. אגב, עוזר אחר של סאנצ'ס הוא סרחיו אלגרה, שאמור להיות גם העוזר של צ'אבי עצמו לקראת תחילת עונתו הראשונה כמאמן באל סאד מחודש אוגוסט.


השלב הבא הגיע כמובן עם ההזמנה של קטאר לקופה אמריקה. לא הרבה האמינו שהיא תגיע למחזור הסיום של שלב הבתים כשיש לה עדיין סיכוי להעפיל לרבע הגמר, ועוד מול ארגנטינה, אבל אלופת אסיה לא הפכה לבשר תותחים, רחוק מכך. היא הקשתה על החיים מול פראגוואי כשחזרה מ-2:0 ל-2:2 והפסידה 1:0 לקולומביה רק אחרי שער מאוחר של דובאן ספאטה בדקה ה-86. לא ברור מה יהיה הערב מול ארגנטינה, אבל אין ספק שאת המשחק הזה צ'אבי לא יפספס.