ההגנה הטובה בעולם: סוד ההצלחה של יובנטוס

התיאום, ההקרבה הקבוצתית ובופון אחד. זה יספיק מול ריאל?

"אני לא רוצה להשמע שחצן, אבל ג'יג'י בופון, אנדראה ברצאלי, ג'ורג'יו קייליני ואני מרכיבים את חוליית ההגנה החזקה בעולם. המספרים לא משקרים", לאונרדו בונוצ'י, הבלם בן ה-30 של יובנטוס יודע בדיוק על מה הוא מדבר.

מאז שאנטוניו קונטה גיבש את שלישיית הבלמים של יובנטוס בעונת 2011-12, יובנטוס ספגה 138 שערי ליגה בשש עונות. בכל אחת מהעונות האלה היא הייתה ההגנה הטובה בליגה, כשקצב הספיגה של הביאנקונרי עומד על 0.6 שערים למשחק. המועדון היחיד בעולם שמציג מספרים דומים הוא באיירן מינכן עם קצב ספיגה זהה, כל שאר הגדולות של היבשת נמצאות הרחק מאחור.


למרות המספרים המרשימים בליגות המקומיות, קבוצות גדולות, צריכות להימדד בליגה של הגדולות, ליגת האלופות. נכון לכתיבת שורות אלה, יובנטוס מציגה את הקמפיין ההגנתי הטוב ביותר בהיסטוריה של המפעל הבכיר ביבשת.


הגברת הזקנה ספגה בסך הכל שלושה שערים בכל הקמפיין. שני שערים ממצבים נייחים בשלב הבתים ועוד שער שדה ראשון, בחצי הגמר מול מונאקו, כאשר חניכיו של אלגרי הובילו בבטחה 0:4 בסיכום שני המשחקים בדרך לגמר הגדול. שלושה שערים ב-12 משחקים. קצב ספיגה מגוחך של 0.25 שערים למשחק, כאשר היא מתמודדת שבוע לאחר שבוע מול ההתקפות הטובות בעולם. הקבוצה היחידה שהעמידה מספרים דומים בקמפיין שלם (לפחות 10 משחקים), היא אייאקס של עונת 1995-96, שספגה 3 שערים ב-11 משחקים, אחד מהם בגמר, בו הפסידה ליובנטוס בפנדלים.


בשנים האחרונות, כבר יצא לנו לראות קבוצות עם הגנות חזקות במיוחד, דוגמת באיירן מינכן ואתלטיקו מדריד. אך מדוע ההגנה של יובנטוס מצליחה לרשום מספרים טובים יותר, מה נותן לה יתרון על פני ההגנות האחרות ומה סוד הקסם שלה?



ניסיון ותיאום
בופון, ברצאלי, בונוצ'י וקייליני ואפילו סטפן ליכטשטיינר, רצים ביחד כבר שש עונות ברציפות. באופן טבעי, כאשר משחקים ביחד, מתאמנים ביחד ונמצאים ביחד כל כך הרבה זמן, נוצר קשר חזק בין השחקנים. ההבנה העיוורת הזו בין שחקני ההגנה שלו, מאפשרת לאלגרי לשחק במגוון מערכים שונים ולשחק עם שלישיית בלמים או רביעייה אחורית, כאשר המעבר בין המערכים יכול אפילו להתבצע תוך כדי המשחק, מבלי לפגוע בדינמיקה הקבוצתית. הגמישות הטקטית הזאת היא למעשה אחת היתרונות הגדולים ביותר שיש ליובנטוס על פני קבוצות אחרות והיא מרבה להשתמש בה במיוחד בליגת האלופות.


"ההגנה של יובנטוס מורכבת מאינדיבידואליים מעולים, שיוצרים יחידת הגנה מעולה עוד יותר", מסביר מורנו טוריצ'לי, בעצמו שחקן הגנה ביובנטוס בעבר. "ה-BBC של יובנטוס יוצרים חוליית הגנה קומפקטית ויעילה ברמות הגבוהות ביותר. הם מכירים אחת את השני בעל פה. כל תנועה, מסירה או סגירה מבוצעת בסנכרון מושלם".


כמו כן, בלמי יובנטוס משלימים אחד את השני בצורה טובה ומחפים על החסרונות של היחידים. כל אחד מתמחה בסגנון משחק שונה לחלוטין מהשני. קייליני הוא האגרסיבי מבין החבורה וסגנון השמירה שלו הוא מאד ישיר ותוקפני. אנדראה ברצאלי מבצע הגנה בצורה יותר שקטה, הוא לומד את תנועות הגוף של היריב וצופה מראש את המהלך הבא שלו.

בכך, הוא מצליח להשכיח את האיטיות היחסית שלו ולהתמודד בהצלחה עם שחקנים צעירים ומהירים ממנו בהרבה, כפי שעשה בצמד המשחקים מול אמבפה ומונאקו. בונוצ'י הקים לתחייה את תפקיד הליברו שהוזנח במרוצת השנים והתפקיד שלו הוא להתחיל את ההתקפות של יובנטוס מההגנה ולעצור את התקפות היריבה לפני שהן מגיעות לקו ההגנה האחרון.



הקרבה קבוצתית
הנחה נפוצה בקרב אוהדי כדורגל היא שבשל במאזן ההגנתי הנדיר שלה, יובנטוס משחקת בצורה הגנתית ו-"עושה בונקר", אך ההפך הוא הנכון. יובנטוס משחקת במערך התקפי ביותר של 4-2-3-1. אלגרי עבר לשחק במערך זה לקראת אמצע העונה, משום שרצה לשתף, באופן עקבי, את ארבעת שחקני ההתקפה הבכירים שלו בהרכב אחד.

חואן קוואדרדו, פאולו דיבאלה, מריו מנדז'וקיץ' וגונסאלו היגוואין יוצרים את אחת מהחוליות ההתקפה הקטלניות והמגווות באירופה. בקישור ניתן למצוא את סמי ח'דירה ואת מיראלם פיאניץ', קשר בעל נטיות התקפיות מובהקות. אפילו צמד המגנים הברזילאים, דני אלבס את אלכס סנדרו, הם מגנים בעלי מאפיינים התקפיים שאוהבים לצאת עם הכדור ולדחוף את הקבוצה למעלה. אם כך, איך קבוצה עם כל כך הרבה כלים התקפיים בהרכב, יכולה להיות כל כך חזקה הגנתית?


"עם המערך הזה יש לנו יותר אופציות בהתקפה. כמובן שבמערך כל כך התקפי, עלינו להקריב מעצמנו יותר וכל אחד חייב לתת מעצמו 200% על מנת לעזור לקבוצה לנצח. כשאנחנו עושים את זה, מתקבלות תוצאות בהתאם", סיפר היגוואין כשנשאל על המערך החדש.


אולי הדוגמא הטובה ביותר עבור ההקרבה הזו שדיבר עליה היגוואין, הוא מריו מנדז'וקיץ'. הענק הקרואטי עשה העונה הסבה מעמדת חלוץ החוד, שהיה מורגל אליה כל הקריירה, לעמדת הכנף השמאלי. בתחילת העונה, שימש מנדז'וקיץ' כמחליף להיגוואין במערך עם שני חלוצים.

אלגרי זיהה את הרעב שלו לדקות משחק והציב אותו בכנף שמאל. כמות השערים של הקרואטי, נפגעה קלות, אך כמות ההרמות לרחבה, יצירת מצבי הבקעה, חטיפות כדור ותיקולים עלתה באופן משמעותי. מנדז'וקיץ' הפך לאחד מאהובי היציעים ביובנטוס סטאדיום, עקב משחק הלחימה הבלתי מתפשר שלו ואין זה דבר נדיר לראות אותו מחלץ כדורים ברחבה של בופון, מצטרף להתקפה ליצירת מצבי הבקעה וחוזר חלילה. כמוהו, גם קוואדרדו, דיבאלה והיגוואין, שמשתתפים פעילים מאוד במשחק ההגנה והלחץ של יובנטוס, בין אם בשטח היריבה או ברחבה של בופון.


ביום שני האחרון, קיימה יובנטוס יום פתוח לתקשורת, לקראת הגמר, בו התייחס קייליני לנושא: "בסופו של דבר, אנחנו מגנים כקבוצה. בין אם אנחנו משחקים על שלושה בלמים, חולייה של ארבעה, חמישה או שישה מגנים. מה שעושה את ההבדל הוא הגישה שלנו והרוח הקבוצתית שלנו".



תנו לבופון את כדור הזהב
אי אפשר לנתח את ההגנה של הגברת הזקנה בלי להתייחס לקפטן הוותיק שלה. ג'אנלואיג'י בופון, מעבר להיות קפטן וסמל גדול של המועדון, הוא עדיין אחד השוערים הטובים והיציבים בעולם. הניסיון והשקט הנפשי שלו בשער, נותנת לבלמים שלו הרבה בטחון ומורידה מהם לחץ רב. ברצאלי תיאר את זה בצורה הטובה ביותר "כשההגנה שלנו נכשלת, בופון תמיד נמצא שם בכדי להציל אותנו".


בופון שמר על רשת נקייה ב-8 משחקים מתוך 11, העונה בליגת האלופות והוא מציל 5.67 שערים על כל אחד שהוא מקבל. אך מעבר לסטטיסטיקות, כמו שאמר ברצאלי, הוא נמצא שם עבור הקבוצה ברגעים המכריעים ביותר. הרגע הזכור ביותר, הוא אולי ההצלה באחד על אחד מול אנרדס אינייסטה, כאשר יובנטוס הייתה ביתרון 0:1 שברירי מול ברצלונה במפגש הראשון בטורינו. דקות בודדות לאחר מכן, יובנטוס כבשה את השני. אוהדי ברצלונה רק יכולים לחשוב מה היה יכול לקרות אם מלך הופעות איטליה בכל הזמנים, לא היה מגיב בחדות רבה כל כך.


למעשה, בופון כל כך טוב העונה, שכבר החל קמפיין להריץ אותו לזכייה בכדור הזהב, במקרה ויובנטוס יניפו את ליגת האלופות ויזכו בטרבל. "לבופון מגיע לזכות בכדור הזהב על מה שהוא עושה העונה. זה יהיה לא הוגן לתת לו לזכות על מי שהוא ועל מה שהוא עשה בקריירה. העונה הנוכחית שלו מספיק טובה בכדי שיזכה. הוא פשוט פנומן", סיפר קייליני.

גם קיליאן אמבפה, חלוצה הצעיר של מונאקו, שהודח מול יובנטוס בחצי הגמר, מסכים עם הקביעה: "אם יובנטוס תזכה בסופו של דבר בליגת האלופות, אז אני חושב שבופון ראוי לזכות. בופון הוא מקצוען גדול ונמצא בטופ העולמי כבר יותר מ-20 שנים. הוא דוגמא עבור כל השחקנים הצעירים".


יובנטוס כבר הדיחה העונה את ברצלונה ברבע הגמר ואת מונאקו בחצי הגמר, שתיים מההתקפות הטובות ביותר ביבשת. הערב היא תפגוש את ריאל מדריד, קבוצה שבעצמה מחזיקה במאזן התקפי מרשים ביותר. יש משפט שאומר שהתקפה טובה מנצחת משחקים, אבל הגנה חזקה זוכה בתארים. ריאל מדריד, זוכת הגביע בעונה החולפת, תנסה להגן על הגביע. יובנטוס, מצד שני, תנסה להגן כל הדרך אל זכייה בגביע.